in verhouding sterkste materiaal

Moderator: physicalattraction

in verhouding sterkste materiaal

ik ben op zoek naar een materiaal dat licht van gewicht is maar toch sterk. Iets van een plastic soort misschien.

nog 1 vraag: Is carbon in sterkte- en gewichtsverhouding beter is dan het beste plastic

bij voorbaat dank henk

Berichten: 9

Re: in verhouding sterkste materiaal

Kevlar is heel sterk en licht. Wordt vooral gebruikt in bodyarmors, vliegtuigen en de race wereld. Dan weet je wel hoe sterk het is he...? 8)

Berichten: 22

Re: in verhouding sterkste materiaal

hint: zoek eens op asby diagrammen, die gaan over dit soort dingen :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: in verhouding sterkste materiaal

Titanium is erg licht en vrij sterk.

Wolfraam carbine is ook heel sterk, maar vrij zwaar.
Het is allemaal zo prachtig...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: in verhouding sterkste materiaal

Ik geloof dat een koolstof nanobuis verhoudingsgewijs het sterkste is. Alleen een beetje lastig om daar macroscopische draden van te maken... :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: in verhouding sterkste materiaal

Glasvezel met epoxyhars, en dit in kruislinkse lagen gelijmt.

Waarvoor wil je het trouwens gebruiken?!
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Re: in verhouding sterkste materiaal

hoe zit het dan met aerogel is dat sterk of weegt het alleen maar weinig

Berichten: 8

Re: in verhouding sterkste materiaal

Ik denk dat je moet bekijken waarvoor je het wil toepassen.

Een maat voor de sterkte, welke bij kabels nog wel eens gebruikt wordt, is hoeveel km je vrij kan laten hangen, voor het breekt. Hierin dus de treksterkte en gewicht.

Er zijn koolstofvezelsoorten met hoge trek, maar ook (andere) soorten met enorm hoge stijfheid.

Zelfde voor aramide.

Maar op druk belast heb je weer andere materialen.

Ik denk dan ook dat de vraag een beetje te algemeen is om een gericht antwoord te geven, maar een algemene discussie is natuurlijk ook leuk, en vaak verhelderend.

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: in verhouding sterkste materiaal

hoe zit het dan met aerogel is dat sterk of weegt het alleen maar weinig


Nee, dat is niet sterk.
How will it end?

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: in verhouding sterkste materiaal

Vacuüm is het materiaal met de grootste sterkte/massa verhouding.

:shock:
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: in verhouding sterkste materiaal

Vacuüm is het materiaal met de grootste sterkte/massa verhouding. :shock:


Waarom?
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: in verhouding sterkste materiaal

Suyver,

Het gewicht is nul, dus de sterkte kan infinitesimaal klein zijn om toch de hoogste sterkte per gewichtseenheid te bereiken.

En dit is het geval: denk aan bijvoorbeeld het Casimir-effect (zeer zwakke aantrekking door het Rydberg-effect) en relativistische effecten: een snel roterend object met hoge zwaartekracht zal omliggende voorwerpen in deze rotatie meesleuren. Maar ik geef toe, het is erg flauw.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: in verhouding sterkste materiaal

Maar het Casimir-effect zorgt helemaal niet voor een 'treksterkte' van het vacuum.

Overigens heeft het QED-vacuum een zeer hoge 'massa' (volgens mij iets als 1019 eV/c2) ... :wink:
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: in verhouding sterkste materiaal

Maar het Casimir-effect zorgt helemaal niet voor een 'treksterkte' van het vacuum.
Ok, alleen als een stuk vacuüm begrensd wordt door bijvoorbeeld twee evenwijdige platen. In dat geval is de vacuümdruk kleiner dan nul, wat er toe leidt dat effectief gesproken de platen (meestal) naar elkaar toe worden getrokken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Casimir_effect

Verder blijft het relativistische effect van de overdracht van rotatie ook staan.

De massa van het vacuüm kan alleen worden vastgesteld ten opzichte van een referentiemassa. En die is er niet, de massa van het vacuüm wordt daarom meestal op nul gesteld.

Maar inderdaad.... met die waarde gaat mijn redenatie niet meer op :shock:
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: in verhouding sterkste materiaal

Ok, alleen als een stuk vacuüm begrensd wordt door bijvoorbeeld twee evenwijdige platen. In dat geval is de vacuümdruk kleiner dan nul, wat er toe leidt dat effectief gesproken de platen (meestal) naar elkaar toe worden getrokken.
Klopt, maar dat is een effect dat alleen significant is op behoorlijk kleine afstanden (<~1 um). Op macroscopische afstanden (zeg 1 m of zoiets) is dit effect volledig te verwaarlozen natuurlijk.
De massa van het vacuüm kan alleen worden vastgesteld ten opzichte van een referentiemassa. En die is er niet, de massa van het vacuüm wordt daarom meestal op nul gesteld.

Maar inderdaad.... met die waarde gaat mijn redenatie niet meer op :shock:
Die 'massa' van het QCD (sorry: QCD, niet QED) vacuum is niet zomaar een willekeurig gekozen waarde hoor! Deze volgt volgens mij uit het standaardmodel vanwede (o.a.) de vacuumpolarisatie en de bekende quark- en lepton massa's.

paper

achtergrond
Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer