Springen naar inhoud

Een oorzaak van migraine ontdekt?

• Log in om te kunnen reageren

Bartsel

Bartsel

• >100 berichten
  • 196 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2006 - 20:22

Zonet op het nieuws:

http://noorderlicht....kelen/26444161/

Het speelt al even, getuige NCBI
en er wordt vooral gediscussieerd over causale verbanden.

Maar toch interressant?

Iemand?
"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -
Homer Simpson

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Laurentius

Laurentius

• >25 berichten
  • 93 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2006 - 21:30

Ja, inderdaad interessant.... ben zelf ook migrainelijder ( jij ook ? ) en het valt me op dat ik een aanval vrijwel altijd krijg als ik me ontspan na een stressvolle periode ( onder stress nooit migraine ). Ik vind het allemaal wel heftig klinken... ik zou dus al een groot aantal hartinfarctjes gekregen hebben, beetje beangstigend wel.... Toch kan ik me niet afzetten van de gedachte dat migraine toch ook vooral een psychische achtergrond heeft :roll:
De laatste Christen stierf aan het kruis (Friedrich Nietzsche )

Bartsel

Bartsel

• >100 berichten
  • 196 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2006 - 21:46

Ik heb het zelf erg sporadisch en mild, ik weet niet eens of het wel echt migraine is.

Maar dat hersen-microembolieen migraine-aanvallen kunnen veroorzaken klinkt me niet erg onwaarschijnlijk in de oren.

Dat alle migraine aanvallen door microembolieen komen is blijkbaar minder evident, gezien de bevinding dat niet elke migrainepatient een shunt heeft (alhoewel een cardioshunt natuurlijk niet de enige oorzaak van microembolieen hoeft te zijn).

Maar goed, het zou uiteindelijk wel degelijk kunnen leiden tot een subcategorisatie van migrainepatienten, en dus tot meer adequate hulp voor een bepaalde subcategorie (en dat zou best wel eens om een groot aantal patienten kunnen gaan gezien de prevalentie van shunts in migrainepatienten). Nu vallen ze allen nog onder de grote gemeenschappelijke noemer "migraine en punt uit".
Als analogie: De respons op ritalin heeft bijvoorbeeld ook een mooie divisie gemaakt tussen kinderen met ADHD (of lees: ritalin-gevoelige ADHD) en kinderen met overige andoeningen (PDD-NOS). Die zaten voordietijd onder 1 noemer en dat is bij het daadwerkelijk bestaan van twee entiteiten niet goed voor beiden...

Ik vind het in ieder geval een leuk voorbeeld van interdisciplinairiteit. Meer van dat, graag!
"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -
Homer Simpson

Kip

Kip

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 december 2006 - 14:31

Toch kan ik me niet afzetten van de gedachte dat migraine toch ook vooral een psychische achtergrond heeft [rr]

Inderdaad, Laurentius, ik kan me daar ook niet van af zetten. Ook bij mij leidt ontspanning tot een aanval, maar ook bijv. iets doen waar ik absoluut geen zin in heb. Wel toevallig als dan precies op dat moment van die microembolieen ontstaan in je hersenen. Naar mijn mening zouden aanvallen door microembolieen dan veel minder regelmatig moeten komen. Maar ja, je 'gemoedstoestand' kan natuurlijk ook allerlei lichamelijke reacties veroorzaken.

Kan me ook vagelijk herinneren ergens gelezen te hebben dat een shunt zorgt voor het 'lekken' van zuurstofarm bloed naar je hersenen, waardoor je minder zuurstof binnenkrijgt, wat dan weer zou kunnen leiden tot een migraine-aanval. Zou even moeten zoeken waar ik dat opgepikt heb, ben het vergeten.

Wel interessante ontdekking, stel je voor dat zo een grote groep migrainepatienten van hun kwaal af geholpen kunnen worden. Nou wordt ik wel nieuwsgierig of mijn hart ook 'tocht'!

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 december 2006 - 16:36

Interessante ontdekking.. maar ik ben wel benieuwd hoe de medische wereld ermee verder moet. Gaan straks alle migraine patienten standaard door de CT om te zoeken naar hartgaatjes?
Victory through technology

Geert Alders

Geert Alders

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2006 - 09:41

Ja, inderdaad interessant.... ben zelf ook migrainelijder ( jij ook ? ) en het valt me op dat ik een aanval vrijwel altijd krijg als ik me ontspan na een stressvolle periode ( onder stress nooit migraine ).

tja, Laurentius, dat wil dus zeggen dat je absoluut geen migraine hebt, maar vooral een misdiagnose.
Dit is misschien kort door de bocht maar op basis van deze gegevens kan ik maar alleen concluderen dat het geen migraine is maa spanningshoofdpijn. Deze treedt standaard op nŗ een periode van stress. Ik zou durven wedden dat je hierbij een band-gevoel hebt rond je hoofd. Net of je een veel te kleine muts opgezet hebt.

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 december 2006 - 10:40

Ja, inderdaad interessant.... ben zelf ook migrainelijder ( jij ook ? ) en het valt me op dat ik een aanval vrijwel altijd krijg als ik me ontspan na een stressvolle periode ( onder stress nooit migraine ).

tja, Laurentius, dat wil dus zeggen dat je absoluut geen migraine hebt, maar vooral een misdiagnose.
Dit is misschien kort door de bocht maar op basis van deze gegevens kan ik maar alleen concluderen dat het geen migraine is maa spanningshoofdpijn. Deze treedt standaard op nŗ een periode van stress. Ik zou durven wedden dat je hierbij een band-gevoel hebt rond je hoofd. Net of je een veel te kleine muts opgezet hebt.

Dat is mijns inziens inderdaad nogal kort door de bocht. Ten eerste heeft ongeveer driekwart van de mensen met migraine ook last van spanningshoofdpijn. Ten tweede: het is vrij logisch dat je migraine krijgt na een periode van stress omdat migraine neurovasculair is. De verwijding van de bloedvaten (die dus bij ontspanning optreedt) geeft aanleiding tot de pijn. De hypothese van Post uit het artikel van Noorderlicht is dat hierdoor kleine herseninfarctjes ontstaan. Of dat zo is zal uit onderzoek nog moeten blijken.
Grofweg (uitzonderingen altijd mogelijk ) Spanningshoofdpijn is juist resultaat van stress die er nog is, migrainepijn naar aanleiding van ontspanning.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

zabby666

zabby666

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2006 - 17:08

mirgaine ken ik maar al te goed, vorig jaar tijdens de exames 2x gehad, 2x was de oorzaak stress... dus na de exames ben ik naar zo n relaxatietherapeute geweest, met massages enzo, en heb ik een paar ontspanningsoefeningen gekregen die ik moest doen voor ik ging slapen, en tijdens het leren, om volledig te ontspannen. ik moet zeggen, het helpt enorm... ik slaap beter, voel me smorgens frisser, en geen migraine meer tijdens de exames... moet ook wel toegeven dat het soms te ontspannend is, want ik viel soms in slaap als ze aan het masseren was(en nee, dit niet uit luiheid:))
Ik ben gewoon mezelf...

HanumanDas

HanumanDas

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2011 - 12:20

Is het niet, dat het oog (of iets in het oog) meer licht toe laat dan normaal, zodat er een te grote toevoer aan licht binnenstroomt en dat niet fatsoenlijk verwerkt kan worden. De overbelasting van de grote hoeveelheid licht inval in de ogen (oog) veroorzaakt als bijproducten, sterretjes, duizligheid, hoofdpijn, misselijkheid, evenwichtsstoornis. (etc ?)

Ik dacht, omdat geluid en licht bijden een sinus functie kennen, licht eveneens een vorm van geluid is, dat eveneens de oorzaak kan zijn van die symptonen.

HanumanDas

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 januari 2011 - 00:49

Is het niet, dat het oog (of iets in het oog) meer licht toe laat dan normaal, zodat er een te grote toevoer aan licht binnenstroomt en dat niet fatsoenlijk verwerkt kan worden. De overbelasting van de grote hoeveelheid licht inval in de ogen (oog) veroorzaakt als bijproducten, sterretjes, duizligheid, hoofdpijn, misselijkheid, evenwichtsstoornis. (etc ?)

Neen, zo is het niet.

Ik dacht, omdat geluid en licht bijden een sinus functie kennen, licht eveneens een vorm van geluid is, dat eveneens de oorzaak kan zijn van die symptonen.

De staafjes en kegeltjes van het oog en de visuele cortex (= het stuk van de hersenen die de elektrische impulsen vanuit het oog omzet tot beelden) reageren niet op geluid, enkel op visuele prikkels.

Het is voorlopig nog niet erg duidelijk wat precies de pathofysiologische verschijnselen (precieze oorzakelijke factoren) zijn die zorgen voor een migraine-aanval. Er zijn een 3-tal theorieŽn over, waarvan de bloedvatenhypothese zowat de bekendste is. Je kan er hier meer lezen over de 3 theorieŽn, al besef ik dat deze site niet makkelijk te begrijpen is als je onvoldoende kennis hebt van de hersenen en van celbiologie...
Ik kijk nog even of ik een makkelijker site vind en als dat het geval is, dan post ik deze nog... ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 januari 2011 - 01:14

Toch al iets makkelijkers gevonden:
- Over de hypothese die nu toch het meest in gebruik is: mechanisme van migraine (Belgische vereniging voor hoofdpijn-patiŽnten)
- En deze is in de vorm van een filmpje.
- Op de website psychoconsult (fysiologische, oorzakelijke aspecten) vind je eveneens een verstaanbare uitleg.

Dido
-Oscar Wilde-

HanumanDas

HanumanDas

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2011 - 09:39

Oh erg bedankt, want ik vroeg me al geruime tijd af waar die symptomen vandaan kwamen voor die mensen.
Het is, zo lijkt het, een simpele aandoening met een zeer listig symptoom patroonen een verborgen oorzaak(en).
Al is stress een veel terugkomend vermoeden.

bedankt voor de reacties en zal het filmpje bekijken.

een van de dingen, die ik me kan herinneren is dat de persoon graag al het licht weg heeft dat overkomt als een 1000 watt lamp... ;)

tot spoedig HanumanDas

Veranderd door HanumanDas, 06 januari 2011 - 09:41

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2011 - 09:54

Het is, zo lijkt het, een simpele aandoening met een zeer listig symptoom patroonen een verborgen oorzaak(en).

Ik zou het eerder andersom zeggen; een complexe aandoening waarvan de pathofysiologie nog niet volledig is opgehelderd met een relatief herkenbaar klachtenpatroon. Je hebt natuurlijk atypische migrainevarianten zoals
vestibulaire migraine, basilaire migraine etc, maar voor een doorgewinterde neuroloog is het onderscheid tussen
migraine en iets anders doorgaans makkelijk te maken.

een van de dingen, die ik me kan herinneren is dat de persoon graag al het licht weg heeft dat overkomt als een 1000 watt lamp... ;)

Dat heet fotofobie. Hier lees je een hypothese die het zou kunnen verklaren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 januari 2011 - 12:48

Dat heet fotofobie. Hier lees je een hypothese die het zou kunnen verklaren.

Interessante link, maar ik vrees dat deze niet te bekijken is, als je geen 'lid' bent van Medscape... ;)
Dus, toch maar even kopiŽren en plakken?

A Neural Pathway for Photophobia in Migraine

Jes Olesen

Posted: 05/10/2010; Nat Rev Neurol. 2010;6(5):241-242. © 2010 Nature Publishing Group

Abstract and Introduction

Abstract
The neural mechanisms of many symptoms associated with migraine have yet to be elucidated. New research suggests that a non-image-forming retinal pathway and signals from the dura mater contribute to photophobia in patients with migraine. More research is needed to understand the mechanisms behind other migraine-associated symptoms such as nausea and osmophobia.

Introduction

Migraine has traditionally been viewed as too elusive for neuroscientific study. Over the past 25 years, however, migraine research has progressed faster than many fields within neurology, and important research and clinical advances have been made.[1] Internationally accepted, unambiguous diagnostic criteria and a hierarchical classification for migraine have been developed and widely implemented. Furthermore, cortical spreading depression has been accepted as the probable neural mechanism of migraine aura—the visual, sensory and other neurological symptoms that precede pain in many patients. Genes and mutations have been identified that explain the rare familial hemiplegic subtype of migraine, and the roles of the trigeminovascular system and the brainstem in migraine have been appreciated. Other studies have shown that several signaling molecules are involved in migraine, most notably nitric oxide and calcitonin gene-related peptide, which has led to mechanism-based development of new drugs that are now approaching the market.[2]
A further major advance in our understanding of the neurobiology of migraine has now been presented in Nature Neuroscience. Noseda and co-workers,[3] including group leader Rami Burstein from Harvard University, studied one of the key symptoms of migraine, hypersensitivity to light (photophobia). Photophobia is an important component of the diagnostic criteria for migraine, and is present in >80% of patients with this condition.[4] The mechanisms underlying photophobia in migraine, however, continue to elude many researchers in the field. For instance, why is migraine, in contrast to tension-type headache and cluster headache, so strongly associated with photophobia and other so-called associated symptoms? The approach of Noseda et al.[3] to this scientific problem is a fine example of what one could call reverse translational research—going from human study to animal experimentation. Having noted the clinical phenomenon, the investigators first searched for an explanation by studying patients who lacked light perception because their optic nerves were damaged or their eyes had been surgically removed. They showed that migraine pain in these patients did not worsen during exposure to strong light. Another group of patients had a preserved sense of light but extremely low visual acuity, and their image-forming vision was totally destroyed. These patients nevertheless experienced worsening of their migraine pain by light. The logical inference from these findings is that hypersensitivity to light is transmitted via non-image-forming retinal projections. Noseda and colleagues[3] proceeded to map this pathway in animal models and successfully identified an area in the posterior thalamus that contained neurons that were sensitive to noxious stimulation of the dura mater. These cells were shown to respond to input from both retinal ganglion cells and the dura mater. The convergence of inputs onto these cells explains why light augments migraine pain, even in functionally blind individuals with preserved light perception. In a final series of studies, the researchers mapped projections from these neurons to the cerebral cortex—the first time that a putative migraine pathway has been traced above the thalamus.

This study raises a number of issues and possibilities. The researchers take for granted that migraine pain originates from the dura mater. This is a convenient view for basic scientists because the dura mater is easily accessible for study, but it is not necessarily shared by all or even the majority of migraine experts. In fact, a recent analysis of the origin of painful impulses (nociception) in migraine concluded that the available evidence provides an insufficient basis on which to decide whether migraine pain originates from extracranial tissues, from the dura mater, or from blood vessels in the pia mater, as was previously proposed.[5] One might argue, however, that Noseda et al.[3] provide support for a role for the dura mater, since neurons in the pain pathway that were responsive to light were also sensitive to stimulation of this meningeal layer.

The study also raises a broader question: is the convergence of inputs onto the trigeminal pain pathway an essential feature not only of photophobia but also of pain itself?[6] Previous experimental work has clearly demonstrated convergence of inputs from extracranial tissues and the dura mater onto trigeminal nucleus caudalis neurons. Less clear is whether input from the pia mater also converges on the same neurons. The difficulty in explaining the origin of migraine nociception could be rooted in widespread convergence of inputs. According to this view, migraine nociception arises not from extracranial, dural or pial input alone but from all three combined, perhaps with varying contribution in different patients.

In all likelihood, the symptoms of migraine will never all be explained by a simple mechanism. The paper by Noseda et al.[3] sheds light on one piece of the migraine puzzle and our hope is that future research will explain the many other pieces. A number of questions remain unanswered in migraine research, particularly with regard to the involvement of sensory systems other than the visual system in the symptoms of migraine. Patients with migraine are hypersensitive to smell (osmophobia) and sound (phonophobia), and the existence of special subsets of neurons, or vagal input projections to dura-sensitive neurons, might explain these phenomena. Other characteristic symptoms of migraine include nausea and vomiting, as well as sensitivity to movement and physical exercise, and the neural pathways that underlie these phenomena remain to be elucidated.

De volgende link, HanumanDas, is niet zo uitgebreid en gedetailleerd als bovenstaande link van Medscape, maar ze geeft wel de belangrijkste zaken ervan weer in een ietwat makkelijker taal: http://www.sciencene...migraines_worse
En deze link, in het Nederlands, is zeker te begrijpen (maar is wel een stuk minder volledig).

Dido

Veranderd door Dido, 09 januari 2011 - 12:53

-Oscar Wilde-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures