Latex!

Moderator: Miels

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Latex!

eindelijk, EINDELIJK werkt het dan:
\(LaTeX\)
! (spreek uit "Latech")


Met behulp van LateX kan je makkelijk formules in je bericht zetten:

Code: Selecteer alles

[tex]sqrt{x} in cc (forall x in qq)[/tex]
krijg je nu:
\(\sqrt{x} \in \cc (\forall x \in \qq)\)

Hoera! Veel plezier ermee iedereen!

Iemand zal binnenkort wel even een duidelijke tutorial neerzetten denk ik.


Een aardige is al de pagina van LateX op wikipedia: http://meta.wikimedia.org/wiki/Help:Formula
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Latex!

Knap werk Rogier, hier doe je heel veel mensen een enorm plezier mee.


Ik kan het niet laten.

\(t = \frac{s}{v}}\)

kent iemand sites waar ik latex al kan leren?want ik kan geen goede vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Latex!

http://www.sci.usq.edu.au/staff/robertsa/L...rs/el2emath.pdf


Dit is een vrij mooi pdf bestand vind ikzelf. Het leert je toch in bepaalde stappen wat het allemaal doet, en onderaan krijg je alle tekens opgesomd :wink:


Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Latex!

Er zit een verschilletje tussen de standaard latex, zoals ook in die pdf omschreven wordt, en degene die we hier gebruiken: verzameling-tekens zoals
\(\nn\)
en
\(\qq\)
doen we hier met nn en qq in plaats van mathBB{N} of mathBB{Q}. Dat laatste is eigenlijk standaard, maar werkt niet in onze latex installatie, en achteraf vind ik die nn eigenlijk nog prettiger werken ook.


Behalve die mathBB dingen werken nog een aantal speciale tekens niet. Bijna alles wat nuttig is wel hoor, maar er ontbreken wat font packages ofzo. Uit de pdf van Cycloon hierboven (el2emath.pdf) werkt alles t/m tabel 12 wel, die daaronder niet.


Let verder op dat
\(\sum_{k=a}^b k^2\)
bij anderen vaak dit oplevert:
\(\displaystyle\sum_{k=a}^b k^2\)
terwijl het bij ons
\(\sum_{k=a}^b k^2\)
wordt. Dit heeft te maken met onze default 'displaystyle', dat tweede past meestal beter tussen regels tekst. De eerste manier, dus met de sommatie-grenzen echt boven/onder het
\(\sum\)
-teken, krijg je door displaystyle aan het begin van je tex code te zetten. Hetzelfde geldt voor andere constructies met boven- en ondergrenzen, zoals integralen:
\(\int_a^b\)

Ik dacht nog aan 2 dingen die misschien wel handig zijn:


- Een popup integreren voor een overzichtje van latex codes, net zoals links de smilies. Als je nu met je muis op een formule gaat staan krijg je onderin al wel de tex code te zien.


- Latex formules klikbaar maken zodat je een popup krijgt met de tex code, net zoals op physicsforums.com


Zal even prutsen op het testforum, en als ik wat heb kijken we even hoe dat erbij kan.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Latex!

Latex is briljant! Enorm veel hulde voor het technische team, en in het bijzonder Rogier, voor de vele uren die hierin gestopt zijn om
\(LaTeX\)
werkende te krijgen!!!!


Een voorbeeld van een prachtige constructie die je nu maken kan:

\(V = \left( \begin{array}{ccc} 1-\frac{1}{2}\lambda^2 & \lambda & A\lambda^3(\rho-i\eta) -\lambda & 1-\frac{1}{2}\lambda^2 & A\lambda^2 A\lambda^3(1-\rho-i\eta) & -A\lambda^2 & 1 \end{array} \right) + {\cal O}(\lambda^4) \)

Als je wil zien hoe zoiets gemaakt is, dan kan je gewoon met je muis boven de formule hangen, of je kan het bericht even quoten en dan zie je het ook in detail.


Binnenkort komt er wel een FAQ.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Latex!

De LaTeX FAQ kan je hier vinden: ]http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...484


Daar ook graag vragen over hoe iets moet, dan zullen we die in de FAQ gaan meenemen. Als je wil oefenen met de latex codes, dan ook graag in bovenstaande thread.


Deze thread is alleen maar om Rogier en het technische team te feliciteren met hun geweldige resultaat!
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Latex!

Er zullen ook wel mensen gaan klooien experimenteren met latex, misschien goed op een apart 'test' topic daarvoor in het leven te roepen?


Hoe wil je dat met dat FAQ topic doen trouwens, bovenaan de FAQ en daaronder stellen mensen vragen? Als een vraag vaak voorkomt, dan edit je die eerste post met de FAQ en voeg je hem toe?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Latex!

Het lijkt me prima dat de vragen in de FAQ thread komen. Daar kunnen mensen ook experimenteren met het hele tex gebeuren.


Een vraag: kan je displaystyle standaard aan zetten? Ik vind de formules, zeker bij breuken, integralen, etc., wel erg klein worden....
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Latex!

Jongens, ik vind het werkelijk waar geweldig. Zeer nuttige uitbreiding van het forum. Mijn complimenten. =D>
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Latex!

Prachtig Rogier, je wist dat ik hier ongeduldig op aan het wachten was.

Mooi werk, mijn complimenten!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Latex!

Let op, ik heb iets toegevoegd waardoor de plaatjes klikbaar worden (dit moet nog even worden enabled hier). Als je er dan op klikt krijg je een popup te zien met daarin de gebruikte tex-code.


Ieder voorbeeld is daardoor meteen zijn eigen uitleg.


En die displaystyle is straks standaard, dus dat hoeft er niet meer voor. In plaats daarvan kun je dan voor kleinere formules die je midden in een zin gebruikt de tag \( in plaats van [tex] gebruiken.\)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Latex!

Ik krijg wanneer ik een draadje open met daarin LaTeX verwerkt, een paar keer de volgende foutmelding (het "line" nummer verandert elke keer):


Afbeelding


Weet iemand wat ik hier aan kan doen, of waar dit aan kan liggen (security instellingen of zo)?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Latex!

Er zit nog een javascript foutje in de code. Rogier is er mee bezig.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Latex!

[quote='Rogier']Let op, ik heb iets toegevoegd waardoor de plaatjes klikbaar worden (...). Als je er dan op klikt krijg je een popup te zien met daarin de gebruikte tex-code.  


Ieder voorbeeld is daardoor meteen zijn eigen uitleg.


En die displaystyle is straks standaard, dus dat hoeft er niet meer voor. In plaats daarvan kun je dan voor kleinere formules die je midden in een zin gebruikt de tag \( in plaats van [tex] gebruiken.[/quote]


Wijzingen zijn doorgevoerd, je kan nu dus ook op formules klikken om te zien hoe ze gemaakt zijn.\)
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Reageer