Definitie lineair gepolariseerde elektromagnetische golf

Moderator: physicalattraction

Reageer

Definitie lineair gepolariseerde elektromagnetische golf

Ik vroeg me af of de volgende definitie van een lineair gepolariseerde elektromagnetische golf voldoende/volledig is. Kan iemand eventueel zeggen wat er nog moet bijstaan of waar er iets niet klopt? Indien de definitie correct is mag dat ook altijd bevestigd worden! :shock:

Definitie lineair gepolariseerde elektromagnetische golf:

'Een elektromagnetische golf bestaat uit zowel een elektrisch veld als een magnetisch veld. Nemen we nu een elektromagnetische golf die zich in de richting en zin van de X-as voortplant. In deze golf is het elektrisch veld E volgens de Y-as gericht en het magnetische veld B volgens de Z-as.

Golven waarbij het elektrisch veld en magnetisch veld beperkt zijn tot het evenwijdig zijn met een paar loodrechte assen, zijn lineair gepolariseerde (elektromagnetische) golven.

Verder zijn op elk punt P de groottes van het elektrisch veld E en het magnetisch veld B enkel en alleen afhankelijk van de x-coördinaat en van de tijd t.'

Kurt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Definitie lineair gepolariseerde elektromagnetische golf

JE kan het nog makkelijker maken ook geldt: E(x,t)=c*B(x,t)
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Re: Definitie lineair gepolariseerde elektromagnetische golf

Ik vroeg me nog af: veronderstel dat die golven sinusoïdaal zijn (ik veronderstel dat golven meestal sinusoïdaal zijn of niet?) Moet de golf van E en die van B altijd in fase liggen met elkaar? (zodat wanneer het maximum op de golf van E wordt bereikt ook het maximum van de golf van B wordt bereikt)

en die constante c in E(x,t)=c*B(x,t), aan wat is de algemene vorm daarvan gelijk? Iets van cos(kx - Wt) met W = omega = hoeksnelheid ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Definitie lineair gepolariseerde elektromagnetische golf

Die constante is de lichtsnelheid en ze lopen altijd in fase E in de top, dan is B in de top
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Re: Definitie lineair gepolariseerde elektromagnetische golf

Dus als ik het goed begrijp betekent E(x,t)=c*B(x,t) gewoon dat beide golven met een snelheid gelijk aan de lichtsneldheid bewegen en dat ze in fase liggen. Maar uit die formule alleen kan je bv. toch niet uithalen dat de golf van het elektrisch veld in een hoek van 90° met de golf van het magnetische veld ligt? Of is dit geen vereiste om een elektromagnetische golf te hebben? :shock:

Reageer