Electra uit Noord-Amerika aansluiten op Nederlands 220V net

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Electra uit Noord-Amerika aansluiten op Nederlands 220V net

Nu wil ik in Noord-Amerika een bepaald audio setje kopen omdat deze daar 50% goedkoper is. Echter in Noord-Amerika gebruiken ze een 120V aansluiting.

Kan iemand mij vertellen of ik een Amerikaans audio systeem d.m.v. een adapter kan aansluiten op een 220V aansluiting. Zo ja, welke raden jullie mij aan? En moet ik ook nog rekening houden met het aantal Hz.

Hopelijk kan iemand mij hier antwoord op geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Electra uit Noord-Amerika aansluiten op Nederlands 220V net

Een trafo is geen enkel probleem. De netfrequentie is een groter probleem. Gelukkig kan veel apparatuur op 50-60Hz dus als je daar op let zal het geen probleem zijn.

Adapters zijn meestal heel erg slechte en erg goedkope trafo's. Het is dus beter een fatsoenlijke verhuistrafo te kopen. Je moet dan echter wel behoorlijk wat apparatuur kopen om alsnog goedkoper uit te zijn.

Om je een idee te geven van prijzen (excl BTW):

een ingegoten ETI verhuistrafo van

100VA: 45euro

250VA: 70euro

1000VA: 145euro

een ETI verhuistrafo in metalen kastje:

1000VA: 105euro

2500VA: 240euro (maar da's groot genoeg voor een wasmachine)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Electra uit Noord-Amerika aansluiten op Nederlands 220V net

Op welke frequentie werken ze in Noord Amerika dan?

En dit denkende, eigenlijk vreemd dat er nog geen wereldwijde standaard voor is. Voor de meest onzinnige dingen hebben ze een standaard gemaakt, maar hiervoor nog niet.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Electra uit Noord-Amerika aansluiten op Nederlands 220V net

Amerika heeft 110V bij 60Hz. Wij hebben 230V bij 50Hz.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Electra uit Noord-Amerika aansluiten op Nederlands 220V net

De VS en ik weet niet waar nog draait op 60 Hz. Ik meen dat dat al is sinds er wisselstrooom is. Overschakelen op een andere frequentie lijkt me geen sinecure. Klazon en GJ zullen wel weten wat dat allemaal met zich meebrengt, maar ik vermoed dat het zo goed als onoverkomelijk is. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Electra uit Noord-Amerika aansluiten op Nederlands 220V net

Dus als ik het begrijp moet ik dus een huistrafo kopen die 120V , 60Hz kan omzetten naar een 230V , 50Hz.

iemand idee waar ik die kan aanschaffen?

Berichten: 120

Re: Electra uit Noord-Amerika aansluiten op Nederlands 220V net

Voor de meest onzinnige dingen hebben ze een standaard gemaakt, maar hiervoor nog niet.
Het probleem met standaarden is dat er veel te veel van zijn...

Ik denk dat je je over het verschil in frequentie niet zo veel zorgen hoeft te maken. Dit is geen garantie dat het inderdaad geen probleem is, maar ik heb thuis nogal wat spullen op 110V/50Hz hangen die voor 110V/60Hz bedoeld zijn: TV, PS2, Dreamcast, laserprinter, receiver, actieve subwoofer,... Alles werkt prima en hangt aan een lichtnet stabilisator die ik heb gekocht bij Radio Twenthe (in Den Haag :roll: ). Het 1500 Watt model kost daar 99.95 (volgens mij kostte de verzending slechts 9.95). Hier gaat thuis de netspanning in en er komt zowel 110V als 220V uit. De stabilisatie is voor een deel mechanisch en hij maakt een beetje herrie als hij bijregelt. Thuis hoor ik dat alleen als ik m'n laserprinter in- of uitschakel.

Berichten: 120

Re: Electra uit Noord-Amerika aansluiten op Nederlands 220V net

Dus als ik het begrijp moet ik dus een huistrafo kopen die 120V , 60Hz kan omzetten naar een 230V , 50Hz
Misschien moet je er, voor je eigen veiligheid, toch maar een handige buurman bijhalen.

Je moet een trafo hebben die 230V/50Hz omzet in 110V/50Hz. De frequentie aanpassen is niet nodig (ik zeg dit op basis van eigen ervaring zonder garanties af te geven), en bovendien lijkt me dat erg lastig en dus duur. Let bij het aansluiten van zo'n trafo goed op! Het kan zijn dat je kunt kiezen of aan de ingang 110V of 230V staat. Dat moet in Nederland 230V zijn. Ik heb het eens iemand verkeerd zien doen...
iemand idee waar ik die kan aanschaffen?
Zie eerdere posts.

Ten slotte. Vergeet in je prijsvergelijking niet het volgende mee te nemen: verzendkosten, import heffingen en BTW in Nederland (die ook over de verzendkosten worden geheven) en, als je het spul in de USA zelf gaat kopen, de lokale sales tax (BTW) die niet vermeld wordt maar wel betaald moet worden (ongeveer 7-8% behalve in Oregon (daar is het 0%)).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Electra uit Noord-Amerika aansluiten op Nederlands 220V net

De zaak van een andere dan de technische kant beschouwd:

Wat zijn de kosten? Ik neem aan dat zo'n omzetter zelf ook nog wat energie verbruikt?

20 W gedurende 24 uur per dag kost ook al gauw zo'n 36 euro per jaar....

Plus de aanschaf van het ding, als je zo gaat tellen zit je ook al gauw aan een paar honderd euro extra kosten over de levensduur van je "audiosetje". Is het dan nog wel de moeite?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Electra uit Noord-Amerika aansluiten op Nederlands 220V net

Even nagekeken: er zijn ook adaptertjes met aan de voorkant gewone Europeesche stekkerpennen en aan de achterkant een amerikaans stopkontakt voor maximaal 40W. Die zetten wel spanning om maar uiteraard niet de netfrequentie. Nu schijnt dit voor de meeste apparatuur niet echt nodig te zijn.

Erg handig dus.

Reageer