Springen naar inhoud

Enkele gegevens uit de Koran

• Log in om te kunnen reageren

robindr

robindr

• >100 berichten
  • 207 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2006 - 11:42

Eerst en vooral deze post is niet bedoelt om een discussie te starten over een godsdienst, maar louter om enkele gegevens die ik tegenkwam te controleren.

Op de website:
http://www.risallah....p?page_index=12

staan enkele cijfers over zaken die in de Koran voorkomen. Leuk materiaal, maar er is geen goddelijk inzicht nodig om te beseffen dat deze gemakkelijk gemanipuleerd kunnen worden door de schrijvers van het boek.

Wat wel interessanter is, is de vermelding van het aantal keer dat land en zee voorkomt. Zoals de tekst beschrijft krijgt men opvallend resultaat als men het percentage berekent. In feite klopt het niet, want men spreekt van "zee" terwijl de 71% die het water inneemt op hetaardoppervlak niet alleen zeeŽn betreft, maar ook rivieren, meren, ijs op de polen en in de bergen, maar toch.

Weet iemand of het ook effectief correct is dat zee 32 keer wordt vermeld en land 13 keer?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

de grijze muis

de grijze muis

• >1k berichten
  • 1168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2006 - 12:44

Is dit een slikse poging om het onderwerp Harun Yahya,(met de zg wonderen uit de koran) waar allang een slotje opzit, weer op te starten? Het lijkt daar verdraaid veel op. Daar trappen we niet in.

robindr

robindr

• >100 berichten
  • 207 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2006 - 14:23

Huh? :roll: Nee bijlange niet. Ik zit op een ander forum op het net in een discussie met een moslim en deze gaf me de link. Ik wou gewoon de gegevens eens laten controleren of hun waarheidsgetrouwheid.

Daarom dat ik uitdrukkelijk vermeldde:

Eerst en vooral deze post is niet bedoelt om een discussie te starten over een godsdienst, maar louter om enkele gegevens die ik tegenkwam te controleren.

Dit omdat ik op de 2 dagen die ik op dit forum zit al heb ervaren dat er zeer snel slotjes worden geplaatst blijkbaar. Ik begrijp de reden hiervoor wel, maar deze post is absoluut niet als discussie bedoeld.

[Beetje verontwaardigd]

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 februari 2006 - 15:13

Daar ga je dus al de fout in, op een ander forum posten, psss.

Dat slotjes snel worden gezet vindt ik wel meevallen. Maar ga eens een paar bladzijdes terug:

http://www.wetenscha...showtopic=11909
http://www.wetenscha...showtopic=15117

agnostic

agnostic

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2007 - 00:54

Bij toeval kwam ik deze post tegen.
Veel van de 'wetenschap-in-de-koran' hoaxes, worden hier ontkracht. http://www.freethink...Koran.htm#index

Nagihan

Nagihan

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2007 - 21:30

Reactie op de natuurwetenschapper Huxley

Sura 23:12. Voorwaar, Wij scheppen de mens uit een uittreksel van klei;13. Dan plaatsen Wij hem als een kleine levenskiem in een veilige plaats.14. Vervolgens vormen Wij de levenskiem tot een klonter bloed; daarna vormen Wij het geronnen bloed tot een (vormeloze) klomp; dan vormen Wij beenderen uit deze (vormeloze) klomp; daarna bekleden Wij deze beenderen met vlees;

Huxley zegt dat hetzelfde bijgeloof in veel oudere religieuze geschriften, meerdere Bijbelverzen, die meer dan duizend jaar ouder zijn dan de Koran. Job 10:9 Gedenk toch, dat Gij mij als leem bereid hebt, en mij tot stof zult doen wederkeren. 10 Hebt Gij mij niet als melk gegoten, en mij als een kaas doen runnen?11 Met vel en vlees hebt Gij mij bekleed; met beenderen ook en zenuwen hebt Gij mij samengevlochten.

Zien jullie gelijkenissen tussen deze twee verzen???

Volgens het daarop volgende versregel (23:13) plaatst Allah de mens als een kleine levenskiem in een veilige plaats, waarna deze levenskiem gevormd wordt tot een klonter bloed. Hier wordt het interessant. Uiteraard is het volkomen onjuist om het embryo als een klonter bloed te omschrijven zegt hij.

Hij zegt dat in de koran wordt gesproken van een klonter bloed, wat niet waar is. Het woord alaqa komt voor,wat vertaald kan worden als leech like structure (het verwijst naar de uiterlijke vorm), het lijkt op de structuur van een leech of bloedzuiger en alaqa verwijst ook naar iets dat zich voedt met bloed en vasthecht aan iets, in dit geval aan het endometrium van de baarmoeder.

Het fysische wordt in de Koran verklaard en er wordt niet gezegd dat een embryo een bloedkonter is.

Hij verwijst ook naar Keith L. Moore. Wel bezoek eens de volgende website en je zult lezen wat Keith L. Moore over de embryonale ontwikkeling zegt.http://www.islam101.com/science/embryo.html

Ik wil er ook nog eens op wijzen dat de profeet Mohammed vzm een ongeletterde was en in Mekka (gebied tussen gebergtes) leefde en dus ook geen kennis had van Aristoteles en de Griekse taal.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 januari 2007 - 00:02

Het punt is dat je met post-hoc interpretaties ŗl wat je maar wil kunt bewijzen...

agnostic

agnostic

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2007 - 12:57

Reactie op de natuurwetenschapper Huxley

De natuurwetenschapper 'Huxley' leefde in de 19e eeuw, en hield zich niet of nauwelijks bezig met de Koran.

Sura 23:12. Voorwaar, Wij scheppen de mens uit een uittreksel van klei;13. Dan plaatsen Wij hem als een kleine levenskiem in een veilige plaats.14. Vervolgens vormen Wij de levenskiem tot een klonter bloed; daarna vormen Wij het geronnen bloed tot een (vormeloze) klomp; dan vormen Wij beenderen uit deze (vormeloze) klomp; daarna bekleden Wij deze beenderen met vlees;

Huxley  zegt dat hetzelfde bijgeloof in veel oudere religieuze geschriften, meerdere Bijbelverzen, die meer dan duizend jaar ouder zijn dan de Koran. Job 10:9 Gedenk toch, dat Gij mij als leem bereid hebt, en mij tot stof zult doen wederkeren. 10 Hebt Gij mij niet als melk gegoten, en mij als een kaas doen runnen?11 Met vel en vlees hebt Gij mij bekleed; met beenderen ook en zenuwen hebt Gij mij samengevlochten.

Zien jullie gelijkenissen tussen deze twee verzen???

Wel als je hel hele artikel leest http://www.freethink...Koran.htm#deel4 . Beide verzen refereren, (vanuit een verschillend uitgangspunt) naar de destijds algemeen aanvaarde (foutieve) opvatting dat het embryo ontstond uit 'stremmend', 'samenklonterend' bloed.
Oůk de 'vormeloze klomp' komen we in de Bijbel tegen: 'Psalm 139:16 Uw ogen hebben mijn ongevormden klomp gezien; en al deze dingen waren in Uw boek geschreven, de dagen als zij geformeerd zouden worden, toen nog geen van die was.

Hij zegt dat in de  koran wordt gesproken van een klonter bloed, wat niet waar is. Het woord alaqa komt voor,wat vertaald kan worden als leech like structure (het verwijst naar de uiterlijke vorm), het lijkt op de structuur van een leech of bloedzuiger en alaqa verwijst ook naar iets dat zich voedt met bloed en vasthecht aan iets, in dit geval aan het endometrium van de baarmoeder.

Dit alles wordt in het artikel uitvoerig behandeld http://www.freethink...Koran.htm#deel4
Vrijwel alle koranvertalers (stuk voor stuk grote deskundigen van de Arabische taal), zowel Engels, Duits als Nederlandse vertalingen, hebben 'alaqa' vertaald met bloedklonter, of iets wat daar synoniem aan is. Andere betekenissen zijn mogelijk, zoals bloedzuiger of 'iets wat is vastgehecht', maar ůůk deze betekenissen komen niet overeen met de werkelijkheid. Er is geen stadium in het proces waarin het embryo lijkt op een bloedzuiger (zie de illustraties in het artikel http://www.freethink...Koran.htm#deel4 ), en zelfs zinnebeeldig is het onjuist om het feit dat een embryo 'bloed zuigt' via de navelstreng, als een wetenschappelijk 'wonder' van de Koran te brengen, want dit was in de oudheid reeds lang bekend.

Het fysische wordt in de Koran verklaard en er wordt niet gezegd dat een embryo een bloedkonter is.

Een beschrijving waarbij de zo belangrijke eicel volkomen ontbreekt.

Hij verwijst ook naar Keith L. Moore. Wel bezoek eens de volgende website en je zult lezen wat Keith L. Moore over de embryonale ontwikkeling zegt.http://www.islam101.com/science/embryo.html

Wat hij zegt in Islamitische propagandalektuur is niet zo belangrijk. Wat hij zegt in zijn officiŽle wetenschappelijke publicaties is wel belangrijk, en deze contradicteert met wat Harun Yahya en consorten beweren.

Ik wil er ook nog eens op wijzen dat de profeet Mohammed vzm een ongeletterde was en in Mekka (gebied tussen gebergtes) leefde en dus ook geen kennis had van Aristoteles en de Griekse taal.

Het gaat om kennis die toen wijdverbreid was, en zeer algemeen. We weten nu ook allemaal dat de aarde om de zon draait, zonder dat we allemaal de geschriften van Copernicus en Galileo hebben gelezen.
En Mohammed kwam regelmatig in contact met joden en christenen waarvan sommigen wťl kennis hadden van de Griekse taal.

Vriendelijke groet.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures