in verhouding sterkste materiaal

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: in verhouding sterkste materiaal

Ik ben nog maar eerstejaars dus mijn kennis van de onderliggende wiskunde schiet hopeloos tekort. Lagrangiaan en dergelijke ken ik; ik heb op Wikipedia de betekenissen van de in dit artikel gebruikte wiskundige termen zoals non-Abeliaans, Hamiltonian en dergelijke opgezocht.

Erg interessant; ik zal met de decaan hier overleggen of er aansluitende wiskundige vakken zijn (desnoods buiten het curriculum) om dit beter te leren snappen.

Ik ben vooral geïnteresseerd in wiskundige stelsels waaruit de in de natuur voorkomende wiskunde (zoals calculus, Riemann ruimtes, tensoren, matrixrekening en dergelijk) zonder verdere axiomata uit is af te leiden. Het schijnt dat hiervoor nu de verzamelingenleer met redelijk succes wordt gebruikt, dit wordt dus de eerste op mijn lijstje.

vriendelijke groeten, germen.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: in verhouding sterkste materiaal

Spinnenweb schijnt ook zéér sterk te zijn.

Berichten: 81

Re: in verhouding sterkste materiaal

Spinnenweb schijnt ook zéér sterk te zijn.
Zeer sterk zelfs. Naar't schijnt kan een draad met een dikte van een potlood een jumbojet tegenhouden als die vliegt. Kunstmatige spinnezijde is echter niet zo sterk.

ALdus national geographic

Berichten: 717

Re: in verhouding sterkste materiaal

iets praktischer van aard; Fortal. Een aluminium legering sterker dan staal maar licht als gewoon alu. Komt uit de ruimtevaart en vliegtuigindustrie. Is gewoon verkrijgbaar bij de metaalhandel als staf/profiel/plaat. Het is ongeveer net zo duur als RVS maar sterker. Zeer goed bewerkbaar.

Reageer