Springen naar inhoud

energiekosten van buitenlampen

• Log in om te kunnen reageren

arnoloos

arnoloos

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2006 - 19:58

hallo, ik heb thuis 4 buitenlampen van 7 watt per stuk op een schemerschakelaar hangen die op de kortste dag ongeveer de lampen 14/15 uur per nacht laat branden, ik heb een dubbele meter van de nuon hangen met de normale nuon stroom. nu probeer ik ongeveer uit te rekenen wat dit kost per nacht,er van uit gaande dat ze ongeveer om 5 uur 's middags aangaan en zonder er van uit te gaan dat de zomer kortere nachten heeft. gewoon om te kijken wat deze lampen me ongeveer kosten, kan iemand mij een indicatie geven???

alvast erg bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 februari 2006 - 21:43

17-23 = 6 uur
23-07 = 8 uur
07-08 = 1 uur

per lange nacht dus 7 uur hoogtarief en 8 uur laagtarief.
Die bedragen moet je even opzoeken op je energierekening. vergeet niet dat daar verbruiksevenredige energiebelasting en btw aan hangen, maar ik schat dat je totaal uitkomt op een cent of 12 laagtarief en een cent of 18 hoogtarief per kWh.

in dat geval: 7x 18 + 8x 12 = 2,22 voor 15 kWh, gemiddeld zeg 15 ct/kWh

geinstalleerd vermogen 28 W
gedruende 1 uur = 28 Wh
gedurende 15 uur 15 x 28 = 420 Wh

kortom, ca 6 cent per nacht, jaarrond dus ruim 22 euro
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

arnoloos

arnoloos

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2006 - 22:25

ha, goed man hartstikke bedankt!

arnoloos

arnoloos

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2006 - 11:49

nog een klein vraagie, begint het laagtarief niet om 9 uur 's avonds?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 februari 2006 - 13:12

In Zeeland (Deltanuts) alleszins pas om 23.00, en om 7.00 schakelt ie weer terug.
Op je dubbeltariefmeter kun je een pijltje zijn omspringen van de ene teller naar de andere als het goed is. :roll:
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 februari 2006 - 21:01

In Zeeland (Deltanuts) alleszins pas om 23.00, en om 7.00 schakelt ie weer terug.

Deltanuts bestaat niet meer. Heet tegenwoordig DELTA N.V. :roll:

Behalve de genoemde tijden ook nog laagtarief gedurende de hele zaterdag en zondag en op algemeen erkende feestdagen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 februari 2006 - 22:45

Dat het tegenwoordig een NV is ipv een nutsbedrijf weet ik dankzij de ongelofelijke berg reclamepost die ik sinds die verandering ontvang.

Ik ben hardnekkig tegen het privatiseren van wat volgens mij openbare voorzieningen horen te zijn. Infrastructuur, gas, water en licht, openbaar vervoer, liever maar iets minder efficient maar wel betrouwbaar en onder volledige controle van de gemeenschap. Overmorgen zou de tweede kamer moeten beslissen de boel nog verder op te splitsen. De kosten worden hoger door meer overhead. Dat moet dus arbeidsplaatsen gaan kosten, niet op de hoofdkantoren, want daarvan komen er juist meer, maar in de werkplaatsen en zo. Meer opperhoofden, minder Indianen. Hoera.

Dus ik blijf hardnekkig Deltanuts zeggen, in de hoop dat er nog een weg terug is. :roll:

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 februari 2006 - 15:20

Beste JvdV,
DELTA (dat moet met hoofdletters van de baas) en de voorganger PZEM zijn altijd een particuliere NV geweest, met de aandelen in handen van de overheid. Dus of het nou wel of niet nuts is maakt niet uit.
Verder ben ik het helemaal met je eens. De privatisering is een hele slechte zaak, vooral voor de kleinere afnemers. Ik zit er midden in dus ik zie wat er allemaal fout gaat. Wat mij betreft gaan we helemaal terug naar af, een ge´ntegreerd nutsbedrijf in handen van, en onder bestuur van de overheid. Daar was niks mis mee.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 februari 2006 - 15:39

Je hebt nog gelijk ook met die NV's. Hoe dan ook, de aandeelhouders waren de overheden, en als er eens geld overschoot werd dat netjes aan die overheden uitbetaald als dividend, zodat we weer ietsje minder gemeentebelasting en zo hoefden te betalen. Ik ken nu in onze streek diverse gemeenten die financieel een beetje krap zitten en een verkoop van aandelen goed zouden kunnen gebruiken om bestuurlijke plooien glad te strijken. De huidige bestuurders zijn daar dan dus voorstanders van, want dat scheelt weer even huidige hoofdbrekens. Vervolgens kan er weer een poosje potverteerd worden van het ontvangen geld (leuke dingetjes voor alle wilde ideetjes van alle partijtjes zodat niemand zich tekort gedaan hoeft te voelen), en als de pot leeg is zijn we dubbel de klos, meer betalen voor stroom met minder service, en meer gemeentebelastingen betalen omdat die als ex-eigenaren geen dividenden meer ontvangen. Nogmaals, hoera.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures