[scheikunde] ook artikeltje vertalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 8

[scheikunde] ook artikeltje vertalen

Hallo iedereen die mij graag zou willen helpen!

Ik moet voor school een soort van artikeltje "vertalen", zodat medeleerlingen alles snappen wat er staat. Het gaat over Teflon...

<<Roy Plunkett deed hij onderzoek naar koelmiddelen die als alternatief voor het giftige ammoniak konden dienen, zoals het gas tetrafluoretheen. Toen hij op 6 april 1938 wat van dit gas uit een drukcilinder wou aftappen, bemerkte hij dat de druk in de cilinder was weggevallen en dat er geen gas meer in de cilinder zat maar wel een vast, wit materiaal. Hij concludeerde dat het tetrafluoretheen was gepolymeriseerd tot polytetrafluoretheen (PTFE). Dit polymeer bleek bijzondere eigenschappen te bezitten: het was chemisch inert, bestand tegen zeer corrosieve substanties zoals zoutzuur en tegen hoge temperaturen en had een zeer lage wrijvingscoëfficiënt. Nadat hij erin geslaagd was om in het laboratorium PTFE te maken vroeg hij op 1 juli 1939 een octrooi aan voor de stof die hij "Teflon" noemde. Het Amerikaanse octrooi (Patent nr. 2230654) verkreeg hij op 4 februari 1941. PTFE wordt o.a. gebruikt voor de anti-aanbaklaag in braadpannen en voor chemisch (laboratorium-)materiaal dat tegen agressieve chemicaliën bestand moet zijn>>

Dit is een vergelijkbaar artikel, maar in dat ik op papier heb hebben ze het erover dat hij een kamer vol HCL-gas vulde (waarom?) en toen de ventielen opende om het gas eruit te laten. En hij had het van tevoren een tijdje in droogijs? laten staan.. Ze hadden het trouwens ook over CFK's Vroeger werd vaak tetrafluordichloormethaan gebruikt, maar dat was lastig om te maken en daarom zocht ie nieuwe manieren van synthese (vorming ofzo?) of alternatieve verbindingen...

En kan iemand misschien helpen met de molecuulformules en structuurformules... Ik zie wel allerlei sites enzo, maar het is nog een beetje onduidelijk..

Ik geloof dat dit de structuurfomule is: [-CF2-CF2-]n

Ook is het na de WOII gebruikt voor atoombommen, in plaats van uranium dat men produceerde uit uranium hexafluoride.. Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?

Alvast bedankt als je me verder kunt helpen!! Daar zou ik heel blij mee zijn :roll:

En klopt het dat hij dmv de wet van massabehoud wist dat er geen gas ontsnapt kon zijn (de vaten wogen nog steeds hetzelfde) en daarom verbaasd was dat er niks uit de vaten kwam?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: [scheikunde] ook artikeltje vertalen

Je moet een artikel vertalen? in wat: begrijpbare leken taal? van engels naar nederlands of wat?

+ Waar staat dat artikel dat je moet vertalen dan?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] ook artikeltje vertalen

Waarschijnlijk moet hij (zij?) het aan de rest van de klas uitleggen, en wel op zo'n manier dat deze het begrijpen. Tenminste, het lijkt me een identieke opdracht als hier. Maar als ik er van uit ga dat je de dikgedrukte woorden niet begrijpt, raad ik je aan om deze op te zoeken in een woordenboek of via Google.

Tetrafluoretheen (TFE) polymeriseren tot polytetrafluoretheen (PTFE) wil zeggen dat je meerdere moleculen TFE achter elkaar plakt. Stel het als een trein voor: Meerdere wagons (TFE) samen vormen de trein (PTFE).

Code: Selecteer alles

TFE:

    F   F

    |   |

R - C - C - R

    |   |

    F   F

PTFE

    F   F   F   F   F   F   F   F   F

    |   |   |   |   |   |   |   |   | 

R - C - C - C - C - C - C - C - C - C - R

    |   |   |   |   |   |   |   |   |

    F   F   F   F   F   F   F   F   F
HCl-gas is gasvormig zoutzuur

Droogijs is vast CO2

Wat snap je niet aan "Atoombommen"?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 8

Re: [scheikunde] ook artikeltje vertalen

Zij:P

Ja ik moet net als die andere posting "vertalen"... Dat is een schoolgenoot van me.. Maar we krijgen natuurlijk allemaal een ander artikeltje.. Het artikeltje heb ik hier bij me, maar dat heb ik alleen op papier dus boven staat een vergelijkbaar artikel <<...>> (Bron: wikipedia.nl)

Ik heb al heel veel opgezocht, maar dan krijg je zo'n moeilijke termen... Heeft iemand een idee waar ik goede reactievergelijkingen, structuurformules en molecuulmodellen vandaan kan halen?

Nog wat dingen die helemaal niet duidelijk zijn:

* Wat is hij van plan met dat HCL-gas?

* Waarom uranium vervangen door PTFE in atoombommen (functie en verschillen)?

* Hoe krijg je uranium uit uranium hexafluoride (zo staat het in mijn artikel)?

Die structuurformule van Raspoetin... Dat moet dan TFE voorstellen, maar op een site had ik gevonden dat deze dan een dubbele binding in het midden had zodat de R-en vervallen, maar waar staat die R eigenlijk voor?:$

En op verschillende sites zie ik ook molecuulmoddellen van Teflon met aan de twee zijkanten ieder een H.. Waar komen die H's dan ineens vandaan als TFE een dubbele binding heeft? En dat moet eigenlijk wel dat tetrafluoretheen een dubbele binding heeft.. Want hij is onverzadigd, dat zegt de naam al: etheen!

Nog meer hulp?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] ook artikeltje vertalen

Het is me even onduidelijk waar je artikel eindigt en je eigen uitbreiding begint. Wat is nu precies de tekst die je moet omzetten in begrijpelijk Nederlands? Enne, ik zou dan ook niet meer doen als nodig is, dus niet allerlei zaken erbij halen (ik ben namelijk lui :wink: )
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: [scheikunde] ook artikeltje vertalen

Het artikeltje heb ik hier bij me, maar dat heb ik alleen op papier
Misschien is het toch handig als je even de moeite neemt om het over te typen... Anders blijft het voor ons ook maar raden!
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] ook artikeltje vertalen

Liewsj schreef:(...)Die structuurformule van Raspoetin... Dat moet dan TFE voorstellen, maar op een site had ik gevonden dat deze dan een dubbele binding in het midden had zodat de R-en vervallen, maar waar staat die R eigenlijk voor?:$

(...)
Die R staat voor restgroep. In dit geval dus nog meer van dezelfde keten. Je kan hem in dit geval ook zien als "enzovoort"
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 8

Re: [scheikunde] ook artikeltje vertalen

Nou, ik ben niet zo lui in dit geval, want het telt 15% mee voor mijn eindcijfer ANW :roll: Hier het artikel:

Roy Plunkett, medewerken van Du Pont, deed onderzoek naar koelmiddelen. Eerst werd vooral tetrafluordichloormethaan als CFK gebruikt, maar dit was lastig om te maken. Daarom zocht hij naar alternatieve verbindingen of nieuwe manieren van synthese. Hij had tetrafluoretheen eerst een tijdje in droogijs laten staan en toen hij wat van dit gas uit een drukcilinder wou aftappen, nadat hij een kamer vol met HCL-gas had gevuld, gebeurde er niks. Er kwam geen gas uit het vat. Dat verbaasde hem wel, want de vaten wogen nog evenveel als vlak na het vullen, dus er kon niets van de stof ontsnapt zijn. Hij bemerkte dat de druk in de cilinder was weggevallen en dat er geen gas meer in de cilinder zat maar wel een vast, wit materiaal. Hij concludeerde dat het tetrafluoretheen was gepolymeriseerd tot polytetrafluoretheen (PTFE). Dit polymeer bleek bijzondere eigenschappen te bezitten: het was chemisch inert, bestand tegen zeer corrosieve substanties zoals zoutzuur en tegen hoge temperaturen en had een zeer lage wrijvingscoëfficiënt. (...) Ook is het na de WOII gebruikt voor atoombommen, in plaats van uranium dat men produceerde uit uranium hexafluoride.. Uranium was namelijk zeer explosief en uiterst corrosief en dit werd vervangen door het inerte PTFE.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [scheikunde] ook artikeltje vertalen

http://www.whitetrout.net/Chuck/Teflon/teflon.htm

volgens mij staat het hele verhaal hier. IN geuren, kleuren, met chemische details en alles. Het uraniumverhaal, droogijs, zoutzuurgas en alles wordt duidelijk. Probeer dit eerst eens te lezen en kom dan terug. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [scheikunde] ook artikeltje vertalen

Het is volgens mij onzin dat Uranium vervangen zou zijn voor Teflon. Het mooie van Teflon is dat bijna niets erdoorheen komt, het is ook de enige stof waarin je Waterstoffluoride in kan opslaan, omdat dat binnen no time door het glas heen gebeten is, maar niet door teflon. Datzelfde zal ook wel gelden voor Uranium, dat het een veilige container vormt. Maar het is niet zo dat daar de splitsingsreactie mee bereikt is.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [scheikunde] ook artikeltje vertalen

Het is volgens mij onzin dat Uranium vervangen zou zijn voor Teflon. Het mooie van Teflon is dat bijna niets erdoorheen komt, het is ook de enige stof waarin je Waterstoffluoride in kan opslaan, omdat dat binnen no time door het glas heen gebeten is, maar niet door teflon.


klopt als een zwerende vinger, maar doet niet zo'n zeer..... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [scheikunde] ook artikeltje vertalen

Het is volgens mij onzin dat Uranium vervangen zou zijn voor Teflon. Het mooie van Teflon is dat bijna niets erdoorheen komt, het is ook de enige stof waarin je Waterstoffluoride in kan opslaan, omdat dat binnen no time door het glas heen gebeten is, maar niet door teflon.


klopt als een zwerende vinger, maar doet niet zo'n zeer..... :roll:


Dankje Jan, voor dit kleurrijke metaforische en uitermate onsmakelijke spreekwoord van welleer. Het viel mij op dat het Teflon ipv uranium verhaal een paar keer gezegd werd, en het wekt een beetje de verkeerde indruk
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [scheikunde] ook artikeltje vertalen

Van uranium wordt de verbinding uraniumhexafluoride gemaakt. Dit kan onder verlaagde druk al bij kamertemperatuur gasvormig worden gemaakt. Het gas wordt vervolgens gecentrifugeerd om de iets lichtere U-235 isotopen te scheiden van de zwaardere, onbruikbare U-238 isotopen. Als na een hele serie centrifugebewerkingen het gas voldoende U-235 bevat om bruikbaar te zijn voor kernreacties maakt men uit dit gas weer vast uranium op een of andere manier. Hoe dat gebeurt lijkt me buiten Liewsje's verhandeling over PTFE vallen.

En zoals StrangeQuark zegt, U-hexafluoride is een zeer corrosief goedje, en PTFE een van de weinige stoffen die daartegen bestand zijn. Het Manhattanproject heeft dan ook zowat de volledige productie van PTFE afgenomen voor de ontwikkeling van de eerste atoombommen. :roll:
Ook is het na de WOII gebruikt voor atoombommen, in plaats van uranium dat men produceerde uit uranium hexafluoride.. Uranium was namelijk zeer explosief en uiterst corrosief en dit werd vervangen door het inerte PTFE.
Ik ben dan ook razend benieuwd waar dit vandaan komt...... :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: [scheikunde] ook artikeltje vertalen

Jan van de Velde schreef:Van uranium wordt de verbinding uraniumhexafluoride gemaakt. Dit kan onder verlaagde druk al bij kamertemperatuur gasvormig worden gemaakt. Het gas wordt vervolgens gecentrifugeerd om de iets lichtere U-235 isotopen te scheiden van de zwaardere, onbruikbare U-238 isotopen. Als na een hele serie centrifugebewerkingen het gas voldoende U-235 bevat om bruikbaar te zijn voor kernreacties maakt men uit dit gas weer vast uranium op een of andere manier. Hoe dat gebeurt lijkt me buiten Liewsje's verhandeling over PTFE vallen.

Uhh.. hier snap ik niet zoveel van hoor :P  
Ook is het na de WOII gebruikt voor atoombommen, in plaats van uranium dat men produceerde uit uranium hexafluoride.. Uranium was namelijk zeer explosief en uiterst corrosief en dit werd vervangen door het inerte PTFE.
Ik ben dan ook razend benieuwd waar dit vandaan komt...... :roll:
Plunkett stuurde het gepolymeriseerde gas voor analyse naar Du Pont onderzoekslaboratorium, maar de merkwaardige verbinding bleek nergens mee te reageren. Verder onderzoek naar het polymeer was waarschijnlijk uitgebleven, maar met het uitbreken van WOII bleek de verbinding alsnog zeer interessant. Voor atoombommen war uranium nodig, dat men produceerde uit uranium hexafluoride. Die verbinding is zeer giftig en uiterst corrosie en het inerte PTFE leek hiervoor een uitstekende oplossing.

Ik ben ervanuit gegaan dat het daardoor vervangen werd, maar dat zal ik dan wel heel verkeerd hebben opgevat :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [scheikunde] ook artikeltje vertalen

@Lieuwsj

Natuurlijk uranium bestaat uit verschillende isotopen, voornamelijk het stabiele Uranium met een totaal van 92 protonen (zie atoomnummer) en 146 neutronen in de atoomkern, en o.a ca 5 % van het ONstabiele uranium met ook 92 protonen maar slechts 143 neutronen, dat zijn 3 neutronen te weinig. In de "vertaling" van het artikeltje van je klasgenoot kun je lezen wat dat betekent.

Die 5% van die onstabiele isotoop is te weinig om in een kernreactor (of een bom) kernreacties teweeg te brengen. Daarvoor moet het natuurlijke uranium dus "verrijkt" worden. Met andere woorden, uit dat natuurlijke uranium halen we de stabiele U-238n isotopen weg, zodat er vanzelf een uranium met een hoger percentage onstabiel U-235 overblijft.

Dat verrijken kan door middel van centrifugeren, want de stabiele U-238 heeft drie neutronen meer en is dus zwaarder. Alleen, centrifugeren kan niet met een vaste stof, want de atomen zitten door elkaar. Alleen in een gas heb je losse atomen. Nu kun je Uranium niet zo makkelijk gasvormig maken. Dat kan wel als je het met fluor laat reageren, waardoor uraniumhexafluoride ontstaat (een uraniumatoom met 6 fluoratomen er rond). Dat is bij kamertemperatuur en gewone druk een vloeistof, maar als je de druk verlaagt wordt dat bij kamertemperatuur gewoon een gas. Als je dat maar snel genoeg rondzwiert in een centrifuge, zul je tegen de wand van de centrifuge meer zware U238 atomen treffen dan in het midden van de centrifuge, waar de zaak minder snel ronddraait. Zo wordt het mogelijk uraniumhexafluoridegas af te tappen met een hoger percentage U235. (klinkt heel simpel, maar dat heeft nog heel wat hoofdbrekens gekost om dat zo te doen dat er, na vele centrifugestappen, een voldoende hoge concentratie ontstaat).

De ellende is dat uraniumhexafluoride (de meeste fluoriden trouwens) een ontzettend aggressief goedje is. Zelfs glas kan er niet tegen. Maar PTFE wel. Er kon dan ook maar fatsoenlijk met uraniumhexafluoride gewerkt worden toen ze hun centrifuges en andere zaken met PTFE konden bekleden.

nu duidelijk? :roll:

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Ik ben ervanuit gegaan dat het daardoor vervangen werd, maar dat zal ik dan wel heel verkeerd hebben opgevat
Volgende ker iets wat je niet snapt beter maar letterlijk overtypen, en niet alvast beginnen te interpreteren. Leidt alleen maar tot meer verwarring..... :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer