[faq] hoe werk ik met latex?

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

[faq] hoe werk ik met latex?

De belangrijkste zaken die je moet weten om met \(LaTeX\) (spreek uit: "Latech") codes te kunnen werken zullen we hier kort behandelen. Als eerste moet je altijd de [ tex ] en [ /tex ] codes gebruiken en daartussen je codes opnemen. Wanneer je midden in een regel een formule wil opnemen, kan je [ itex ] en [ /itex] gebruiken (i staat daar voor inline).


Deze thread kan je snel terugvinden via de link "FAQ Formules", rechts boven


Een overzicht van alle speciale symbolen die je tussen [ tex ] en [/tex] vind je in dit bestand.



Nu een aantal veelgebruikte zaken. Om te zien wat de code is kan je er met je muis er boven hangen, erop klikken opent de broncode in een popup scherm (dat werkt overigens bij iedere formule op het forum).


Machtsverheffen:

[ tex ] a^b [ /tex ] -->
\(a^b\)
Let op bij machtsverheffen: alleen het eerste teken na ^ wordt verheven. Dus als je a tot de macht bc wil doen, dan kan je niet dit doen:

[ tex ] a^bc [ /tex ] -->
\(a^bc\)
maar moet je een van deze twee manieren gebruiken:

[ tex ] a^b^c [ /tex ] -->
\(a^b^c\)
[ tex ] a^{bc} [ /tex ] -->
\(a^{bc}\)

Subscript:

[ tex ] a_b [ /tex ] -->
\(a_b\)
Ook voor subscript geldt dat alleen het eerste teken na _ in de subscript komt te staan, tenzij het allemaal tussen { en } staat. Gebruik dus

[ tex ] a_{bc} [ /tex ] -->
\(a_{bc}\)

Worteltrekken:

[ tex ] \sqrt{a} [ /tex ] -->
\(\sqrt{a}\)
[ tex ] \sqrt[n]{a} [ /tex ] -->
\(\sqrt[n]{a}\)

Breuken:

[ tex ] \frac{a}{b} [ /tex ] -->
\(\frac{a}{b}\)
Zolang het maar tussen de { en } haakjes staat, kan je zoveel je wilt in de teller of de noemer zetten:

[ tex ] \frac{2005\pi\sqrt[n]{a}}{b} [ /tex ] -->
\(\frac{2005\pi\sqrt[n]{a}}{b}\)

Integralen en producten:

[ tex ] \int f(x) dx [ /tex ] -->
\(\int f(x) dx\)
[ tex ] \int_0^y f(x) dx [ /tex ] -->
\(\int_0^y f(x) dx\)
[ tex ] \prod f(x) dx [ /tex ] -->
\(\prod f(x) dx\)
[ tex ] \prod_a^b f(x) dx [ /tex ] -->
\(\prod_a^b f(x) dx\)

Speciale functies:

Als je sin, cos, tan, exp, ... wil gebruiken, dan moet je deze niet 'los' typen in latex. Je moet hier een backslash voor zetten, anders denkt latex dat je geen sin bedoelt, maar s*i*n:

[ tex ] sin [ /tex ] -->
\(sin\)
[ tex ] \sin [ /tex ] -->
\(\sin\)
[ tex ] \cos \tan \exp \ln \log \lim ... [ /tex ] -->
\(\cos \tan \exp \ln \log \lim ...\)

Speciale symbolen

Een overzicht van alle speciale symbolen die je tussen [ tex ] en [/tex] vind je in dit bestand.

De belangrijkste zijn in ieder geval de griekse letters:

[ tex ] \alpha \beta \Gamma \gamma \Delta \delta \dots \Phi \phi \chi \Psi \psi \Omega \omega [ /tex ] -->
\( \alpha \beta \Gamma \gamma \Delta \delta \dots \Phi \phi \chi \Psi \psi \Omega \omega \)
en een paar speciale tekens:

[ tex ] \infty \nabla \pm \leq \geq \rightarrow \in \notin \equiv \neq \propto \partial \forall \exists[ /tex ] -->
\(\infty \nabla \pm \leq \geq \rightarrow \in \notin \equiv \neq \propto \partial \forall \exists\)
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Een paar uitgebreidere voorbeelden:


[ tex ]a^n+b^nneq n^n;forall n>2[ /tex ] -->
\(a^n+b^n\neq n^n;\forall n>2\)

[ tex ]Gamma^l_{ki} = frac{1}{2} g^{lj} (partial_k g_{ij} + partial_i g_{jk} - partial_j g_{ki})[ /tex ] -->
\(\Gamma^l_{ki} = \frac{1}{2} g^{lj} (\partial_k g_{ij} + \partial_i g_{jk} - \partial_j g_{ki})\)

[ tex ] a in rr rightarrow sqrt{a} in cc [ /tex ] -->
\(a \in \rr \rightarrow \sqrt{a} \in \cc\)

[ tex ]sqrt{x} in cc (forall x in qq)[ /tex ] -->
\(\sqrt{x} \in \cc (\forall x \in \qq)\)

[ tex ]V = left( begin{array}{ccc}1-frac{1}{2}lambda^2 & lambda &

Alambda^3(rho-ieta) -lambda & 1-frac{1}{2}lambda^2 & Alambda^2

Alambda^3(1-rho-ieta) & -Alambda^2 & 1 end{array} right) + {cal O}(lambda^4) [ /tex ]

geeft:
\(V = \left( \begin{array}{ccc}1-\frac{1}{2}\lambda^2 & \lambda & A\lambda^3(\rho-i\eta) -\lambda & 1-\frac{1}{2}\lambda^2 & A\lambda^2 A\lambda^3(1-\rho-i\eta) & -A\lambda^2 & 1 \end{array} \right) + {\cal O}(\lambda^4) \)
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Ik heb 2 tweevragen


Hoe hef ik een macht over een macht?


abc zo iets dus in latex


en hoe zit ik een streep boven een letter. om aantegeven dat het bijvoorbeeld een antideeltjes is of dat een gemiddelde waarde, kan deze streep ook doorlopen boven meerdere letters?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Een macht van een macht: a^{b^c} :
\( a^{b^c}\)



Een streep: overline{abc} :
\(overline{abc} \)
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Merk op dat die displaystyle niet meer nodig is, dat is nu het verschil tussen
\( en [itex].\)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

een speelsel:

\(^3_2H + ^2_1H longrightarrow ^4_2He + ^1_0n \)

om te controleren of hij Sup en Sub ook onder elkaar kon doen. wat bij de en tags niet mogelijk was.


[edit: er is een apart topic over toetsenborden en de knop " " geopend, waar een aantal posts naar toe is verplaatst.]

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

om te controleren of hij Sup en Sub ook onder elkaar kon doen. wat bij de en tags niet mogelijk was.
Klopt, zonodig kun je een soort "niks" ergens neerzetten door middel van {}, dit kun je dan tot een macht verheffen.

Zowel links, rechts, boven als onder een aanhangsel is ook mogelijk:
\({}^1_2X^3_4\)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

:roll: WoW dat ziet er erg gelikt uit zeg!

Bedankt voor de goede handleiding!

Ik ga er eerdaags eens mee stoeien. :P
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Moet zeggen dat ik al tijden LaTeX wil leren, maar het constant voor me uit heb zitten schuiven. Even wat proberen:


\( \Gamma^a_{bc} = \frac{1}{2}g^{ad} (\partial_b g_{dc} + \partial_c g_{db} - \partial_d g_{bc} ) \)

\( \frac{d^2x^{\mu}}{d \tau^2} = \frac{q}{m}F^\mu _\nu\frac{dx^{\nu}}{d\tau} \)


Mooi man :roll:

Berichten: 624

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Anonymous schreef:Moet zeggen dat ik al tijden LaTeX wil leren, maar het constant voor me uit heb zitten schuiven. Even wat proberen:

\( \Gamma^a_{bc} = \frac{1}{2}g^{ad} (\partial_b g_{dc} + \partial_c g_{db} - \partial_d g_{bc} ) \)
\( \frac{d^2x^{\mu}}{d \tau^2} = \frac{q}{m}F^\mu _\nu\frac{dx^{\nu}}{d\tau} \)

Mooi man   :roll:

Dat was ik dus :P Ik zat al te zoeken hoe je de contra en covariante index van een tensor goed krijgt; je moet natuurlijk gewoon een spatie {} na de mu index zetten:

\( \frac{d^2x^{\mu}}{d \tau^2} = \frac{q}{m}F^\mu{}_\nu\frac{dx^{\nu}}{d\tau} \)

Ga ff oefenen, ben niet zo sterk met computers enzo.


-edit: zat me al af te vragen waarom die nu index zo groot was...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Huh kheb net wat raars voor met latex:


Code: Selecteer alles


frac{(a-b)^{2}}{ab} leq 0

[code]



[tex]\frac{(a-b)^{2}}{ab} \leq 0[/tex]



Wat gaat er hier eigelijk fout?



Edit: gevonde, typfoutje   :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

hij begin ik een nieuwe regel in latex?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Dat weet ik eigelijk ook niet :roll:


Ik start gewoon telkes opnieuw met [ tex ] [ /tex ] (dus elk lijntje afsluiten en heropenen) maar ik vermoed dat er een makkelijkere manier is :P

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Alles kan, maar het is een heel gedoen (o.a. omdat eqnarray hier niet normaal geimplementeerd is). Ik raad aan om gewoon nieuwe regels te beginnen.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

hij begin ik een nieuwe regel in latex?
Je kan je regels in een array zetten, een nieuwe lijn creeer je dan met //


\(\begin{array}{l} \int {f\left( x \right)f'\left( x \right)dx \to y = f\left( x \right) \Leftrightarrow dy = f'\left( x \right)dx} \Rightarrow \int {ydy} = \frac{{y^2 }}{2} + C = \frac{{f\left( x \right)^2 }}{2} + C\end{array}\)


Via // // krijg je dan ook een extra witregel:


\(\begin{array}{l} \int {f\left( x \right)f'\left( x \right)dx \to y = f\left( x \right) \Leftrightarrow dy = f'\left( x \right)dx} \Rightarrow \int {ydy} = \frac{{y^2 }}{2} + C = \frac{{f\left( x \right)^2 }}{2} + C\end{array}\)


edit mod(Lala): aangepast, nu wel onder jouw naam gepost :wink:

Gesloten