Bijziendheid accomoderen zonder bril

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Bijziendheid accomoderen zonder bril

Excuus voor de rare topic titel, maar ik heb twee vraagjes:

Ik ben zelf toe aan een bril. Een keer bij een opticien langsgegaan en ik heb rond de -0.75. Echter, ik heb nog geen bril, dus mij zul je regelmatig met samengeknepen ogen naar een ver object kijken. Ik zie het dan duidelijk scherper! Hoe komt dit? En, omdat ik ver weg staande objecten niet scherp zie, houdt dit in dat ze niet scherp op mijn netvlies komen (dus het scherpe beeld bevindt zich voor of achter mijn netvlies). Waarom kan ik mijn lens dan niet zo accommoderen dat het beeld wel scherp op mijn netvlies komt? Dus expres niet focussen? Want als ik naar een voorwerp dichtbij kijk, en ik focusseer anders, dan zie ik het wazig (oftewel, het beeld komt niet meer scherp op mijn netvlies). Waarom kan dat niet andersom? Kortom,

- Waarom kun je onscherp zicht scherper maken door de ogen toe te knijpen?

- Waarom kun je onscherp zicht niet corrigeren door je lens extra (of juist niet) te accommoderen?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 536

Re: Bijziendheid accomoderen zonder bril

[quote][/quote]

Diafragma is het toverwoord.

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=ogen+k...herp+zien&meta=

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Bijziendheid accomoderen zonder bril

Wat betreft je 2e vraag: ik heb ooit bij iemand wat kopietjes zien liggen met circelachtige figuren erin, die ervoor bedoeld waren om je oogspieren te trainen. Je moest er op een bepaalde manier naar kijken (net als die 3D-plaatjes), waarbij je bepaalde spieren zou aanspannen en dus kon versterken, om zo alsnog beter te kunnen zien. Ik geloof niet dat je op die manier weer op 0 kon uitkomen, maar het was wel mogelijk om de benodigde sterkte te beperken.

Nu weet ik niet in hoeverre die methode ook echt werkt, maar het scheen dus wel mogelijk te zijn om zelf te compenseren.

Misschien heeft iemand hier ervaring met de beschreven methode, of weet er gewoon wat meer vanaf?

[edit]Heb wat dingetjes kunnen vinden:

een voorbeeld van een oefening die ik bedoel

Nog wat oefeningen

de kijk van Harvard hierop
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Bijziendheid accomoderen zonder bril

De spieren aan je ooglens dienen voor het boller worden van de lens en dus om dichtbij scherp te zien. Als je in de verte kijkt ontspannen de spieren zich en is je lens maximaal 'uitgerekt'. Als je verziend bent is in de meeste gevallen je lens wat stugger gerworden of niet optimaal gevormd, waardoor het beeld vóór het netvlies wordt geprojecteerd. Dit heeft dus niets met de spieren te maken, waardoor training niet zal werken.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Bijziendheid accomoderen zonder bril

Je wil dus zeggen: Als je niet scherp ziet wanneer de ooglens volledig is "ontspannen", dwz niet bol (voor veraf zien) en je beeld valt voor je netvlies, dan zul je dat nooit kunnen corrigeren omdat meer ontspannender dan maximale ontspanning niet mogelijk is (kromme zin)?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Bijziendheid accomoderen zonder bril

Juist :roll:

Edit: foutje in mijn vorige post: verziend moet bijziend zijn

Zie b.v. http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijziendheid
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: Bijziendheid accomoderen zonder bril

Als je bijziend bent , dan valt het beeld inderdaad voor je netvlies.

Als je dan in de verte staart, dan heeft de ooglens zijn minimale bolling ( dus grootste brandountafstand) , maar je oogspieren zijn dan maximaal gespannen

Door je ogen samen te knijpen is het inderdaad mogelijk om je ooglens iets boller te maken, waardoor het beeld nu wel op het netvlies valt.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Bijziendheid accomoderen zonder bril

aadkr schreef:Als je bijziend bent , dan valt het beeld inderdaad voor je netvlies.

Als je dan in de verte staart, dan heeft de ooglens zijn minimale bolling ( dus grootste brandountafstand) , maar je oogspieren zijn dan maximaal gespannen
Je oogspieren zijn dan ontspannen, maar de 'draadjes' waarmee de ooglens in het oog is opgehangen zijn dan wel aangespannen.

Zie: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase...sion/accom.html
Door je ogen samen te knijpen is het inderdaad mogelijk om je ooglens iets boller te maken, waardoor het beeld nu wel op het netvlies valt.
Hmm.. Hier heb ik toch enige twijfels bij :roll:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: Bijziendheid accomoderen zonder bril

Bas heeft helemaal gelijk. ( sorry voor het foute antwoord)

Bij een volledig ongeaccomodeerd oog heeft de kringspier rond de ooglens zijn grootste omtrek (diameter) en heeft de ooglens zijn kleinste kromming.

Bij een max. geaccomodeerd oog heeft de kringspier zijn kleinste omtrek (diameter) en heeft de ooglens zijn grootste bolling ( dus maximale convergentie)

Ik ben zelf bijziend. Als ik dus naar een ver object kijk, dan valt het beeld voor mijn netvlies. De lens zou minder bol moeten worden, maar dat kan niet.

Als ik mijn oogleden strak trek (spleetogen) dan zie ik inderdaad wel scherp.

Dit kan volgens mij alleen maar, als de ooglens minder bol wordt .( dus niet boller zoals ik eerder schreef)

Dit minder bol worden wordt volgens mij bereikt , doordat je als het ware de ooglens wat plat drukt.

Dus je hebt bijziend, verziend en oudziend.

Verziend en bijziend heeft te maken met een wanverhouding tussen brandpuntafstand van ooglens en de afstand van optisch middelpunt ooglens tot netvlies.

Bij oudziend is het probleem dat bij oudere mensen de ooglens wat stugger wordt, en dus niet meer maximaal kan accomoderen. Het nabijheidspunt komt verder weg te liggen. ( ligt bij gezond oog op ± 25 cm)

Berichten: 536

Re: Bijziendheid accomoderen zonder bril

[quote][/quote]

Diafragma is het toverwoord.

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=ogen+k...herp+zien&meta=

Reageer