Springen naar inhoud

lookteentjes doen raar

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 13 juni 2004 - 00:56

Hallo,

Ik heb in de winkel verse look gekocht. Maar om die te bewaren heb ik de helft van de look ( +- 30 teentjes) in olijfolie ondergedompeld, in een gesloten potje. het potje is tot aan de dop gevuld. Enkele dagen later droop de olijfolie van mijn kruidenrekje. Ik zal gemorst hebben dacht ik en kuiste het zootje op. maar enkele dagen later weer hetzelfde liedje.

Nu opende voorzichtig het glazen potje en er zat druk op dat potje en eenmaal geopend, begon de olie te borrelen! dus het potje had "overgekookt".

mijn vraag:

Maakt look in combinatie met olijfolie een gas aan in een gesloten ruimte?
Zo ja, welk gas en is dit schadelijk?
Mag ik die verse look nog opeten?

benieuwd of iemand het antwoord weet.

groeten,

Johan[/size][size=24]

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 juni 2004 - 19:27

Heb je de look eerst grondig schoongemaakt? Anders heb je natuurlijk kans dat er een rottingsproces begint waarbij allerlei schadelijke gassen ontstaan. Alleen schoongemaakte teentjes zonder rotte of zelfs maar bruine plekjes gebruiken!

Of de look nog goed is: proef het eens, je bent mens, je bent tot op zekere hoogte in staat om verrotting te ontdekken door te proeven. Smaakt het vies, dan zou ik het weggooien.

Maar er zijn ook diverse andere mogelijkheden, dus misschien moet je de volgende keer niet het hele potje met olie vullen, maar maar een deel.

• Gast

Geplaatst op 02 juli 2004 - 14:54

Klinkt inderdaad als rotting; ken geen proces wat hier op lijkt bij knoflook...

Bio

Bio

• >100 berichten
  • 159 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2004 - 14:56

Misschien is het gewoon lucht die in de roosjes knoflook zat?

Het kan rotting zijn, maar het is knoflook in olie, dat rot niet zo snel. Of ze moeten inderdaad nie goed schoongemaakt zijn....

• Gast

Geplaatst op 05 augustus 2004 - 19:35

:?:
heb hetzelfde probleem, dus teentjes look ondergedompeld in olie, het dekseltje erop en klaar is kees dacht ik tot op het moment dat ik ook olie onder de pot vond, en na het openen begon het ook te borrelen alsof het aa, het gisten was geslagen.
Weet ook niet of deze look nog kan gebruiken of niet.

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2004 - 19:38

Misschien eerst eens laten koken, zodat alles wel dood is voor je het in de pot stopt?
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

pjotr

pjotr

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2004 - 09:43

Wanneer de olie bewaard wordt bij kamertemperatuur zou er een botulisme toxine kunnen ontstaan (licht zure omgeving, geen zuurstof en relatief hoge temperatuur). Knoflook kan bewaard worden in olie maar dan moet je de hele boel goed steraliseren!

• Gast

Geplaatst op 18 augustus 2004 - 19:05

Je maakt je leven nodeloos moeilijk.Gooi dat zootje in de vuilnisbak!
Hang de look op ergens in de keuken en gebruik wat je nodig hebt.

• Gast

Geplaatst op 30 september 2004 - 13:37

Ik heb het ook met de look in olie, heb het gewoon gebruikt om te roerbakke en ben er niet ziek van geworden. Denk dat het een soort gistingsproces is, maar daar hoef je niet ziek van te worden. Je wordt van normaal gebruik van bier of wijn toch ook niet ziek

chablis

chablis

• >250 berichten
  • 420 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2004 - 08:53

@ Knownothing

Van koken gaan lang niet alle bacteriŽn dood. Dat gebeurt pas na 10 min op 130 graden.

Daarbij is knofllok niet zo lekker meer als je het eerst kookt.
@ allen

Kijk eens op een site als Smulweb.nl

Grtz,

Ton

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures