fotospectrometrie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

fotospectrometrie

hallo,

ik wil de vervuiling in mijn aspirine onderzoeken d.m.v. fotospectrometrie, maar ik weet niet helemaal hoe dat precies werkt. kan iemand mij dat aub uitleggen?

Berichten: 84

Re: fotospectrometrie

Wat bedoel je met vervuiling ?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: fotospectrometrie

Als je de vervuiling wil bepalen dan wil je als ik het goed begrijp het percentage werkame stof bepalen. Dit kan je alleen doen als je weet dat de veruiling die je zou kunnen hebben de fotospectrometer niet beinvloed.

Je voert het als volgt uit. Je maakt een callibratiereeks waarbij je het gewicht aan acetylsalicylzuur van elke meting weet. Vervolgens weeg je je monster en bepaal je fotospectrometrisch de extinctie. Deze extinctie correspondeerd dan weer met een bepaalde waarde op de callibratiecurve. Dit is een bepaald gewicht. Het verschil tussen dit gemeten gewicht en het werkelijke gewicht is je vervuiling.

Mocht je er niet uitkomen dan zou je met een massaspectrometer ook de vervuiling kunnen bepalen (mits je deze aparatuur tot je beschikking hebt natuurlijk).
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: fotospectrometrie

Waarom wil je het fotometrisch doen?

Met een smeltpuntbepaling of de brekingsindex krijg je een aardig idee (hoewel niet kwantitatief, maar is dat wel de bedoeling?)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: fotospectrometrie

Wanneer je de vervuiling kwantitatief wilt bepalen (wat me toch wel de bedoeling lijkt), dan is fotospectrometrie hier uitermate geschikt voor.

@ Mrtn: Als iemand 'de vervuiling in aspirine' wil bepalen, dan zijn er inderdaad 2 mogelijkheden: kwalitatief en kwantitatief. Ik zie niet hoe je met een smeltpunt bepaling ook maar 1 van de 2 uit kan voeren. Tenzij je een controle op vervuiling (zonder op de hoeveelheden en soorten vervuiling te letten) wilt uitvoeren. Maar dus gewoon wilt kijken of er vervuiling in de aspirine zit of niet.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: fotospectrometrie

Dat is precies mijn insteek: is de aspirine zuiver of niet?

Met een smeltpuntbepaling kan je met relatief weinig werk vaststellen of de aspirine zuiver is. Als blijkt van niet, kan je rustig een paar uur werk in je fotometrische bepaling steken om het gehalte netjes te bepalen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer