Springen naar inhoud

slapend neusgat

• Log in om te kunnen reageren

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2006 - 15:00

Ja ik ben verkouden en dan ga je toch aan dingen denken waar je normaal geen aandacht aan schenkt.. :roll:

Als je verkouden bent, dient een verstopte neus toch als barriere om nog meer schadelijke pathogenen buiten te houden? Dat is wat ik altijd heb geleerd. Maar vaak is 1 neusgat gewoon "open" en daar adem je dan door, dus dan heeft die halve barriere door het gat weer je niet door ademt toch geen enkel effect meer? Waarom is dat dan toch zo?

Het is "normaal" toch ook zo dat je afwissellend door het ene en dan door het andere neusgat ademt? behalve als je diep ademhaalt? eigenlijk nooit zo op gelet (en nu niet in staat het te controleren) Als dat zo is, wat regelt dan (en eigenlijk ook tijdens je verkoudheid) wanneer je wisselt?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2006 - 20:14

Nog een extra vraag hierbij, ik ben ook verkouden al enkele dagen, maar in L.O. (lichamelijke opvoeding) moesten we drie kilometer lopen, ik merkte dat tijdens die inspanning mijn neusgat zich weer volledig opende, hoe komt dit?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

Benthor

Benthor

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2006 - 15:49

@WendyTje

Ik adem door beide neusgaten tegelijk en niet om en om. :roll:

Verkoudheid is een ontsteking van het slijmvlies in de neus-/keelholte. Het slijmvlies produceert altijd een beetje vocht en slijm, maar als het ontstoken is, zwelt het slijmvlies op en dan vormt het extra slijm. Daardoor krijg je bij een verkoudheid meestal een loopneus.
Die verstopping is dus geen barriere of iets dergelijks.

@made in flanders

Lopen of wandelen opent inderdaad je neusgaten. Door bewegingstrillingen komt het slijm in je neus los. Je neus gaat hierdoor weer open staan.

Misschien is dit ook een verklaring waarom vaak n neusgat wel open is. Mijn ervaring is dat ik overdag door een neusgat kan ademen als ik verkouden ben. s Nachts zitten beide neusgaten echter verstopt. Omdat ik s nachts stil lig kan het slijm niet loskomen is misschien een mogelijke verklaring.

Sophia?

Sophia?

• >250 berichten
  • 323 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2006 - 14:52

Als je verkouden bent, dient een verstopte neus toch als barriere om nog meer schadelijke pathogenen buiten te houden? Dat is wat ik altijd heb geleerd.

Tijd voor een andere school? De kans dat er ongewenste rommel binnenkomt is groter wanneer je door je mond ademt dan door je neus. De neus heeft uitgebreide slijmvliezen en haren die pathogenen buiten moeten houden.
Ik kan me zo voorstellen dat je twee neusgaten hebt, voor als er een dichtzit (zie maar hoe vaak een neusgat nog open is, terwijl het andere dichtzit; dan kun je blij zijn dat je niet maar 1 neusgat hebt).
"You're really full of yourself, aren't you?"
"Yeah. I like that about me."
- U Turn

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2006 - 19:24

ik ben het met je eens sophia, ik heb het dan ook altijd bizar gevonden die barrriere, over de andere functies wist ik ook wel, maar dit is nou eenmaal wat ik (ook) heb geleerd, maar ik vond het al raar, klopt dus gewoon niet

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 april 2007 - 23:03

Normaal gesproken ademt een mens afwisselend met korte perioden (ik dacht zo'n 10 minuten) hoofdzakelijk door het ene neusgat en dan weer dezelfde periode hoofdzakelijk door het andere neusgat. Dit voorkomt uitdroging, we zijn ons er niet bewust van dat we dat doen.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures