[scheikunde] practicum oplosbaarheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] practicum oplosbaarheid

Hallo iedereen,

Vorige week hebben we een practicum gedaan en ik begrijp niet hoe we sommige verschijnselen moeten uitleggen.

1.

als je water mengt met alcohol, lost dat op. Water is polair, alcohol ook, maar welke krachten zijn er werkzaam tussen de alcohol en de water moleculen?

2.

als je hexaan mengt met water, merk je dat hexaan boven water komt te liggen, en dus niet oplost. dwz dat hexaan apolair is, maar welke krachten zijn er werkzaam tusen de vesrchillende moleculen?

3.

als je hexaan (apolaire stof) mengt met petroleumehter (= pentaan) lost het op. dwz dat pentaan ook apolair is, maar opnieuw: welke krachten zijn er werkzaam tussen de verschillende moleculen.

4.

dan moet ik enkele schilfertjes stearinezuur mengen met water.. de schilfers blijven liggen, ook na schudden. Hoe kan ik dit verschijnsel verklaren, welke krachten zijn er werkzaam tussen de verschillende moleculen?

5.

meng glucose met water, ik had opgeschreven dat glucose niet oplost in water, maar nu ik goed nadenk, lost dat toch wel op (bv suikerwater, cola enz..).. hoe verklaar je dit verschijnsel? welke krachten zijn er werkzaam?

alvast heel erg bedankt op voorhand

andreas

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [scheikunde] practicum oplosbaarheid

Wat snap je niet? Het zijn typisch vragen waarvan de antwoorden rechtsreeks uit de tekst van je leerboek te halen zijn.

Dus: waar gaat het fout?
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 2

Re: [scheikunde] practicum oplosbaarheid

welke krachten er precies aan het werk zijn.. bv de van der waalschkrachten, of waterstofbruggen, of ion-dipoolinteracties, enz..

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] practicum oplosbaarheid

Janmeut zegt dat zo omdat hij geen zin heeft je huiswerk voor je te maken. Terecht.

Als je kan aangeven hoe ver je zelf komt en waar het fout gaat, helpen we je absoluut verder.

Hint: hoe groot is het verschil in elektronegativiteit? Wat is de binding die dan overblijft of afvalt?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [scheikunde] practicum oplosbaarheid

Janmeut zegt dat zo omdat hij geen zin heeft je huiswerk voor je te maken. Terecht.
Ben ik zo doorzichtig ? :roll:

Maar inderdaad, laat maar zien wat je al wel weet. Bijvoorbeeld bij vraag 1, zouden hier vanderwaals krachten aan de gang kunnen zijn en waarom wel of niet? Maak je afweging, dan helpen wij je wel waar het fout gaat.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer