Kadavers van dieren bewaren : waarmee ?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 69

Kadavers van dieren bewaren : waarmee ?

Mijn vraag is welke middels geschikt zijn voor het bewaren van kadavers van dieren en welke middelen er buiten formol zijn,en zoja of er ook eenvoudige huishoudelijke middeltjes bestaan hiervoor.
I love zoology! De ware wetenschapper verliest nooit het vermogen zich te verbazen.Het is de essentie van zijn bestaan. Darwin,1809-1882

Wallace,1823-1913

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Kadavers van dieren bewaren : waarmee ?

wij moeten voor ons herbarium vruchten bewaren op alcohol, misschien dat dit ook geldt voor dieren. Alleen moet je wel oppassen dat je alcohol niet te snel kan verdampen.

bevriezen helpt ook.

opzetten

Het hangt hoofdzakelijk af wat je ermee wil doen.

Google al geprobeerd?
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Kadavers van dieren bewaren : waarmee ?

als je met cadavers kleine diertjes bedoelt is pure alcohol perfect. (95-99%) 95% is goedkoper als er ook methanol bij zit (tax op sterke drank valt weg).

ALs het grote cadavers zijn zoals vertebraten, in de kook pot en ferm koken en dan schoonmaken met mischien beetje bleekwater (uitgedunt) en je hebts prachtige geraamtes. Bewaren gaat ook in alcohol maar zou ik niet doen maar das ik.

greetz

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Kadavers van dieren bewaren : waarmee ?

Mijn vraag is welke middels geschikt zijn voor het bewaren van kadavers van dieren en welke middelen er buiten formol zijn,en zoja of er ook eenvoudige huishoudelijke middeltjes bestaan hiervoor.
Nouja, als je het hele dier wilt bewaren, niet alleen het geraamte, dan moet je zien dat je het water eruit krijgt. Dit hebben wij met muizen-organen gedaan, d.m.v. een alcohol gradient, waarbij de alcohol concentratie oploopt. Dan ga je over op benzol, gradient met alcohol. Dan issie goed volgens mij :shock:
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Kadavers van dieren bewaren : waarmee ?

opzetten misschien?!

Mummieviseren?
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 69

Re: Kadavers van dieren bewaren : waarmee ?

Het was iets met ene jong duifje dat ik dood gevonden heb. Maar ik kan geen van deze manieren gebruiken,wnati k kan niet opzetten,maar ouders zullen nooit goed vidnen dat ik het invries enzovoorts,en verder ik geraak niet aan pure alcohol. Ik zal het kadavertje dan maar laten liggen tot de mieren het tot het bot hebben opgegeten : het ligt dicht bij een mierennest. Nog even vraagje : waarom zwellen dode dierenkadavers soms enorm op ? En : als je dieren onder de grond begraaft (bv konijn of kip) kun je de beenderen dan nog terugvinden en zoja,na hoeveel tijd ga je best graven ? PS : hoe zet je op of mummificeer je ?
I love zoology! De ware wetenschapper verliest nooit het vermogen zich te verbazen.Het is de essentie van zijn bestaan. Darwin,1809-1882

Wallace,1823-1913

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Kadavers van dieren bewaren : waarmee ?

alcohol vind je bij de apotheker of in een speciaalzaak voor schoonmaak producten.

Basis regel mumificeren is ingewanden eruit en de rest looien denk ik.

iig basis regel voor alles dat dood is zowel voor mumificeren of jagen, ingewanden eruit.

Terug vinden gaat redelijk rap denk ik, er heeft ooit een vogeltje zich dood gevlogen tegen ons raam en een maandje later lag er al gedeeltelijk een skeletje echt wel vlug.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Kadavers van dieren bewaren : waarmee ?

Volgens mij rot het vlees sneller weg als je het bovengronds laat liggen. Dan kunnen de beestje en de lucht er beter aan. Wel zorgen dat er geen kat ofzo aan gaat zitten peuzelen, want dan ben je vast stukjes kwijt.

Ik heb eens iemand op TV gezien wienst beroep het was geraamtes van dieren te verkrijgen in elkaar te puzzelen. E deden dat voor vergelijkingsmatriaal te hebben. Die hadden een speciale kamer of kast waarin ze het kadaver in een zak met maden staken.

Het enige wat ik zelf ooit gedaan heb was de schedel van een kat schoonmaken (voor het gebit). Ik heb het vel afgedaan en daarna de kop gekookt tot je het vlees er redeljik gemakkelijk kon vanaf pulken. Maar het bleef wel redelijk moeilijk hoor. Als je tijd hebt denk ik dat het gemakkelijker is de wormpjes het vieze werk voor jou te laten doen.

Berichten: 81

Re: Kadavers van dieren bewaren : waarmee ?

Formol is echt de beste optie

Voor een goede synthese http://www.geocities.com/frogfot/synthesis...rmaldehyde.html

Het enige dat je nodig hebt is kopen en methanol

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Kadavers van dieren bewaren : waarmee ?

jup dat is waar maar ik zou het tensterkste afraden om dit te gebruiken. Het is echte smeerlaperij! Iets dat je zeker niet licht mee omgaat geloof me ik spreek uit ervaring.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Kadavers van dieren bewaren : waarmee ?

het is trouwens ook een kankerverwekkende stof.

maar ja, dat zijn er zoveel :shock:
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: Kadavers van dieren bewaren : waarmee ?

keb juist wa vleugels en poten van een meeuw opgezet en ingespote me formol, is het nu noodzakelijk om die preparaten voorlopig luchtdicht erges te beware zoda er geen insecte aankunne? of kome die beestkes er nu zowieso nemeer naartoe?
Edit door moderator, bedoel je dit:

Ik heb zojuist wat vleugels en poten van een meeuw opgezet en ingespote met formol. Is het nu noodzakelijk om die preparaten voorlopig luchtdicht ergens te bewaren zodat er geen insecten aankomen kunnen? Of komen die beestjes er nu sowieso niet meer opaf?

Een beetje duidelijk schrijven doet wonderen, misschien kan je er voor in de toekomst wat op letten?

Berichten: 4

Re: Kadavers van dieren bewaren : waarmee ?

:shock: ok, zal ik doen

Re: Kadavers van dieren bewaren : waarmee ?

Ik loop al enkele weken met het idee een verzameling "beestjes op sterk water" te beginnen. Heb een schorpioen gevonden op reis en toen via via aan sterk water geraakt. Ook een doodgeboren katje heb ik er kunnen bijsteken en dan nog een potje met het oog van mijn ondertussen overleden oude kat.

Nu wil ik dus Echt beginnen verzamelen. Veel mensen kijken me vreemd aan. Zijn er soms sites e.a. waar zo'n diertjes op formol verkocht en gekocht kunnen worden? Ik vermoed dat ik formol gewoon bij de apotheker kan kopen. Moet daar methanol aan toegevoegd worden? Hoeveel dan?

Groetjes

Berichten: 4

Re: Kadavers van dieren bewaren : waarmee ?

Anonymous schreef:Ik loop al enkele weken met het idee een verzameling "beestjes op sterk water" te beginnen. Heb een schorpioen gevonden op reis en toen via via aan sterk water geraakt. Ook een doodgeboren katje heb ik er kunnen bijsteken en dan nog een potje met het oog van mijn ondertussen overleden oude kat.

Nu wil ik dus Echt beginnen verzamelen. Veel mensen kijken me vreemd aan. Zijn er soms sites e.a. waar zo'n diertjes op formol verkocht en gekocht kunnen worden? Ik vermoed dat ik formol gewoon bij de apotheker kan kopen. Moet daar methanol aan toegevoegd worden? Hoeveel dan?

Groetjes
ik heb onlangs ook wat dieren willen opzetten met formol, maar het vinden van formol was toch niet zo makkelijk als ik dacht.

apothekers mogen namelijk niet zomaar formol aan iedereen verkopen omdat het product ook zou circuleren in het drugsmilieu....

heel vriendelijk zijn en eens lief lachen is de boodschap :wink:

Reageer