Klassiek elektromagnetisme vs. klassieke mechanica

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Klassiek elektromagnetisme vs. klassieke mechanica

Een van de eigenaardigheden van het klassieke elektromagnetisme is dat het niet samenwerkt met de klassieke mechanica. Volgens de Maxwellvergelijkingen is de lichtsnelheid in vacuüm een universele constante die enkel afhangt van de elektrische permittiviteit en de magnetische permeabiliteit van het vacuüm. Dit is tegen de relativiteitsbetrekkingen van Galilei, een van de hoekstenen van de klassieke mechanica. Uiteindelijk stelde Albert Einstein de relativiteitstheorie op, die wel te verenigen is met de Maxwellvergelijkingen.

- Kan iemand me uitleggen wat de relativiteitsbetrekkingen van Galilei zijn?

- Kan iemand me uitleggen waarom het klassieke elektromagnetisme niet samenwerkt met de klassieke mechanica?

- Kan iemand me uitleggen wat elektrische permittiviteit is?

Vriendelijk bedankt alvast!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Klassiek elektromagnetisme vs. klassieke mechanica

Kan iemand me uitleggen waarom het klassieke elektromagnetisme niet samenwerkt met de klassieke mechanica?
Ik ben geen expert terzake maar ik denk dat dat is omdat de lichtsnelheid tegenover geen enkel inertiaalstelsel in rust is. De lichtsnelheid is altijd constant ook als jij tegen de lichtsnelheid reist, dan zal het licht tov jouw nog altijd 300,000km/u gaan! In de klassieke mechanica is dat niet, als jij een bal wegschopt en je reist perfect met die bal mee staat ie in stilstand tov jouw.

Berichten: 134

Re: Klassiek elektromagnetisme vs. klassieke mechanica

Lord McRinkel schreef:Kan iemand me uitleggen waarom het klassieke elektromagnetisme niet samenwerkt met de klassieke mechanica?
Ik ben geen expert terzake maar ik denk dat dat is omdat de lichtsnelheid tegenover geen enkel inertiaalstelsel in rust is. De lichtsnelheid is altijd constant ook als jij tegen de lichtsnelheid reist, dan zal het licht tov jouw nog altijd 300,000km/u gaan! In de klassieke mechanica is dat niet, als jij een bal wegschopt en je reist perfect met die bal mee staat ie in stilstand tov jouw.
300000 km/s ;> km/h zou nogal traag zijn ;P

Berichten: 624

Re: Klassiek elektromagnetisme vs. klassieke mechanica

Lord McRinkel schreef:Een van de eigenaardigheden van het klassieke elektromagnetisme is dat het niet samenwerkt met de klassieke mechanica. Volgens de Maxwellvergelijkingen is de lichtsnelheid in vacuüm een universele constante die enkel afhangt van de elektrische permittiviteit en de magnetische permeabiliteit van het vacuüm. Dit is tegen de relativiteitsbetrekkingen van Galilei, een van de hoekstenen van de klassieke mechanica. Uiteindelijk stelde Albert Einstein de relativiteitstheorie op, die wel te verenigen is met de Maxwellvergelijkingen.

- Kan iemand me uitleggen wat de relativiteitsbetrekkingen van Galilei zijn?

- Kan iemand me uitleggen waarom het klassieke elektromagnetisme niet samenwerkt met de klassieke mechanica?

- Kan iemand me uitleggen wat elektrische permittiviteit is?

Vriendelijk bedankt alvast!
De relativiteitsbetrekkingen van Galilei houden in het kort in, dat je snelheden gewoon lineair bijmekaar mag optellen als je van het ene referentiestelsel naar het andere hupt. Het elektromagnetisme stelt voor dat de voortplantingssnelheid van een elektromagnetische golf de lichtsnelheid is, en dat licht dus een elektromagnetische golf is. Echter, deze snelheidsterm is waarnemersonafhankelijk, en dat spreekt de klassieke mechanica tegen; die stelt immers dat alle snelheden afhangen van de waarnemer, en dat geldt dus ook voor licht. De elektrische permitiviteit is een structuureigenschap van een materiaal. Het vertelt je hoe een materiaal gepolariseerd wordt onder invloed van een elektrisch veld. In het algemeen is het een tensor, en in homogene materialen is het een scalar.

Reageer