pseudomeerlagig epitheel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 28

pseudomeerlagig epitheel

Hallo allemaal,

Wanneer een patholoog spreekt over: pseudomeerlagig epitheel. Wat bedoelt de patholoog daarmee?

kan iemand mij misschien helpen.

Alvast bedankt !

Berichten: 84

Re: pseudomeerlagig epitheel

Als ik me niet vergis gaat het dan over het epitheel van de blaas (ik denk dat dit het enige pseudomeerlagige epitheel bij de mens is)

Het komt er op neer dat wanneer je een histologische coupe van de lege blaas neemt, je het zou opvatten als een meerlagig epitheel (kernen op verschillende afstanden van de basale membraan en dergelijke).

Maar wanneer de blaas gevuld is, wordt duidelijk dat alle cellen contact maken met de basale membraan, nu is het toe zien als 1-lagig epitheel.

Dus: pseudomeerlagig epitheel is nuttig om drukverschillen op te vangen

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: pseudomeerlagig epitheel

Hmm volgens mij klopt dat niet helemaal.

Is het niet het epitheel dat bijvoorbeeld de trachea bedekt. Het is een 2 lagig epitheel met cilindrische cellen die in hoogte verschillen en waarvan niet alle cellen de apicale zijde bereiken. Als functie hebben ze vaak het uitscheiden van slijm, of het voortbewegen van slijm. In het engels zou het dan pseudostratified columnar epithelum zijn. Is het enig wat ik met pseudo kon vinden. Maar verbeter me als ik het fout heb.
The fantastic world of microbiology

Berichten: 28

Re: pseudomeerlagig epitheel

The Dude schreef:Hmm volgens mij klopt dat niet helemaal.  

Is het niet het epitheel dat bijvoorbeeld de trachea bedekt. Het is een 2 lagig epitheel met cilindrische cellen die in hoogte verschillen en waarvan niet alle cellen de apicale zijde bereiken. Als functie hebben ze vaak het uitscheiden van slijm, of het voortbewegen van slijm. In het engels zou het dan pseudostratified columnar epithelum zijn. Is het enig wat ik met pseudo kon vinden. Maar verbeter me als ik het fout heb.


Ik heb gekeken maar kan niet echt wat vinden

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: pseudomeerlagig epitheel

Volgens mij is het epitheel van dingen zoals de trachea maar ook van de een hoop klieren in het lichaam en ziet het er ongeveer zo uit

Afbeelding

in de darmen kan je ook een pseudo membraneuze colitis krijgen. Een onsteking van de darmwand.
The fantastic world of microbiology

Berichten: 84

Re: pseudomeerlagig epitheel

Ik was inderdaad verkeerd. Ik verwarde 'transitioneel epitheel' met pseudomeerlagig. Fout dus

http://en.wikipedia.org/wiki/Transitional_epithelium

Berichten: 71

Re: pseudomeerlagig epitheel

Pseudomeerlagig epitheel heeft trouwens maar 1 laag epitheel cellen ;)

Reageer