(sqrt(x))² = x?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 310

(sqrt(x))

Als je de vierkantwortel van x² neemt heb je zogezegd gewoon x en omgekeerd ook. Maar ik heb nu een paar gevallen gevonden die hieraan toch niet voldoen... (het is waarschijnlijk iets belachelijk simpels dat ik over het hoofd zie, maar ik kom er toch maar niet op..)

als je vkw(x²) neemt is het dus x

maar neem dat x = -1

dan is volgens de eerste regel x = -1, maar als je invult bekom je als uitkomst x = 1

en voor het omgekeerde hetzelfde:

(vkw(x))² = x

maar als x = -1, dan heb je volgens de eerste regel x = -1

maar als je invult bekom je geen waarde (want vkw van een negatief getal kan niet)

Kan iemand mij het (simpele) antwoord geven zodat ik verlicht wordt?
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: (sqrt(x))

Als je de vierkantwortel van x² neemt heb je zogezegd gewoon x en omgekeerd ook.
Dat klopt niet.
\(\sqrt{x^2}\)
is niet x maar |x|, de absolute waarde van x.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 310

Re: (sqrt(x))

ahzo.. In dat geval is er geen probleem meer :roll: Wel vreemd dat het mij precies niet zo bekend voorkomt....
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: (sqrt(x))

We definiëren de vierkantswortel als de positieve wortel, dus neem in :roll: (x²) eens x = -3 en we krijgen:

\(\sqrt {\left( { - 3} \right)^2 } = \sqrt 9 = 3\) hetgeen dus inderdaad \(\left| x \right| = \left| { - 3} \right| = 3\) is.

Berichten: 93

Re: (sqrt(x))

x^2 = -y is wel mogelijk als je werkt met imagiaire getallen ..... In dat geval is wortel xi^2 < 0 wel mogelijk :roll:
De laatste Christen stierf aan het kruis (Friedrich Nietzsche )

Berichten: 93

Re: (sqrt(x))

ik bedoel imaginaire getallen natuurlijk
De laatste Christen stierf aan het kruis (Friedrich Nietzsche )

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: (sqrt(x))

Dan nog is kwadrateren geen injectieve functie, en dus nooit inverteerbaar.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer