Joodse lobby tegen 'Paradise Now'

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Joodse lobby tegen 'Paradise Now'

De Telegraaf schreef:Israëlische diplomaten en invloedrijke joden in de Verenigde Staten proberen de organisatoren van de Oscaruitreiking ertoe te zetten de film ’Paradise Now’ niet als Palestijnse inzending te beschouwen.

       Volgens een Israëlisch dagblad heeft de organisatie zelfs al toegezegd de film een andere origine te geven dan Nederlands-Palestijns, waartoe eerder besloten was door de gedeelde afkomst van regisseur Hany Abu-Assad.  

      Het Israëlisch consulaat in Los Angeles en lokale joodse groepen willen dat de Academy of Motion Pictures, Arts and Science de afkomst verandert, omdat „de Palestijnse Autoriteit nog niet is uitgeroepen tot een staat.”  

      Invloedrijke Israëliërs en Amerikaanse joden zouden daarnaast druk uitoefenen op de jury om ’Paradise Now’ op maart niet uit te roepen tot beste buitenlandse film, maar het Israëlisch ministerie van Buitenlandse Zaken ontkent dit.
Waarom moeten mensen die waarschijnlijk allemaal niets direct met het conflict tussen de Palestijnen en Joden te maken hebben, toch een vuurtje opstoken? Waarom niet een film als deze gebruiken om nader tot elkaar te komen?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Joodse lobby tegen 'Paradise Now'

In elk gevecht zijn beide kampen nooit geheel onschuldig.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Joodse lobby tegen 'Paradise Now'

Klopt, maar daar gaat het me niet om nu. Het gaat me er nu om dat een film waarin juist de andere kant van het verhaal wordt toegelicht, nu wordt geblokkeerd. Ik zou deze film juist als een kans aangrijpen om elkaar beter te begrijpen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 129

Re: Joodse lobby tegen 'Paradise Now'

Paradise Now is een zeer goede film. Het is niet een film die zelfmoordaanslagen goedkeurt zoals velen denken. Nee het is een film die de gewone mens probeert te laten begrijpen wat zulke jongeren ertoe zet om zichzelf op te blazen. Dat deze ''bloeddorstige terroristen'' moeite hebben met het opblazen van kinderen waardoor ze de aanslag toch niet gaan plegen.

Ik hoop niet dat de Israelische diplomaten hun zin krijgen.

Berichten: 23

Re: Joodse lobby tegen 'Paradise Now'

Ik hoop ook niet dat het lukt. Maar hun macht en invloed in Amerika is groot. Het valt me steeds meer op dat de radicaalste voorvechters van Israel en ontkenners van de bezetting in de VS wonen. Ook de groepen Joden en Christenen die met alle middelen proberen de Al-Aqsa moskee op de tempelberg op te blazen om er een nieuwe tempel te bouwen voor de terugkeer van de messias komen over het algemeen uit de VS. Zeer verontrustend.

Berichten: 31

Re: Joodse lobby tegen 'Paradise Now'

In elk gevecht zijn beide kampen nooit geheel onschuldig.
Tweede wereldoorlog, hitler tegen de joden. Kan niets bedenken wat de joden fout hebben gedaan..

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Joodse lobby tegen 'Paradise Now'

DePurpereWolf schreef:In elk gevecht zijn beide kampen nooit geheel onschuldig.
Tweede wereldoorlog, hitler tegen de joden. Kan niets bedenken wat de joden fout hebben gedaan..
{wijsneus mode}

Dat was ook geen gevecht. :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Joodse lobby tegen 'Paradise Now'

Bovendien wordt dat er ook maar weer aan de spreekwoordelijke haren bijgesleept. We hebben het hier over een aanhangsel van het Palestijns-Joods conflict. De film waar het om gaat in deze discussie laat simpelweg zien wat mensen er toe drijft om een aanslag te plegen. Het laat dus de menselijke kant van het probleem zien, niet alleen wat men op het journaal laat zien. De film velt geen oordeel, pleit de terroristen in het geheel niet vrij.

De Joden zijn denk ik bang dat er toch sympathie ontstaat bij de kijkers voor de Palestijnse zaak. En zoals hierboven gezegd, vind ik dat jammer. Als ze bang zijn voor sympathie kan dat alleen maar zijn omdat de film laat zien dat terroristen ook maar gewoon mensen zijn. Als die Joden dat nou ook zouden zien, dan zou men misschien nader tot elkaar kunnen komen.

Een kans is alleen een kans als je de kans grijpt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 1.168

Re: Joodse lobby tegen 'Paradise Now'

Nooit alleen op artikelen in De Telegraaf afgaan. In mijn opinie een smerige sensatiekrant.

De petitie tegen de film is gestart door familie van omgekomen slachtoffers, dat is niet verwonderlijk en hun goed recht en heeft geen invloed op het wedstrijdreglement.

Ten tweede bij wedstrijden zijn er spelregels en die kunnen soms vreemd uitpakken (kijk naar de schaatser die door een, door een ander veroorzaakte val in de finale zou komen , maar omdat hij niet over de finish kwam toch weer niet). Als een film onder een land instuurt dat niet bestaat, (voor een groot deel te wijten aan Arafat), dan kan dat niet, vanwege diplomatieke redenen.

Ten derde, de film is gemaakt met Nederlands, Frans en Israelisch geld, daar heeft de Palestijnse autoriteit niets mee te maken.

De distributie van de film is ondersteund door het Israel Film Institute.

De bioscopen in de palestijnse gebieden zijn vrijwel allemaal gesloten ,omdat de moslimfundamentalistische Hamas theaterbezoek verbiedt.

De regels van de Academy of Motion Picyure Arts in Los Angelos heeft de inzenduingsvoorwaarden op hun website staan.

Een van de regels is dat de taal in de film hoofdzakelijk die van het inbrengende land moet zijn, daarom kan de film niet door Nederland worden ingebracht.

Als coproductie kan de film wel meerdere nationaliteiten voeren en derhalve allerlei prijzen winnen.

Als de film niet ingebracht kan worden komt dat echt niet door een boze Joodse lobby, iets dat heel veel mensen ozo graag willen horen, en sommige media verkondigen, maar vanwege de reeds lang bestaande regels van de Academy. Indien daar niet een juridisch foefje op gevonden kan worden is het wat betreft een eventuele Oscar over en uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Joodse lobby tegen 'Paradise Now'

Nooit alleen op artikelen in De Telegraaf afgaan. In mijn opinie een smerige sensatiekrant.
Elke krant moet worden geinterpreteerd, de telegraaf alleen iets meer.
De regels van de Academy of Motion Picyure Arts in Los Angelos heeft de inzenduingsvoorwaarden op hun website staan.  

Een van de regels is dat de taal in de film hoofdzakelijk die van het inbrengende land moet zijn, daarom kan de film niet door Nederland worden ingebracht.
Maar wel door Israel, immers, veel Palestijnen wonen in Israel.

Berichten: 1.168

Re: Joodse lobby tegen 'Paradise Now'

de grijze muis schreef:Nooit alleen op artikelen in De Telegraaf afgaan. In mijn opinie een smerige sensatiekrant.
Elke krant moet worden geinterpreteerd, de telegraaf alleen iets meer.
De regels van de Academy of Motion Picyure Arts in Los Angelos heeft de inzenduingsvoorwaarden op hun website staan.  

Een van de regels is dat de taal in de film hoofdzakelijk die van het inbrengende land moet zijn, daarom kan de film niet door Nederland worden ingebracht.
Maar wel door Israel, immers, veel Palestijnen wonen in Israel.


Ja, dat is correct. Echter ik weet niet of de officiele tweede taal van Israel het arabisch is. Ik denk het niet. bv het Fries is de officiele tweede taal van Nederland of zoals bij de zuiderburen drie talen officieel als landstaal erkend zijn.

Dat is nou net een van de problemen, ondanks dat de film is helpen uitbrengen door het Israel Film Institute.

De regels van de Academy zullen moeten worden nageleefd, zoals voor elke wedstrijd regels gelden, maar misschien worden de beste advocaten op deze zaak gezet om een juridisch foefje te bedenken, waardoor officiele deelname toch mogelijk is.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Joodse lobby tegen 'Paradise Now'

Ik zie dit meer als een juridisch foefje om ze niet mee te mogen laten doen. Ik dacht dat de Oscars juist bedoeld waren om goede films te belonen, niet om vetes via uit te vechten. Of ben ik abuis?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 1.168

Re: Joodse lobby tegen 'Paradise Now'

Ik zie dit meer als een juridisch foefje om ze niet mee te mogen laten doen. Ik dacht dat de Oscars juist bedoeld waren om goede films te belonen, niet om vetes via uit te vechten. Of ben ik abuis?


Ik dacht uitgelegd te hebben dat elke wedstrijd regels heeft.

Volgens de regels van de Academy, regels die voor deze film al bestonden en op het web te vinden zijn, lijkt deze weinig kans te hebben.

Indien deze film wel een kans heeft volgens de bestaande regels, zal deze uiteraard meedoen. Als er een juridisch foefje bedacht kan worden, waarom het toch zou kunnen, door de regels anders te interpreteren is er wellicht zoiets mogelijk.

Als een film voldoet aan de inzendingseisen, kan deze niet tegengehouden worden. Buiten dat, niet iedere goeie film wordt beloond met een Oscar.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Joodse lobby tegen 'Paradise Now'

Fahrenheit 911 mocht toch ook niet meedoen voor de Oscars omdat het niet in de bioscoop zou worden uitgebracht ofzo (ik weet het niet meer) in Cannes kreeg het wel een goude kalf. Stomme oscars.

Berichten: 108

Re: Joodse lobby tegen 'Paradise Now'

De bioscopen in de palestijnse gebieden zijn vrijwel allemaal gesloten ,omdat de moslimfundamentalistische Hamas theaterbezoek verbiedt.


Ik dacht dat de Hamas na hun verkiezingsuitslag juist meldde, dat ze theaterbezoek niet wilde verbieden? Of geldt het theaterverbod voor alle steden/dorpen waar de Hamas lokaal de macht heeft?
(-% Twistedmind %-)

Reageer