Is de amerikaanse vlag op de maan zichtbaar vanaf aarde?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 232

Is de amerikaanse vlag op de maan zichtbaar vanaf aarde?

de titel zegt het al denk ik.

de amerikanen zijn op de maan geweest,nu hou ik van complottheorieen

en zou ik graag de waarheid daar van willen weten.

natuurlijk geloof ik wel dat ze daar geweest zijn maar ik dacht als er iemand

de amerikaanse vlag gezien heeft op de maan vanaf de aarde dan is het toch

klaar.

mijn vraag dus heeft er iemand wel is de amerikaanse vlag gezien op de maan?

en is dit wel mogelijk? :roll:
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Is de amerikaanse vlag op de maan zichtbaar vanaf aarde?

Nee, tuurlijk niet :roll:

Men heeft zelf gans het maanoppervlak in kaart gebracht en zelf daarop is er totaal niks dat aanwijst dat er ooit iemand is op geland.

Het is ook niet alleen de vlag, ook de 2 moonbuggys en het lanceerplatform zouden nog op de maan staan.


Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Is de amerikaanse vlag op de maan zichtbaar vanaf aarde?

Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 232

Re: Is de amerikaanse vlag op de maan zichtbaar vanaf aarde?

maar niemand heeft dus ooit de vlag of de buggies gezien op de maan?

ik wil hier niet in gaan op de claim dat de maanlanding echt of nep was.

ik wil alleen weten of het technische mogelijk is om de vlag of de buggies te zien?
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Is de amerikaanse vlag op de maan zichtbaar vanaf aarde?

Denk dat je dan wel een hele goede telescoop nodig hebt. Je hebt het over details van enkele m² groot (buggies). De vlag lijkt me helemaal onmogelijk. Als je die ziet zal het een bovenaanzicht zijn, dus niet veel meer dan een streepje.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Is de amerikaanse vlag op de maan zichtbaar vanaf aarde?

Zelfs met de Hubble space telescoop kan je die buggies niet zien: de resolutie is gewoon niet hoog genoeg.

Natuurlijk is het wel zo dat er een spiegel op de maan staat en dat je daar vanaf kunt reflecteren, terug naar de aarde. Lijkt me een vrij overtuigend bewijs.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 126

Re: Is de amerikaanse vlag op de maan zichtbaar vanaf aarde?

De buggies zijn echt niet te zien, zelfs niet met enorme kijkers. Wel is er door de astronauten een spiegel geplaatst waar met een krachtige laserstraal op gericht kan worden om zo de exacte afstand tussen de aarde en de maan te kunnen bepalen.

Als je genoeg geld hebt om een superkrachtige laser te richten op die spiegel, zul het zelf kunnen controleren: het ultieme bewijs.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Is de amerikaanse vlag op de maan zichtbaar vanaf aarde?

Cool: echo! :roll:
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 126

Re: Is de amerikaanse vlag op de maan zichtbaar vanaf aarde?

Wow! Bijna eng...
Afbeelding

Berichten: 866

Re: Is de amerikaanse vlag op de maan zichtbaar vanaf aarde?

Om te beginnen wil ik zeggen dat ik helemaal niet in de complot-theorie geloof.

Wel heb ik de vraag waarom de eventuele aanwezigheid van een spiegel op maan door de complot-believers zou moeten aanvaard worden ? Het maanoppervlak zelf weerkaatst toch ook licht, kunnen ze beweren, dus ook dat van een aardse laser. (Ligt het antwoord misschien in het feit dat de reflektiefaktor van het maanoppervlaK veel lager is dan die van een spiegel en bovendien de terugkaatsing een te grote verstrooiing geeft?)

Ik veronderstel dat de maancoördinaten waar de spiegel zich bevindt gekend zijn. Zoniet zou het moeilijk zijn vanop de aarde een laser naar de juiste plaats op de maan te richten, precies op die spiegel (vanop de aarde onzichtbaar !).

Hoe hebben de astronauten de spiegel (op de maan) nauwkeurig genoeg kunnen richten, zodat een laserstraal die er vanop de aarde opvalt, in de juiste richting teruggekaatst wordt. Met een vlakke spiegel op een vaste voet zal dat wel moeilijk zijn want tenslotte keert de maan niet permanent hetzefde "gezicht" naar de aarde toe (Libraties zorgen voor kleine hoekafwijkingen). Ook met een bolle, holle of oneffen spiegel zie ik niet zo dadelijk hoe men de teruggekaatste straal precies en zonder te veel verstrooiing terug naar de aardse waarnemer stuurt.

Ik twijfel er niet aan dat op mijn vragen een antwoord bestaat. Ik stel de vragen om even de advokaat van de duivel te spelen, zodat eventuele argumenten van de complot-believers verder ontkracht worden door de forumdeelnemers die de antwoorden wel kennen.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Is de amerikaanse vlag op de maan zichtbaar vanaf aarde?

Stephaan, de spiegel die ze er neer hebben gezet is een hoekreflector (corner-cube reflector). Een erg handig ding, want het reflecteert licht in precies dezelfde richting als waar het vandaan kwam, volgens dit eenvoudige principe:

http://farside.ph.utexas.edu/teaching/302l...res/img1275.png

Bij een 3D hoekreflector kun je drie spiegels gebruiken die onderling onder rechte hoeken staan. Dit zorgt er inderdaad voor dat het laserlicht dat vanaf de aarde wordt uitgezonden weer netjes terug wordt gekaatst: het deel van dat licht dat op de reflector valt komt praktisch allemaal weer terug. Effectief gezien een heel felle reflectie. Natuurlijk heeft de laser slechts een kleine verstrooiing, dus moet die wel nauwkeurig gericht worden. Zelfs dan valt verreweg het meeste laserlicht naast de reflector, en draagt dan ook praktisch niets bij qua gerichte reflectie. Met een redelijke detector kun je dat beetje laserlicht dat zo mooi teruggekaatst wordt prima opvangen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Is de amerikaanse vlag op de maan zichtbaar vanaf aarde?

En het betekent ook dat als je vlak naast de spiegel mikt, er helemaal geen laserlicht naar de aarde terug komt. Je kunt dus moeilijk volhouden dat de reflectie komt door het oppervlak van de maan zelf.

Natuurlijk kan je nog altijd wel beweren dat de spiegel niet door astronauten maar door een onbemande robot geplaatst is.... (maar dat is niet zo)
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 144

Re: Is de amerikaanse vlag op de maan zichtbaar vanaf aarde?

zou wel meesterlijke amerikaanse propaganda zijn als de maanlanding niet waar zou zijn :roll:

maar volgens mij zal het toch wel zo zijn hoor, als je kijkt naar hoe klein zon buggy (laat staan een vlag) is vergeleken met de maan. Dan is het bijna onmogelijk om die objecten te spotten.
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: Is de amerikaanse vlag op de maan zichtbaar vanaf aarde?

Waar of niet waar, ik heb de locatie van de maanlanding gevonden op google en ik heb nog een laserpointer dus ik ga vanavond even checken. Als het niet te bewolkt is natuurlijk :roll:



http://moon.google.com/
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Reageer