Springen naar inhoud

Molmassa, getal v avogadro..

• Log in om te kunnen reageren

Adrianb

Adrianb

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2006 - 15:17

Met chemie leren wij nu hoe we stofhoeveelheden moeten berekenen.
Nu, ik ben enorm verward geraakt met de eenheden en forumules.
Je hebt:
N , wat stat voor het exact aantal deeltjes.
n , wat staat voor het aantal deeltjes in mol.
m , wat staat voor massa in gram.
Dan heb je ook nog Na , wat staat voor getal van Avogadro.
En M, wat staat voor molmassa?
De formules zijn: m=n*N en Na=m/n
Maar wat hebben die Na en M ermee te maken, in de oefeningen springen ze ineens van Na naar N enzovoort, ik kan er echt niet meer aan uit.
+ ik heb hier een vraag waar ze de hoeveelheid moleculen in 2,0*10^-5 mol H2O vragen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2006 - 15:23

Je hebt ook nog de formules:
n=m/M en en n=N/NA

Ivm met je oefening:
De hoeveelheid moleculen in 2,0*10^-5 mol H2O.
Je hebt n gegeven en moet N zoeken en NA is een constante.
Nu is het echt voorgekauwd, jij moet alleen nog slikken :wink:.

Adrianb

Adrianb

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2006 - 15:37

Dus als men over het aantal deeltjes(=> N) spreekt, heeft men het over de aantal moleculen?
Dus dan is het 2,0*10^-5 * 6,02*10^23=1,2*10^19 moleculen? :/

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2006 - 18:50

Dat klopt ja.
Memoriseer deze formule en je kan normaal alle vraagstukken oplossen, van dat "type" natuurlijk.

n=m/M=N/NA=V/Vm=cV
Je hebt ze misschien nog niet allemaal geleerd, maar dat komt normaal nog wel.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 februari 2006 - 19:02

M betekend in mijn belevingswereld nog altijd molaire concentratie, dus mol/L.

Het gebruik van formules vind ik persoonlijk een zeer omslachtige manier om te werk te gaan. Als je eenmaal meer gewend bent geraakt aan chemisch rekenen zal je deze waarschijnlijk ook niet meer gebruiken. Het fijnste en snelste vind ik het werken door met de eenheden te rekenen. Hierbij heb je niet direct formules nodig. Wat je uiteindelijk uitvoerd komt neer op het uitvoeren van een formule, echter zo komt het op dat moment niet op je over.
"Meep meep meep." Beaker

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 februari 2006 - 19:14

Dus dan is het 2,0*10^-5 * 6,02*10^23=1,2*10^19 moleculen? :/

correct :roll:

nog even opgelet:
er zijn grootheden, dat is wat je meet (snelheid, tijd, afstand, massa)
en er zijn eenheden, dat zijn de afgesproken maten waarmee we meten (m/s, s, m, g)

En pas nog een beetje op met die grote M; die wordt hier blijkbaar gebruikt voor de GROOTHEID molmassa, ofwel de massa van 1 mol moleculen, en daar hoort de gewone eenheid gram bij.

Maar, die M die ga je nog tegenkomen in een ander verband (bij de grootheid concentratie), als de molair, en dan betekent die hoofdletter M mol/liter oplossing, en is het dus ineens de afkorting voor de EENHEID molair (mol/L) geworden.

Na, het getal van Avogadro, is een dimensieloos getal en geeft het aantal deeltjes in n mol.
m is de afkorting voor de grootheid massa, en daar hoort dus de eenheid gram (g) bij.

De formules zijn: m=n*N en Na=m/n

Deze twee formules kunnen dus volgens mij niet kloppen, omdat de eenheden links en rechts niet met elkaar overeenstemmen.

m=n*N : massa = het aantal deeltjes in mol (het aantal molen) x het aantal deeltjes????????
dat zou moeten zijn m=n.M , oftewel het aantal molen x de massa per mol
reken maar eens met eenheden:
g=mol x (g/mol), mol boven en onder de deelstreep tegen elkaar wegstrepen, dan hou je gram over, en dat is de eenheid van massa, dus dan klopt ie wel!

Na=m/n getal van Avogadro = massa in g / aantal deeltjes in mol

klopt dus niet want rekenen met eenheden geeft: getal = g/mol??????

N=n.Na klopt beter, want het absolute aantal deeltjes is het aantal mol x het aantal deeltjes per mol
dimensieloos getal = mol. (1/mol), molen boven en onder de streep tegen elkaar wegdelen, hou je over: dimensieloos getal = 1 (dimensieloos getal)
en dan klopt het dus.

Dus gooi je eigen formules weg, en gebruik die van Rov of van mij (die lijken anders, maar zijn precies hetzelfde als je goed kijkt, alleen iets anders opgeschreven) :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2006 - 07:51

M betekend in mijn belevingswereld nog altijd molaire concentratie, dus mol/L.

Dat is de "eenheid M" inderdaad, maar het "symbool" M is de relatieve atoommassa die je in Mendeljevs kadertje kan terugvinden :roll:.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 februari 2006 - 12:07

maar het "symbool" M is de relatieve atoommassa die je in Mendeljevs kadertje kan terugvinden .

En als dat zo is dan klopt mijn formule:

m=n.M , oftewel het aantal molen x de massa per mol

niet meer, omdat M dus niet de massa per mol atomen voorstelt, maar kennelijk de massa van 1 atoom. Aangezien kennelijk grote N gebruikt wordt voor het exact aantal (losse) deeltjes, moet de formule dan gaan luiden:

m=N.M, want dat is dan het aantal deeltjes x de massa per deeltje

en dan klopt e links en rechts weer.

Zo zie je maar weer, een goede definitie van grootheden en eenheden is onontbeerlijk.... :roll:
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

chemiefreak

chemiefreak

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2010 - 20:04

een koper muntstukje heeft een massa van 2.67 g ik moet hiervan aantal elektronen berekenen de molaire massa van koper is 63.5 g/mol en atoomnummer 29 zijn de volgende berekenen dat ik doe correct

n=m/M = 0.0420472441 mol
N= n x Na = 2.53... x 10 ^22 moleculen en om hiervan aantal e te berekenen moet ik dit getal dan vermenigvuldigen met aantal e van koper dat 29 is ?
' 2.53.. x 10^ 22 X 29 = 7.34 .. x 10 ^23 klopt dit ?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 oktober 2010 - 07:35

klopt dit ?

yep ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures