[scheikunde] Vertalen van een artikeltje..

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Vertalen van een artikeltje..

Help.. :P :roll: ik moet een artikel 'vertalen' over het splijten van atomen met het vulcan-laser.. hier is het artikeltje:

Laser splijt kernen

Britse onderzoekers zijn er in geslaagd om goud in kwik te veranderen met een laser. Zuurstof veranderen in fluor lukt ook.

De onderzoekers denken de laser uiteindelijk te kunnen gebruiken om radioactief afval versneld af te breken. Het is al gelukt om jodium-129 om te zetten in jodium-128, een isotoop met een veel kortere halfwaardetijd.

Een andere toepassing betreft de productie van radio-isotopen voor medische doeleinden. Bijvoorbeeld fluor-18, een isotoop dat nodig is voor zogeheten PET-scans. Dat zou het gebruik van dergelijke isotopen binnen het bereik van elk ziekenhuis kunnen brengen.

De gebruikte laser heet Vulcan. Hij staat naast het Rutherford Appleton-lab in het graafschap Oxfordshire, hij heeft de omvang van een klein hotel en hij vreet stroom. Eens per uur kan hij een zeer krahctige lichtpuls afgeven. Atoomkernen krijgen er een dusdanige opdonder van dat ze een neutron verliezen of een extra proton opnemen.

Over een jaar of vijf zullen lasers in de handel zijn die bijna net zo krachtig zijn en op een bureau passen, zo denken de onderzoekers.

bron: New Scientist, 20 augustus 2003

Ik heb al vanalles opgezocht, maar ik snap de teksten meestal niet..

Alvast bedankt!!

Paul

P.s.: in week 8 moet ik het inleveren :P

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] Vertalen van een artikeltje..

Vertalen in wat? Duits, Engels, begrijpelijk Nederlands?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] Vertalen van een artikeltje..

De tekst uit de topicstart lijkt me zo klaar als een klontje. Wat snap je daar dan niet van? Of gaat het om een andere tekst, waarvan dit een uittrekseltje is? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Vertalen van een artikeltje..

nou dit is een opdracht voor school, en ik moet deze tekst in het 'normaal Nederlands' uitleggen aan mijn klasgenoten, die dit daarna moeten begrijpen, maar ik snap er zelf al niet zo veel van, laat staan dat ik het aan hen uit kan leggen..

ik hoef niet alles te weten maar een beetje zou toch wel fijn zijn :roll:

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Vertalen van een artikeltje..

ook wel handig, ik zit op VWO 4 en snap van de meeste dingen ( PET-scan, en "Atoomkernen krijgen er een dusdanige opdonder van dat ze een neutron verliezen of een extra proton opnemen. " ) niet zo veel..

ik weet wel wat protonen en neutronen zijn, maar hoe dat allemaal komt enzo..

tsja.. ik hou het maar gewoon op Help :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] Vertalen van een artikeltje..

Simpel dan:

Atoomkernen bestaan uit protonen en neutronen.

In een atoomkern worden de deeltjes bij elkaar gehouden door de zogenoemde sterke kernkracht, waarmee de deeltjes elkaar dus aantrekken.

Protonen hebben een positieve elektrische lading. Ze zitten vlak bij elkaar in de atoomkern. Dat kan zomaar niet goed gaan, want gelijke ladingen stoten elkaar af.

Zou een atoomkern alleen uit protonen bestaan, dan is er een probleem, want dan zijn de afstotende elektrische krachten groter dan de optelsom van de sterke kernkrachten, en zou de atoomkern spontaan uit elkaar vallen.

Neutronen, de naam zegt het al, neutraal, hebben geen elektrische lading. Als we die dus aan de kern toevoegen, wordt in ieder geval de elektrische afstoting niet erger. Ook, omdat door het toevoegen van neutronen de elkaar afstotende protonen verder uit elkaar komen te liggen, wordt die afstoting tussen de protonen al minder. Verder voegen die neutronen wél sterke kernkracht toe, die dus helpt om de boel bij elkaar te houden.

Kortom, als je nou een kern bouwt met een bepaald aantal protonen, dan kun je een krachtenevenwicht bereiken door daar een bepaald aantal neutronen aan toe te voegen. De afstotende elektrische krachten en de aantrekkende sterke kernkrachten zijn met elkaar in evenwicht, we noemen de atoomkern stabiel.

Nou kunnen er ook atoomkernen bestaan die niet helemaal stabiel zijn, een of meerdere neutronen teveel of te weinig om helemaal goed te zijn. Zoiets gaat langere of kortere tijd goed, maar echt lekker is het niet. Zo'n afwijkend atoom noemen we een onstabiele isotoop.

Nou vliegen er allerlei losse deeltjes en elektromagnetische trillingen (zoals licht)door de kosmos, dat noemen we straling. Die straling heeft dus altijd een of andere vorm van energie. In het geval van licht kun je dat goed merken. Laat licht op een zwart voorwerp vallen, het licht wordt geabsorbeerd, en dat wil dus zeggen dat de energie van het licht ook door het zwarte voorwerp wordt geabsorbeerd. Het voorwerp wordt warm......

Warmte is, simpel beschreven, te verklaren uit beweging van atomen en moleculen. In warmer gas vliegen de gasmoleculen sneller door de ruimte, ze hebben meer bewegingsenergie. In een vaste stof gaan moleculen heviger trillen, ze bewegen dan inwendig, en dat is dan dus inwendige bewegingsenergie.

Dus, een atoom waar je energie op afstuurt, zal sterker gaan bewegen, heviger gaan trillen. Denk aan een hoopje los zand waar je een kogel inschiet, het zandhoopje zal uit elkaar spatten, de zanddeeltjes vliegen alle kanten op, de energie die in de straling (kogel) zat wordt overgedragen op de deeltjes die het zandhoopje vormden, de korrels krijgen nu die bewegingsenergie.

Nou hadden we het daarnet over een atoomkern die niet stabiel was, omdat de aantallen protonen en neutronen niet in evenwicht waren. De boel hangt maar net aan elkaar, en net als bij het zandhoopje is een klein duwtje voldoende om dit labiele evenwicht te verstoren.

In de kosmos vliegt er dus allerlei straling rond. Het gebeurt natuurlijk dan ook regelmatig dat er straling een onstabiele atoomkern treft op zijn weg. Het toch al onstabiele atoom gaat heftig trillen als gevolg van de botsing, en door die heftige trilling schieten er een paar onderdeeltjes los. Die onderdeeltjes zijn zelf dus ook al weer een vorm van straling, die ergens verderop weer schade zouden kunnen gaan aanrichten. Deze straling noemen we radio-activiteit. Dat is dus de straling als gevolg van uit elkaar vallende onstabiele isotopen.



Die straling is vaak best gevaarlijk, omdat er veel energie in zit. In een mensenlichaam kan dat belangrijke onderdeeltjes in cellen kapotmaken. Het zou dus leuk zijn als we al die onstabiele isotopen niet zomaar laten rondslingeren, (radioactief afval) maar ze uit elkaar kunnen laten vallen, zodat er in de overblijvende kernen het evenwicht hersteld wordt. We hebben dan stabiele atoomkernen over, die best tegen een stootje kunnen en dus niet meer bij het minste of geringste weer onderdeeltjes in de vorm van straling zal kwijtraken.

Wat die Engelsen dus doen is licht gebruiken om op die onstabiele, radio-actieve atomen te schieten. Een gewoon lichtdeeltje bevat niet zoveel energie, en daarmee schiet je dus alleen de zeer onstabiele kernen terug naar een of ander evenwicht. Beschouw licht nu ook maar even als losse deeltjes, die noemen we fotonen. Eén zo'n foton (het kleinst denkbare lichtstraaltje zeg maar) heeft dus niet voldoende energie om een onstabiele kern hard genoeg te laten trillen om een teveel aan neutronen uit die onstabiele kern te schieten.

Maar met meerdere samen lukt dat wel. Zet maar eens een deur open en gooi er met een tennisbal tegen. De deur zal niet dicht gaan. Gooi honderd tennisballen een voor een tegen die deur, en die deur blijft gewoon open. Gooi er nou eens honderd precies tegelijk tegen die deur, en dan is de bewegingsenergie van die honderd ballen samen genoeg om de deur in beweging te krijgen.

En met laserlicht doen we precies dat. In plaats van dat er, net als bij een gewone lamp, een constante stroom van losse fotonen één voor één worden uitgezonden, verzamelt die laser de stroom fotonen een tijdje, zorgt ervoor dat ze precies gelijk gaan lopen en op een bepaald moment allemaal tegelijk worden losgelaten.

Met laserlicht kun je dus forse energiestoten uitdelen (net als die honderd gelijktijdige tennisballen). En die stoten blijken sterk genoeg om onstabiele isotopen uit elkaar te laten vallen.

Verzamel dus je radio-actief afval op een centrale, goed afgeschermde plaats. Schiet erop met een laserkanon, zodat de onstabiele isotopen het teveel aan neutronen kwijtraken en dus stabiel en daarmee niet langer radioactief zijn. De straling die je hiermee veroorzaakt kun je goed opvangen (zoals we dat ook in een kerncentrale goed kunnen, met veel lood en beton en zo)

En met een beetje geluk kunnen we deze techniek goed genoeg ontwikkelen om het probleem van het radio-actief afval de wereld uit te helpen.

Een heel verhaal, en zoals alle simpele verhalen is het niet de volledige waarheid, maar het lijkt er sterk genoeg op. Misschien dat anderen nog simpele verbeteringen of aanvullingen hebben. Ingewikkelde verbeteringen en aanvullingen zijn er duizenden te maken........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] Vertalen van een artikeltje..

Jan, complimenten :roll: Duidelijk verhaal. Het enige waarover de topicstarter nog vragen kan krijgen is waarom goud in kwik of zuurstof in fluor kan veranderen. Als we het onderstaande plaatje bekijken:

Afbeelding

dan blijkt dat Uranium splitst in Barium en Krypton (het isotopenverhaal laat ik maar achterwege). Dit komt omdat een Uraniumatoom 92 protonen bevat. Bij splijting ontstaan er twee atomen met respectievelijk 36 en 56 protonen in de kern (Barium en Krypton).

Nu mijn vraag: In de kop van het geciteerde artikel staat dat het gaat over het splijten van atomen met een laser. Echter als zuurstof in fluor veranderd, moet er juist een deeltje IN de kern worden geschoten (en opgenomen) Zuurstof heeft immers atoomnummer 8, en fluor atoomnummer 9. Zelfde als goud (nr. 79) en kwik (nr. 80). Dit is toch geen splijting? Iemand weet hoe dit zit?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Vertalen van een artikeltje..

wat kan ik daar nou toch op zeggen!?

in ieder geval bedankt! :P nou snap ik er tenminste wél wat van.. op sites vind je allemaal moeilijke termen..

Nog een keer bedankt! :roll: :D :)

P.S.:*tsja, de vraag over zuurstof in fluor, misschien is dat stiekem geen splijten, maar fuseren? dat zal wel niet, maar toch..*

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] Vertalen van een artikeltje..

Raspoetin schreef:
Nu mijn vraag: In de kop van het geciteerde artikel staat dat het gaat over het splijten van atomen met een laser. Echter als zuurstof in fluor veranderd, moet er juist een deeltje IN de kern worden geschoten (en opgenomen) Zuurstof heeft immers atoomnummer 8, en fluor atoomnummer 9. Zelfde als goud (nr. 79) en kwik (nr. 80). Dit is toch geen splijting? Iemand weet hoe dit zit?


Ik weet dat ook niet, :P maar laserlicht bevat geen protonen, daar zijn we het wel over eens denk ik. :roll: Maar laserlicht kun je kennelijk wel gebruiken om protonen los te schieten van het oppervlak van dunne metaalfolies als ik het goed begrijp: 8)

http://www.clf.rl.ac.uk/Reports/2001-2002/...6.pdf
The Vulcan Nd:glass laser operating in the Chirped Pulse

Amplification mode (CPA) has been used in the experiment.

This laser provides pulses at 1.054 μm in wavelength, 1ps in

duration and with energies up to 100 J. To generate the proton

beam 3-5) the laser beam is focused in the centre of a thin

metallic target by an F/3.5 off-axis parabola. In order to avoid

undesired reflections back to the laser cavity an incident angle

of 15º with the target normal is chosen. The focal spot is

between 8 and 10 μm in diameter at full width at half

maximum, containing 30-40% of the total energy and giving

intensities up to 5-7 x 1019 W/cm2. The targets mainly used to

generate the proton beam were 1-2 mm wide and 3-25 μm thick

Al foils. Even if the targets nominally do not contain hydrogen,

hydrocarbon contaminants that are always present on the target

surfaces ensure a suitable source of protons. The detector used

to reveal the proton beam is typically placed at 20-22 mm from

the main target. The object under test, i.e. the object to be

imaged, is usually placed 1-2 mm after the proton source. This

leads to a geometrical magnification between 10 and 22. A

picture of a typical experimental set-up is shown in Figure 1.
Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [scheikunde] Vertalen van een artikeltje..

Een atoomkern van een bepaald element kan in principe veranderen in een atoomkern met een hoger atoomnummer door beta-verval (i.e. verval van een neutron naar een proton, een elektron en nog een deeltje waarvan ik de naam even kwijt ben: een elektron-neutrino misschien?) onder sommige omstandigheden, maar ik had nog niet gehoord dat dat te induceren zou zijn met laserlicht.

Reageer