Hoe werkt een toerenteller/snelheidsmeter

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 31

Hoe werkt een toerenteller/snelheidsmeter

Ik heb google en wikipedia afgezocht, mar kon het niet vinden. Hoe werkt een mechanische (!) snelheidsmeter (kilometerteller)/toerenteller. Ik vewrmoed dat beide mechanisch gezien (nagenoeg) hetzelfde zijn ...
Uitleggen is niet mijn sterkste punt.

Als ik zeker weet dat ik gelijk heb, zeg ik dat.

Als jij kan bewijzen dat het niet klopt, zal ik dat tandenknarsend toegeven.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Hoe werkt een toerenteller/snelheidsmeter

Relevant linkje:

http://succ.shirazu.ac.ir/~motor/engin/a6.htm

Een analoge snelheidmeter (in een auto bijvoorbeeld) werkt met een magnetische 'slipkoppeling': aan de as van de autowielen zit een kabeltje dat meedraait met die as, en die is weer aangesloten op een permanente magneet. Die magneet sleept, wanneer hij draait, een metalen huisje mee in de rondte (zonder die aan te raken), en dit huisje is weer bevestigd aan een torsieveer - zodat de magneet moet blijven draaien om het huisje in een bepaalde stand te houden. Hoe sneller de magneet draait, hoe verder het huisje meegesleept wordt - tegen de kracht van de torsieveer in.

Het is allemaal een stuk beter verwoord in het stukje tekst in die link, maar ik heb het maar even proberen te vertalen. :roll:

Berichten: 31

Re: Hoe werkt een toerenteller/snelheidsmeter

Ik vind het een heldere, begrijpelijke uitleg hoor ! Maar ik vraag me aan de hand van die uitleg en die link af of er ook snelheidsmeters zijn die zonder magneet werken ...
Uitleggen is niet mijn sterkste punt.

Als ik zeker weet dat ik gelijk heb, zeg ik dat.

Als jij kan bewijzen dat het niet klopt, zal ik dat tandenknarsend toegeven.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Hoe werkt een toerenteller/snelheidsmeter

Misschien zijn er analoge snelheidsmeters die met vloeistofkoppelingen werken? En natuurlijk heb je snelheidsmeters die gewoon meten hoe vaak per seconde een stipje op de as voorbij komt. Frequentie van herhaling * omtrek van je wiel = snelheid.

Berichten: 31

Re: Hoe werkt een toerenteller/snelheidsmeter

Die laatsten zullen electronisch werken :roll: En een vloeistofkoppeling in Lego (want daar is het voor) lijkt me erg onhandig. Maar wel bedankt voor het meedenken !
Uitleggen is niet mijn sterkste punt.

Als ik zeker weet dat ik gelijk heb, zeg ik dat.

Als jij kan bewijzen dat het niet klopt, zal ik dat tandenknarsend toegeven.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Hoe werkt een toerenteller/snelheidsmeter

hm, misschien kun je een snelheidsmeter bouwen die gebruik maakt van 'centripetale kracht'. Een soort draaimolentje met armen die steeds verder naar buiten hangen naarmate de as sneller draait. Hoe je dat handig vertaalt naar een wijzertje voor een schaalverdeling laat ik even aan jou over. :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 49

Re: Hoe werkt een toerenteller/snelheidsmeter

Ja, zo'n ding zat vroeger al op een stoommachine om het toerental in de hand te houden. Dat zijn die metalen bollen die rondraaien. Doordat ze door de centripetale kracht uit elkaar worden gedreven. dmv wat hefbomen en sleepringen wordt dan de stoom afgeknepen. Het heeft wel een elegante naam maar ik kan er niet opkomen. Volgens mij zoiets als een .......graaf.

Berichten: 31

Re: Hoe werkt een toerenteller/snelheidsmeter

Regulator ? Die naam komt in ieder geval bij mij boven drijven ...
Uitleggen is niet mijn sterkste punt.

Als ik zeker weet dat ik gelijk heb, zeg ik dat.

Als jij kan bewijzen dat het niet klopt, zal ik dat tandenknarsend toegeven.

Berichten: 14

Re: Hoe werkt een toerenteller/snelheidsmeter

hm, misschien kun je een snelheidsmeter bouwen die gebruik maakt van 'centripetale kracht'. Een soort draaimolentje met armen die steeds verder naar buiten hangen naarmate de as sneller draait. Hoe je dat handig vertaalt naar een wijzertje voor een schaalverdeling laat ik even aan jou over. :roll:


Ik weet niet waarom je dit zou willen doen. Sowieso is de accuraatheid heel afhankelijk van een geweldig gesmeerd systeem. Ik heb op de fiets huiswaarts wel een systeempje bedacht, maar weer is het de weerstand die het mogelijk/zeker weten in de war schopt.

Je hebt ook nog het probleem van verschillende snelheden. Als hij langzaam gaat moet je kleine kogeltjes hebben die snel uitslaan, als je snel gaat moet je zware hebben die minder uitslaan. Al met al zou dit het gewicht en maat van de auto(als je het daarover hebt) nogal vergroten en lijkt het mij nogal onpraktisch.

Mogelijk systeem(plaatje maakt et duidelijker :P ):

De kogeltjes bewegen om een asje. Aan die kogeltjes bevestig je scharniertjes, met pootjes die weer samenkomen en terug in het centrum gescharniert zitten aan een ringetje. Dit ringetje kan dus om het asje draaien. Dan moet je even een overbrenging hebben die vast zit aan het ringetje(zodat die ze mee kan trekken) maar niet meedraait. Hieraan bevestig je bv en kabeltje. Dus als de kogeltjes om het asje door de snelheid naar buiten slaan trekken ze het kabeltje mee naar 'binnen' toe. En het kabeltje o.i.d. kun je verbinden met een geval met wijzertje.

Hier een snelle schets van wat ik bedoel, maar handig is het zeker niet.

Afbeelding

Zoals ik al zei, onhandig :P Dus laten we het maar gewoon doen met wat we nu hebben :P ( lang leve elektriciteit!)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Hoe werkt een toerenteller/snelheidsmeter

Tuurlijk, mijn hersenspinsel is hoogstwaarschijnlijk te onpraktisch voor werkelijk gebruik. Het was slechts een mijmering. Hier is er nog een: wellicht kun je een snelheidsmeter maken door de as waarvan je het toerental wilt weten een pompje te laten aandrijven dat op zijn beurt een elastisch vat (of balg, of iets dergelijks) met een 'verliesleiding' onder druk houdt. Hoe harder het pompje werkt, hoe hoger de druk in het vat. Als het pompje niet of te langzaam pompt, loopt de druk in het vat terug doordat er vloeistof wegloopt door de verliesleiding. Die zorgt er natuurlijk ook gelijk voor dar het vat niet ontploft bij hoge toerentallen. Door nu de druk in het vat te meten (kan zowel mechanisch als elektrisch) zou je het toerental af kunnen leiden.

Vreselijk omslachtig, en bovendien enigzins traag doordat je te maken hebt met de 'leeglooptijd' van zo'n vat. Maar goed, misschien biedt het wat inspiratie voor een beter concept - als de TS nog behoefte mocht hebben aan suggesties (deze thread is al wat ouder...).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Hoe werkt een toerenteller/snelheidsmeter

wellicht kun je een snelheidsmeter maken door de as waarvan je het toerental wilt weten een pompje te laten aandrijven dat op zijn beurt een elastisch vat (of balg, of iets dergelijks) met een 'verliesleiding' onder druk houdt.
Iets vrijwel hiermee vergelijkbaars bestaat: de dynamometer, bedoeld om motorvermogens te meten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 31

Re: Hoe werkt een toerenteller/snelheidsmeter

Brinx schreef:hm, misschien kun je een snelheidsmeter bouwen die gebruik maakt van 'centripetale kracht'. Een soort draaimolentje met armen die steeds verder naar buiten hangen naarmate de as sneller draait. Hoe je dat handig vertaalt naar een wijzertje voor een schaalverdeling laat ik even aan jou over. :P


Ik weet niet waarom je dit zou willen doen. Sowieso is de accuraatheid heel afhankelijk van een geweldig gesmeerd systeem. Ik heb op de fiets huiswaarts wel een systeempje bedacht, maar weer is het de weerstand die het mogelijk/zeker weten in de war schopt.

Je hebt ook nog het probleem van verschillende snelheden. Als hij langzaam gaat moet je kleine kogeltjes hebben die snel uitslaan, als je snel gaat moet je zware hebben die minder uitslaan. Al met al zou dit het gewicht en maat van de auto(als je het daarover hebt) nogal vergroten en lijkt het mij nogal onpraktisch.

Mogelijk systeem(plaatje maakt et duidelijker :P ):

De kogeltjes bewegen om een asje. Aan die kogeltjes bevestig je scharniertjes, met pootjes die weer samenkomen en terug in het centrum gescharniert zitten aan een ringetje. Dit ringetje kan dus om het asje draaien. Dan moet je even een overbrenging hebben die vast zit aan het ringetje(zodat die ze mee kan trekken) maar niet meedraait. Hieraan bevestig je bv en kabeltje. Dus als de kogeltjes om het asje door de snelheid naar buiten slaan trekken ze het kabeltje mee naar 'binnen' toe. En het kabeltje o.i.d. kun je verbinden met een geval met wijzertje.

Hier een snelle schets van wat ik bedoel, maar handig is het zeker niet.

Afbeelding

Zoals ik al zei, onhandig :roll: Dus laten we het maar gewoon doen met wat we nu hebben :P ( lang leve elektriciteit!)
Helaas werkt je plaatje niet.
Brinx schreef:Tuurlijk, mijn hersenspinsel is hoogstwaarschijnlijk te onpraktisch voor werkelijk gebruik. Het was slechts een mijmering. Hier is er nog een: wellicht kun je een snelheidsmeter maken door de as waarvan je het toerental wilt weten een pompje te laten aandrijven dat op zijn beurt een  elastisch vat (of balg, of iets dergelijks) met een 'verliesleiding' onder druk houdt. Hoe harder het pompje werkt, hoe hoger de druk in het vat. Als het pompje niet of te langzaam pompt, loopt de druk in het vat terug doordat er vloeistof wegloopt door de verliesleiding. Die zorgt er natuurlijk ook gelijk voor dar het vat niet ontploft bij hoge toerentallen. Door nu de druk in het vat te meten (kan zowel mechanisch als elektrisch) zou je het toerental af kunnen leiden.

Vreselijk omslachtig, en bovendien enigzins traag doordat je te maken hebt met de 'leeglooptijd' van zo'n vat. Maar goed, misschien biedt het wat inspiratie voor een beter concept - als de TS nog behoefte mocht hebben aan suggesties (deze thread is al wat ouder...).
Het is een idee, en ideen zijn altijd welkom :P
wellicht kun je een snelheidsmeter maken door de as waarvan je het toerental wilt weten een pompje te laten aandrijven dat op zijn beurt een elastisch vat (of balg, of iets dergelijks) met een 'verliesleiding' onder druk houdt.
Iets vrijwel hiermee vergelijkbaars bestaat: de dynamometer, bedoeld om motorvermogens te meten.
Ik heb op wikipedia gezocht hoe zo'n ding werkt. Echter, door mijn gebrekkige engels begrijp ik het nog niet 100%. Zou iemand het mij uit kunnen/willen leggen ?
Uitleggen is niet mijn sterkste punt.

Als ik zeker weet dat ik gelijk heb, zeg ik dat.

Als jij kan bewijzen dat het niet klopt, zal ik dat tandenknarsend toegeven.

Berichten: 14

Re: Hoe werkt een toerenteller/snelheidsmeter

heey, raar. hij deed het toen ik hem plaatste wel. misschien is imageshack down :roll:

even opnieuw geupload. doet hij het nu bij jou/jullie ook??

Afbeelding

Reageer