Springen naar inhoud

Raketaandrijving

• Log in om te kunnen reageren

jorgxus

jorgxus

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2006 - 13:55

hallo,
ik moet een 'eindwerk' maken voor wiskunde, en ik heb raketaandrijving gekozen.
Nu ik ben het bewijs van deze formule aan het proberen snappen, maar het lukt me niet. ik blijf altijd hangen bij F=dp/dt, ik zit in het zesde middelbaar, dus ik weet wel wat afgeleiden zijn, maar aanwat zijn dp en dt gelijk? ik probeer het bewijs op deze site (http://www.braeunig....ace/propuls.htm) te begrijpen.

alvast bedankt voor de hulp

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 11 februari 2006 - 14:41

dp/dt wil zeggen: de verandering van impuls per tijdseenheid. Dat is een kracht, en aangezien je impuls kunt schrijven als m*v kun je zeggen:

LaTeX .

Bij 'normale' situaties (bijvoorbeeld als je tegen een winkelwagentje duwt of zo) blijft de massa van het betreffende object constant, dus dm/dt = 0 voor zo'n geval. Dan blijf je zitten met:

LaTeX .

De bekende formule dus. Bij een raket verandert de massa van het object ook: tenminste wanneer je alleen de massa van de 'overblijvende' raket beschouwt en niet de uitgestoten gassen. Die dm/dt is voor de raket negatief (hij verliest massa), en kun je je voorstellen als de stuwstofmassa die per seconde uitgestoten wordt.

In de link die je postte staan een aantal alternatieve manieren om de bewegingsvergelijking in 1 dimensie ('vooruit') voor een raket af te leiden. Hopelijk heb je wat aan wat ik hier heb neergezet!

jorgxus

jorgxus

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2006 - 15:47

heel erg bedankt, ik denk dat ik het nu begrijp :roll:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures