[Scheikunde] Rekenen met gassen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 114

[Scheikunde] Rekenen met gassen

Ik heb een vraag in me boek waar ik niet uitkom:

"Eén liter distikstofmonoxide heeft een massa van 1,960 g. Onder dezelfde omstandigheden heeft 500 ml van een ander gas een massa van 651,9 mg.

Bereken de molmassa van dit gas."

Kan iemand mij vertellen welke formule ik moet toepassen? want volgens mij mis er 1 ofzo...

Thnx, Bas

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] Rekenen met gassen

"Eén liter distikstofmonoxide heeft een massa van 1,960 g. Onder dezelfde omstandigheden heeft 500 ml van een ander gas een massa van 651,9 mg.  

Bereken de molmassa van dit gas."
500 mL :: 651,9 mg ==> 1000 mL :: 1303,8 mg ==> 1 L :: 1,304 g

De molmassa van distikstofmonoxide kun je uitrekenen. (BINAS relatieve atoommassa's). Je weet dan hoeveel mol je kunt verwachten bij die "dezelfde omstandigheden" van je andere gas in die hele liter, en dus ook in die halve. En aangezien je ook de massa van die 500 mL van dat andere gas kent ............ :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 114

Re: [Scheikunde] Rekenen met gassen

Ik snap het nog steeds nog niet

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [Scheikunde] Rekenen met gassen

Het blijkt dat gassen, wanneer je ze onder dezelfde omstandigheden bekijkt (gelijke temperatuur, druk), per mol eenzelfde volume innemen. Ik geloof dat het voor standaaromstandigheden 22.4 l/mol is. Als je weet dat je in een volume van een liter een bepaalde massa gas hebt waarvan je de samenstelling kent, kun je door de molaire massa van dat gas uit te rekenen (zoals Jan zei, met Binas) bepalen hoeveel mol gas er in dat volume van een liter zit. Omdat dat andere gas onder dezelfde omstandigheden verkeert, weet je dat er van dat gas per volume-eenheid evenveel mol aanwezig moet zijn. Het volume van dat andere gas is half zo groot, dus je hebt ook half zoveel mol van dat andere gas. Nu weet je het aantal mol van dat gas, en de massa ervan - en kun je nu dus eenvoudig de molaire massa uitrekenen.

[edit]: Trouwens, mocht je dit niet kunnen volgen, vertel ons dan waar je precies de draad kwijtraakt. Dat zorgt ervoor dat we je efficienter kunnen helpen!

Berichten: 114

Re: [Scheikunde] Rekenen met gassen

Hier heb je mijn uitwerking van de som, dan zullen jullie waarschijnlijk wel weten waar ik de fout in ben gegaan :P

"Eén liter distikstofmonoxide heeft een massa van 1,960 g. Onder dezelfde omstandigheden heeft 500 ml van een ander gas een massa van 651,9 mg.

Bereken de molmassa van dit gas."

Mijn uitwerking:

N20 = 14,01x2+16= 44,02

Vm=28,02(N2) + 16(O) = 44,02

V= 1 liter

Aan de hand van deze formule: V:Vm=n, heb ik n uitgerekend...

dus:

1 liter(V) gedeeld door 44,02(Vm)= 0.022716946...(n)

Aan de hand van deze formule (M=m:n) heb ik het volgende uitgerekend:

m=1,960 g

n=0.022716946

m:n=86,2792=M (liter)

Dus volgens mij moest de molmassa(M) 86,2792 zijn :P

Maar in mij boek staat bij de antwoorden dat het 29,3 g/mol zijn...

HELP! :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] Rekenen met gassen

Bazzz schrijft:
HELP :P  

Hier heb je mijn uitwerking van de som, dan zullen jullie waarschijnlijk wel weten waar ik de fout in ben gegaan  
Alleen de eerste regel is nog begrijpelijk, aan de rest kan ik geen touw vastknopen. :roll:
N20 = 14,01x2+16= 44,02
Dat klopt nog, 1 mol N2O heeft dus een massa van 44,02 g.

Je beschikt over 1,960 g, en dus over 1,960 / 44,02 = 0.04452 mol N2O

(gram gedeeld door gram per mol = mol)

onder de ons onbekende druk en temperatuur neemt 0,04452 mol gas dus het volume van 1 liter in.

Van je onbekende gas mogen we dankzij de algemene gaswet aannemen dat ook daarvan 0,04452 mol nodig zal zijn voor 1 liter gas bij diezelfde temperatuur en druk.

een halve liter (500 mL) zal dus 0,02226 mol van je onbekende gas bevatten.

De massa van deze hoeveelheid gas is 0,6519 g

bereken de molmassa, ofwel de massa van 1 mol van dit gas, in g/mol......

Die formules van je zijn leuk, maar het is wel handig als je snapt wat er gebeurt voordat je links en rechts wat ongesnapte formules gaat invullen....

Dus kom nog eens terug met hetzelfde bovenstaande sommetje aan de hand van je eigen formules. En geef van elk lettertje in je formules voor mij dan eens de betekenis, definitie en eenheid, want vorige week ben ik in dit forum ook al iemand tegengekomen met een vergelijkbaar probleem met grootheden en eenheden op dit gebied. En die had ALLES door elkaar gegooid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 114

Re: [Scheikunde] Rekenen met gassen

een halve liter (500 mL) zal dus 0,02226 mol van je onbekende gas bevatten.  

De massa van deze hoeveelheid gas is 0,6519 g
Volume (V)= 0,5 liter

massa (m)= 0,6519 g

mol (n)= 0,0226

Massa(m) gedeeld door mol(n) = Molmassa(M)

Dus 0.6519:0.0226=28.85(klopt niet) :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] Rekenen met gassen

Dus 0.6519:0.0226=28.85(klopt niet)


nee,want op je rekenturk typte je 0,0226 ipv 0,2226 :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 114

Re: [Scheikunde] Rekenen met gassen

Dus 0.6519:0.0226=28.85(klopt niet)
nee,want op je rekenturk typte je 0,0226 ipv 0,2226 :P
:roll: oops.. :P

maar als ik nu 0,6519 deel door 0,2226, krijg ik 2,93.. dan klopt het alleen als ik de komma 1 naar rechts verschuif...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] Rekenen met gassen

en nou maak ik een typefout, (zie eerdere posts) het moet zijn 0,02226

oh ja, en snap je nou waar je formules over gaan, m.a.w. kun je vergelijkbare probleempjes nou wel zelf oplossen? Liefst zonder die uit het hoofd geleerde formuletjes, gewoon rekenen met je grootheden en eenheden? Is namelijk veel simpeler.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 114

Re: [Scheikunde] Rekenen met gassen

Maar die formules heb ik toch juist nodig om het uit te kunnen rekenen? :roll:

In ieder geval bedankt, ik ga nu nog een andere som proberen op te lossen aan de hand van de uitleg.

Groeten, Bas

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] Rekenen met gassen

Maar die formules heb ik toch juist nodig om het uit te kunnen rekenen?  
nee, formules dienen er slechts voor om voor zaken die niet zo eenvoudig zijn af te leiden het eindresultaat van die afleiding te onthouden. Wat je eigenlijk moet proberen te krijgen voor de eenvoudiger gevallen is een klein beetje begrip.

je hebt in dit soort opgaafjes drie basisgrootheden, massa, volume en aantal deeltjes, met de eenheden gram, liter en mol.

om dan afgeleide grootheden als molmassa (massa van 1 mol deeltjes) te meten krijg je de afgeleide eenheid g/mol

als je de dichtheid van een stof (of de concentratie van een stof in een oplossing) wil meten dan gebruik je de afgeleide eenheid g/L, of, als je het wil uitdrukken in aantal deeltjes per volume, in mol/L.

je werkt dus met

g

L

mol

g/mol

g/L

mol/L

En meer hoef je niet te weten. Want dan is er nog maar een simpel beetje rekenwerk over. Je ziet nu namelijk gelijk de samenhang als je aan het rekenen bent, zolang je maar met je eenheden rekent.

voorbeeldje:

Code: Selecteer alles

    g

  ----

    L                            g

--------= (liters wegstrepen) ---------

  mol                            mol

  ----

    L
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 114

Re: [Scheikunde] Rekenen met gassen

Het is gelukt! Bedankt weer voor de hulp! :roll:

Groeten, Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Scheikunde] Rekenen met gassen

Rekenturk? Jan, dat is anders te verwoorden toch? :roll:
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] Rekenen met gassen

SttrangeQuark schrijft
Rekenturk? Jan, dat is anders te verwoorden toch?
Zakjapanner dan?

Hoe dan ook ze knappen het werk op waar we zelf te bedonderd voor zijn, dus in die zin vind ik rekenturk een gemeend compliment, en zeker niet verstoken van respect, integendeel. :roll:

Let wel, ik stam nog uit de tijd dat de eerste golf gastarbeiders uit Turkije hierheen gehaald werd, dus de term kan een beetje gedateerd zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer