Springen naar inhoud

[Scheikunde]projectwerk zeep


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Laurens.Be

    Laurens.Be


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2006 - 19:07

hoi,
ik weet niet goed of dit hier of in scheikunde of biologie moet maar:

ik moet samen met een groepje een projectwerk maken over zeep.
We zouden ons voornamelijk toeleggen op het effect van zeep op de oppervlaktespanning van water. Zouden jullie soms enkele proefjes weten om dit experimenteel aan te tonen?
Weet er iemand soms ook hoe je de kleur van een zeepbel kunt veranderen? Ik heb dit in een tijdschrift gelezen maar weet niet goed hoe dit kan...

Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 februari 2006 - 19:32

Leg heel voorzichtig een punaise (met de vlakke kant) op het wateroppervlak. Het ding zal blijven drijven, als je het netjes doet. Voeg een druppel vloeibare zeep toe aan het water en de punaise zal zinken.

Is dit voldoende?


Ook leuk: knip uit een rechtkoekig stuk karton een V-vorm. Bijvoorbeeld 10 x 5 cm karton met een 3 cm brede en diepe V eruit.
Leg het stuk karton in water en druppel een druppel vloeibare zeep in de V. Het stukje karton zal bewegen..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

#3

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 februari 2006 - 21:23

http://www.epa.gov/O...ids/SPBOATS.HTM

Materials:  

large, clean bowl of water  
thin cardboard (index card or notebook cover)  
scissors  
liquid dish detergent  
pencil
Procedure:  

Draw a triangle on the thin cardboard

Cut out the triangle-shaped boat and float it on the water near the edge of the bowl.

Put a drop of liquid detergent on your fnger.

Gently touch the water behind the boat with your soap covered finger. What happens?

If you want to do this again, you need to get new water that has no detergent in it.  

How it Works:
The detergent on your finger weakens the surface tension of the water behind the boat. There is still strong surface tension in the front of the boat so the boat is pulled forward.

You can see how quickly detergent molecules start to arrange themselves by doing this experiment:

Materials:  

two colors of food coloring  
a cereal-sized bowl of milk (skim milk works best)  
a spoonful of detergent  
Procedure:  

Pour a few drops of each color of food coloring into the milk. Don't stir!

Slowly pour some detergent along the side of the bowl and watch the colors explode.  

How it Works:
At first, the food coloring rests on top of the milk. The detergent weakens the pull of surface tension in the water where it rains down the side of the bowl. There is still a pull from the molecules on the opposite side of the bowl, so no food coloring is drawn over there. You can try the same experiment using baby powder or pepper instead of food coloring.


Materials:  

a clean bowl (free of detergent)  
paper clip or sewing needle  
fork or tweezers  
liquid dish detergent  
Procedure:  

Fill the bowl with water.

Put a paper clip or needle on the times of the fork, or hold it with the tweezers. Gently place the paper clip or needle on the surface of the water. Be patient and careful. You will be able to get the clip to sit on top of the water! Can you see the surface tension bend under the paper clip?

Add one or two drops of detergent to the water near (not on top of) the paper clip. What happens?  

How it Works:
The paper clip was resting on top of the surface tension. This "skin" supported the clip and kept it from sinking. When you added detergent, the soap weakened the attraction the water molecules had for each other. This caused the surface film to disappear. Then the paper clip sank.


http://www.explorato...ble_colors.html
Geplaatste afbeelding

Here at the Exploratorium, we've found the bubble formula below to work fairly well in our exhibits.

2/3 cup Joy dishwashing soap  
1 gallon water  
2 to 3 tablespoons of glycerine (available at the pharmacy or chemical supply house.)  

Gently stir the ingredients together and leave the solution in an open container overnight. We believe that this gives the alcohol on the dishwashing soap a chance to evaporate some. In any case, the solution seems to get better with age. If you substitute some other soap for Dawn, you will have to experiment with the rest of the formula... but that's the fun of science!

http://www.popsci.co...ecbccdrcrd.html
Geplaatste afbeelding

Ascadia Zubbles
Soap bubbles: now in color!
| November 2005  
You may think you've seen these before, but you haven't. Although traditional clear soap bubbles give you a rainbow effect in the right light, Zubbles are the first truly colored bubblesónearly opaque, with a single vibrant hue. The problem, which took Minnesota toy inventor Tim Kehoe more than 10 years to solve, was to create a dye that could not only tint the thin wall of a soap bubble but that wouldn't leave a stain when the bubble broke. His solution: invent an entirely new dye that simply disappears. Agitation (rubbing your hands together) or exposure to the air transforms the dye's molecular structure from brightly colored to colorless in minutes or hours, depending on the surface the bubbles break on.
Zubbles will hit shelves early next year, but the temporary washable color may soon show up in other products, including a bathroom wipe that leaves a momentary trail of color to show you where you've cleaned, and a toothpaste that turns kids' mouths bright pink until they've brushed for 30 seconds. Kehoe even imagines biomedical and industrial applications. Who knew what bubbles could do?

It turns out that coloring a bubble is an exceptionally difficult bit of chemistry. A bubble wall is mostly water held in place by two layers of surfactant molecules, spaced just millionths of an inch apart. If you add, say, food coloring to the bubble solution, the heavy dye molecules float freely in the water, bonding to neither the water nor the surfactants, and cascade almost immediately down the sides. You'll have a clear bubble with a dot of color at the bottom. What you need is a dye that attaches to the surfactant molecules and disperses evenly in that water layer. Pack in more dye molecules, get a deeper, richer hue. Simple. Well, on paper anyway."

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#4

Laurens.Be

    Laurens.Be


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2006 - 01:19

zeer wel bedankt!!

#5

Stephaan

    Stephaan


  • >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2006 - 09:14

Wat hierboven beschreven staat voor een punaise, kan je ook met een niet al te dikke naald doen, die je met behulp van 2 andere naalden voorzichtig plat op het water legt.
Daar bijna alle stalen naaldjes een beetje gemagnetiseerd zijn krijg je op die manier een kompas (zolang de naald niet tegen de wand aan gaat drijven natuurlijk). Om de naald extra waterafstotend te maken, zodat ze gemakkelijker "drijft" wreef ik ze even door mijn haar (vet naaldoppervlak)

#6

hzeil

    hzeil


  • >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2006 - 15:01

Je kunt zelf, op een praktikum, de oppervlakte spanning van water en oplossingen in water experimenteel bepalen.. Werkwijze:
1. Neem een dun, rechthoekig stukje metaal, bijv. 4 cm lang en 3 cm breed.
2. Goed schoonmaken en ontvetten met een schuurmiddel uit de keuken.
3. Ophangen aan een balans (weegschaal) en gedeeltelijk in een bekerglas met water laten hangen.
4. Het bekersglas staat op een met een knop regelbare lift. Het bekerglas langzaam verlagen en telkens het gewicht opschrijven.
5. Op het laatst wordt het water omhoog getrokken en neemt het gewicht sterk toe.
6. Tenslotte laat het water los en daalt het gewicht heel sterk.
7. Bepaal deze gewichtsdaling in grammen en deel dit door het dubbele van de breedte.
Dan heb je de oppervlaktespanning in gram per cm. Dit wordt ongeveer 0.080 gram per cm. Zet dit om in Newton per meter.
8. Herhaal dit met water-zeep mengsels en met mengsels van water met aceton, alcohol en bijvoorbeeld glycol. Je zult merken dat je zo de oppervlaktespanning tot ongeveer een kwart van de oorspronkelijke waarde kunt laten dalen en niet lager. Hoe komt dat? Meet ook eens met zuivere aceton. H. Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

#7

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 februari 2006 - 17:22

Dank, hzeil, die gaat in mijn dossier proefjes. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#8

Laurens.Be

    Laurens.Be


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2006 - 16:15

kan je dit ook dmv een dynamometer zoeken????

#9

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 februari 2006 - 17:36

Ik VERMOED dat in een dynamometer andere zaken als viscositeit en dichtheid van de vloeistof eerder een rol spelen dan oppervlaktespanning.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures