een grapje van moeder natuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 20

een grapje van moeder natuur

hallo

ik zit al een lange tijd met dit vraag

ik weet niet meer hoe ik aan dit informatie kom om maar wil weten of het klopt

een tijd geleden was er reclame op tv over maandverband

ze zeiden toen in die reclame: waneer meerdere vrouwen in 1 huis wonen

dat ze dan ongeveer om de zelfde tijd ongesteld worden (zelfde week)

"een grapje van moeder natuur"

klopt dit??

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: een grapje van moeder natuur

ja, dit klopt. Waarom? geen idee, maar de levenritmes van de vrouwen gaan zich op elkaar instellen, misschien uit praktisch oogpunt, misschien heeft het een evolutionair voordeel om in dezelfde fase te zitten als de mensen waarmee je samenleeft. Welk voordeel dat dan zou moeten zijn: weer geen idee :roll:
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: een grapje van moeder natuur

Dat heb ik ook al gehoord, dat dit bij nonnen in een klooster ook zo zou zijn. Maar geen flauw idee of dit waar is.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 364

Re: een grapje van moeder natuur

ja, dit klopt. Waarom? geen idee, maar de levenritmes van de vrouwen gaan zich op elkaar instellen, misschien uit praktisch oogpunt, misschien heeft het een evolutionair voordeel om in dezelfde fase te zitten als de mensen waarmee je samenleeft. Welk voordeel dat dan zou moeten zijn: weer geen idee :roll:
Evolutionair nut? Ik kan me goed voorstellen dat de enige manier voor een groep vrouwen om ook een man in één grot/huis te houden de timing van menstruatie is. Denk je eens in; een gezin met vader, moeder en twee dochters zonder regulerende werking van menstruatie; die kerel zal gek worden, drie weken per maand gezeik, gilmore girls op dvd en chocolade.
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: een grapje van moeder natuur

Dat klopt en feromonen zou hier een rol spelen.

De functie is ongekend maar waarschijnlijk draait het om "minder afhankelijk te zijn van de moeder indien nodig".

Het volgende fictieve voorbeeldje maakt het duidelijk:

Bv. In een rattenpopulatie krijgen twee moederratten een babyratje.

Een van de moederratten sterft. Het babyratje van de dode moederrat wordt overgeleverd aan de levende moederrat die nu 2 babyratjes "melk" kan geven.

Natuurlijk is een sterke sociale cohesie een noodzakelijke voorwaarde.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: een grapje van moeder natuur

In de jaren 60 is hier onderzoek naar gedaan door een amerikaanse psychologe, Martha McClintock, onder studiegenoten. Zij ontdekte dat vrouwen die opdezelfde zaal sliepen of die goede vriendinnen werden, langzamerhand tegelijk ongesteld werden. Dit is later nog vaak bevestigd: vrouwen die veel tijd met elkaar doorbrengen, gaan tegelijk menstrueren. Dat gebeurt onder invloed van feromonen, die je niet ruikt, maar wel je gedrag beinvloeden

bron: Quest feb-06
Ik weet weinig van veel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: een grapje van moeder natuur

Het schijnt zelfs te werken tussen vrouwen en chimpansees: de vrouwelijke oppassers en de vrouwelijke apen kregen een gelijke cyclus.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 207

Re: een grapje van moeder natuur

Ik heb eens een docu op BBC gezien over epigenetica. Genen zouden door externe invloeden(milieu, klimaat, medemens) kunnen worden beinvloed en de voorprogrammering van de genen in de war sturen.

Zou dit een rol kunnen spelen mss?

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: een grapje van moeder natuur

De vrouwelijke cyclus wordt ook gestabiliseerd door mannelijke feromonen. Vrouwen die sliepen met een streep mannenzweet onder hun neus, hadden een veel regelmatiger cyclus dan voorheen en dan vrouwen die niet aan mannelijke feromonen werden blootgesteld.
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: een grapje van moeder natuur

robindr schreef:Ik heb eens een docu op BBC gezien over epigenetica. Genen zouden door externe invloeden(milieu, klimaat, medemens) kunnen worden beinvloed en de voorprogrammering van de genen in de war sturen.

Zou dit een rol kunnen spelen mss?
De voorprogramering van genen wordt niet in de waar gestuurd. Het tot expressie komen van bepaalde genen kan worden gestimuleerd/geremd. De voorprogramering wordt niet in de waar gestuurd. Dan heb je te maken met een mutatie of een deletie van de genen zelf. Dit kan o.a. door oxiderende stoffen en straling worden veroorzaakt.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: een grapje van moeder natuur

er is hier al in een ver verleden over getopict geweest, mogelijk is deze tread er nog.

xd

jammer niet terug te vinden waarschijnlijk van voor de crash.

Gebruikersavatar
Berichten: 207

Re: een grapje van moeder natuur

robindr schreef:Ik heb eens een docu op BBC gezien over epigenetica. Genen zouden door externe invloeden(milieu, klimaat, medemens) kunnen worden beinvloed en de voorprogrammering van de genen in de war sturen.


De voorprogramering van genen wordt niet in de waar gestuurd. Het tot expressie komen van bepaalde genen kan worden gestimuleerd/geremd. De voorprogramering wordt niet in de waar gestuurd. Dan heb je te maken met een mutatie of een deletie van de genen zelf. Dit kan o.a. door oxiderende stoffen en straling worden veroorzaakt.


Ja idd, toen ik het bericht zelf las had ik ook iets van "hmm das niet echt correct geformuleerd" ;-)

Berichten: 2

Re: een grapje van moeder natuur

Klopt inderdaad. Waarom? Weet ik ook niet.

Ik had het een tijdje geleden in een tijdschrift gelezen. :wink:
Princess (A)

Berichten: 1

Re: een grapje van moeder natuur

Ik heb dat verhaal over gelijk ongestelde vrouwen ook wel eens gehoord, maar ik ken geen enkele duidelijke case-study over een nonnenklooster bijvoorbeeld en een kloosterarts die dat netjes optekende. De nonnenkloosters die ik ken in Nijmegen hebben te oude bewoners om het effect te vinden. Omdat het verhaal zo mooi is zou het best eens tot de 'broodje-aap-verhalen' kunnen behoren. Ik ben benieuwd naar reacties

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: een grapje van moeder natuur

Ik heb dat verhaal over gelijk ongestelde vrouwen ook wel eens gehoord, maar ik ken geen enkele duidelijke case-study over een nonnenklooster bijvoorbeeld en een kloosterarts die dat netjes optekende. De nonnenkloosters die ik ken in Nijmegen hebben te oude bewoners om het effect te vinden. Omdat het verhaal zo mooi is zou het best eens tot de 'broodje-aap-verhalen' kunnen behoren. Ik ben benieuwd naar reacties
dat is zeer zeker geen broodje aap. het is een bekend fenomeen dat o.a. beschreven werd door overlevenden van concentratiekampen in WOII. het heeft evolutionaire waarde om als vrouw gelijk met de andere vrouwen te menstrueren: de vruchtbare perioden worden gelijk afgestemd, wat de kansen op nakomelingen voor alle vrouwen in de sociale groep wat vruchtbaarheid betreft, gelijk houdt.

ik dacht eigenlijk dat dit een feit van algemene bekendheid was? blijkbaar niet.

groeten

Reageer