[water] relatie tussen (vacuum)druk en kookpunt

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

[water] relatie tussen (vacuum)druk en kookpunt

Ik ben op zoek naar de relatie tussen luchtdruk en het kookpunt van water. Dit met name voor het vacuumbereik (0 tot 1 bar absoluut).

Zijn hier tabellen voor? Ik ben aan het zoeken geweest, maar kom niets bruikbaars tegen.

Re: [water] relatie tussen (vacuum)druk en kookpunt

zover ik weet geen tabelen, maar wel een omrekenfaktor. Ik weet niet precies meer hoe die ging. Ik geloof iets in de geest van Rho maal P1/p2 maal V1/V2 maal T2/T1 waarbij 1 de normale toestand is en 2 de toestand die je wilt weten..... ik zal eens opzoeken of ik de precieze vorm kan vinden.

Berichten: 1.404

Re: [water] relatie tussen (vacuum)druk en kookpunt

Je moet bij google zoeken onder stoomtabellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 117

Re: [water] relatie tussen (vacuum)druk en kookpunt

je kan het ook zelf berekenen met thermodynamica....

maar als je het kookpunt voor veel verschillende punten hebben dan is dit veels te veel werk

thermodynamica is zowiezo veel werk...

dus als je veel punten nodig hebt kun je het best een tabel zoeken...

als je maar een paar punten nodig hebt wil ik best een voorbeeld berekening geven...

Berichten: 8

Re: [water] relatie tussen (vacuum)druk en kookpunt

Ik heb inmiddels een stoomtabel gevonden (als je weet waarnaar je moet zoeken, dan gaat dat snel...).

Helaas alleen 1 bar en hoger, ik zoek enkel de kookpunten van water bij 0,5 0,3 0,1 bar (absoluut).

Als iemand een voobeeldberekening heeft voor een van de bovenstaande opties, dan kan ik zelf de andere maken. (althans, daar ga ik zomaar vanuit).

Gebruikersavatar
Berichten: 117

Re: [water] relatie tussen (vacuum)druk en kookpunt

het is wel vrij lastig...maar het kan volgens mij wel zo..

het kookpunt van water is de temperatuur waarbij de vloeistof fase spontaan overgaat in de gasfase.

in de thermodynamica is de reactie spontaan als de gibs energie 0 of kleiner is.

dus water kookt bij een gibs energie van 0....

er komt nu een mega formule...

laat je niet ontmoedigen door de termen want het is straks gewoon invullen.... en dan komt het antwoord er vanzelf uitrollen

enthalpie vloeibaar water = -285830 + 75,291*(298,15 - T)

entropie vloeibaar water = 69,91 + (75,291 * ln (298,15/T))

Gibs energie vloeibaar water =enthalpie vloeibaar water - (T * entropie vloeibaar water)

enthalpie water gas = -241820 + 33,58*(T-298,15)

entropie water gas = 188,33 + (33,58 * ln(T/298,15)

Gibs energie water gas = enthalpie watergas - (T * entropie watergas)

de waterdamp moet naar een andere druk worden gebracht dus komt deze formule erbij...

gibs energie waterdamp met aangepaste druk= 8,314510 * T *ln(P)

we zijn er bijna

De gibs energie van het koken =gibs energie waterdampmet aangepaste druk - gibs energie vloeibaar water

als deze nul is dan kookt het water...

het best is om alle formules in excel te zetten en een kolom te maken met verschilende temperatur bv van 298,15 tot 400,15 kelvin

T= temperatuur in Kelvin

P is de druk in bar

door de gevonden gibs energieen van alle temperaturen uit te zetten in een tabel zie je meteen bij welke temperatuur water kookt

en door de P in de enerlaatste formule te veranderen kan je de kookpunten verkrijgen bij verschillende druk....

ik hoop dat iemand een makkelijkere oplossing heeft want het is wel veel werk...

Re: [water] relatie tussen (vacuum)druk en kookpunt

hoi ik las over de vraag over het kook punt van water bij verschillende drukken

ik heb de volgende formule

y = 31,154x + 69,294

y is het kookpunt x de druk in bar

De wet dat de wanneer de druk 5* zo hoog is de temperatuur 5* zo hoog zou moeten zijn gaat alleen op bij de ideale gas wet PV=nrT

waar bij P is de druk in pascal V volume n aantal mol r ongeveer 8,3 T in kelvin

text komt van zzz joeroe zzz

Re: [water] relatie tussen (vacuum)druk en kookpunt

Herman schreef:Ik ben op zoek naar de relatie tussen luchtdruk en het kookpunt van water. Dit met name voor het vacuumbereik (0 tot 1 bar absoluut).

Zijn hier tabellen voor? Ik ben aan het zoeken geweest, maar kom niets bruikbaars tegen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kookpunt

Daar kan je een tabel vinden, niet gedetailleerd maar wel duidelijk

Re: [water] relatie tussen (vacuum)druk en kookpunt

Herman schreef:Ik ben op zoek naar de relatie tussen luchtdruk en het kookpunt van water. Dit met name voor het vacuumbereik (0 tot 1 bar absoluut).

Zijn hier tabellen voor? Ik ben aan het zoeken geweest, maar kom niets bruikbaars tegen.
Het antwoord van abcd is wel mooi maar kan enkel toegepast worden bij een druk van 1 bara. De vergelijking moet zeker logaritmisch zijn, daar de relatie tot beiden niet lineair is.


Reageer