vliegtuigje bouwen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

vliegtuigje bouwen

is het haalbaar om met goedkope materialen een vliegtuigje te bouwen dat ook in de lucht blijft? zo ja, hoe pak je dat dan aan? iemand tips?

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: vliegtuigje bouwen

Er zijn veel bouwpakketten te koop van echt vliegende vliegtuigjes met verbrandings- of elektromotoren. Voor een ontwerp zou je eens veel van die paketten moeten bekijken, zodat je wat ideeen opdoet. geschikt materiaal voor vleugels is balsahout, verkrijgbaar bij hobbywinkels. Deze houtsoort is licht en eenvoudig te bewerken, waardoor je de vleugesl goed kan modelleren. Voor de romp zou je een skelet kunnen maken, eveneens van balsahpout, om daar vervolgens een omhulsel omheen te maken. Wil je het geheel radiografisch bestuurbaar maken dan heb je zeker een zender, ontvanger, accu en verschillende servo's nodig. Natuurlijk ook een motor. Al deze zaken zijn in hobbywinkels te verkrijgen, maar ze zijn zeker niet goedkoop: voor een zender met servo's en een accu moet je zeker denken aan 100 euro of meer, een motor is ook niet goedkoop. Dus met goedkope materialen alleen ben je er nog niet.

Het goedkoopste alternatief is natuurlijk een papieren vliegtuigje vouwen :wink:
aha!

Re: vliegtuigje bouwen

met goedkope materialen is het wel te doen. Enige wat van belang is, is hoeveel gewicht heeft het, hoe verloopt de opwaartse kracht t.o.v. de snelheid, en hoeveel luchtwrijving heeft dat ding, en hoe sterk is je motor.

Als ie zwaar is heb je erg veel opwaartse kracht nodig, d.w.z. hoge snelheid. Het vermogen van de motor die nodig is is F * V, dus snelheid maal de luchwrijving. Dit moet je minimaal hebben anders komt ie niet van de grond. Zorg bij het construeren dat je zwaartepunt en het aangrijppunt dicht bij elkaar liggen, dan is ie wat stabieler. Eventuele fout in het uitrichten korrigeer je met de staart.

Berichten: 8

Re: vliegtuigje bouwen

Er zijn diverse mogelijkheden om een (model)vliegtuig te bouwen:

A4 papiertje

modelletje van PS schuim (vroeger 50 cent, inclusief plastic propellortje)

model van vogelveren (evt met motortje)

model van hout en bespanning (aandrijving met rubbermotor annex elastiek)

modelv an schuim of ander kunststof met rubber, elektro of verbrandingsmotor.

maar ook

modellen met verbrandings of krachtige elektromotor, en afstandsbesturing

modelzwevers tot wel 6 meter spanwijdte

maar ook

Zelfbouwpakketten voor echte zwevers, waar je dus zelf in kan, en zelfs voor motoraangedreven modellen, en helikopters.

Tot een bepaalde maat schijn je te mogen "wildvliegen" met een modelvliegtuig, daarboven alleen bij een club of emt strenge eisen. iets dergelijks geldt voor het grote werk.

Kijk voor modelvliegtuigen ook eens op www.modelbouwforum.nl. daar zitten de echte cracks.

Re: vliegtuigje bouwen

hoe bereken je de vermogen van de motor?

Ik wil ook graag zelf een vliegtuigje model maken. Ik ga binnen kort een motortje kopen van 30.000rpm. is dat krachtig genoeg om een kleine ding uit de grond te komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: vliegtuigje bouwen

30000 rpm is het toerental van de motor: 30000 omwentelingen per minuut. Vermogen en toerental zijn in die zin gerelateerd, dat het maximale vermogen bij een bepaald toerental zit. Het is echter niet zo dat geldt: hoe hoger het maximale toerental, hoe hoger het vermogen. Voor een elektromotor kun je het vermogen berekenen met P=U*I (spanning over de motor * de stroom door de motor, te meten met een multimeter). Voor een verbrandingsmotor is dit veelal een gegeven van de fabrikant, zelf berekenen is moeilijk.

Om te bepalen of een motor sterk genoeg is kun je beter advies vragen aan een ervaren modelbouwer. Het goed kunnen vliegen van een vliegtuigje hangt niet alleen van de motor af, maar ook van de gebruikte propellor: de ene soort veroorzaakt een grotere stuwkracht dan de andere, afhankelijk van de bladen.

Met alleen het toerental of het vermogen weet je dus nog te weinig: het gaat om de totale opbouw van het model.
aha!

Re: vliegtuigje bouwen

hallo,

ik heb een vraagje:

ik moet voor school een modelvliegtuigje maken, dat ook echt kan vliegen. alleen mogen we geen electro motor of explosieve/brandbare stoffen voor de aandrijving gebruiken. :?:

Verder wil ik graag zo weinig mogelijk geld gebruiken, ik zit namelijk in 4atheneum en heb dus een chronisch geldtekort :shock:

kan iemand mij hier mee helpen??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: vliegtuigje bouwen

Er zijn ook vliegtuigjes van een soort hard kunststof, waarvan de propellor wordt aangedreven door een rubber elastiek die wordt opgewonden. Onder de juiste omstandigheden kan zo'n vliegtuigje wel 10 minuten in de lucht blijven; hij wordt dan zo afgesteld dat hij rondjes vliegt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: vliegtuigje bouwen

Zoiets zoeken we dus, maar dan wel gemaakt van goedkoop en alledaags materiaal. Weet je ook een site met info hierover???

Reageer