Springen naar inhoud

een vraagje over ART

• Log in om te kunnen reageren

eterna

eterna

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2006 - 18:25

Als ik de video's zie op de site van NOVA - The Elegant Universe (http://www.pbs.org/w...nt/program.html), vraag ik me af wat bij hoofdstuk 3 (A new picture of gravity) het vlak dat door de zon gekromd wordt precies voorstelt.
Mag ik het vergelijken met de aarde die in onze perceptie plat is, maar die eigenlijk min of meer bol is, dus dat dat vlak dat wij normaal als plat ervaren eigenlijk gekromd is?
Is dat vlak dan een "doorsnede" van de echte 3D (of 4D met de tijd erbij) ruimte?

Trouwens de reeks op bovenvermelde site is schitterend om je eenvoudig een beeld te vormen van de moderne fysica, als je even 3 uur tijd neemt ben je heel wat wijzer achteraf.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 februari 2006 - 18:49

Mag ik het vergelijken met de aarde die in onze perceptie plat is, maar die eigenlijk min of meer bol is, dus dat dat vlak dat wij normaal als plat ervaren eigenlijk gekromd is?
Is dat vlak dan een "doorsnede" van de echte 3D (of 4D met de tijd erbij) ruimte?

Ja, en ja :roll:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

why73

why73

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2006 - 19:21

Trouwens de reeks op bovenvermelde site is schitterend om je eenvoudig een beeld te vormen van de moderne fysica, als je even 3 uur tijd neemt ben je heel wat wijzer achteraf.

Helemaal mee eens. Ik heb de serie op dvd en ben nu bezig met het boek ervan. Hierin worden geweldige analogieen gebruikt om zaken uit te leggen. Een aantal daarvan kwamen niet in de serie terug.
Ik weet weinig van veel

eterna

eterna

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2006 - 20:34

bedankt voor de hulp

en ik heb nog een vraag, als een soort gevolg: stel dat we schijnbaar rechtdoor gaan om naar de zon te reizen (hypothetisch), is het dan zo dat we eigenlijk een gekromde baan hebben?

why73

why73

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2006 - 20:38

Of het voor een massa ook geldt durft ik niet met zekerheid te zeggen, maar de zwaartekracht heeft ook invloed op het licht. Dit heeft Einstein tijdens een zonsverduistering in 1915 bewezen. Dit is waarschijnlijk de oorsprong van jouw gedachte.
Ik weet weinig van veel

dEUS ex Machina

dEUS ex Machina

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2006 - 21:39

Ik vind de reeks wat te zeer herhalend en het gaat wat traag, Als het dan uiteindelijk bij branen aankomt, gaat het naar mijn mening wat snel :roll:
En sommige analogieen zijn minder vind ik.
Maar al bij al heb ik toch het een en ander bijgeleerd
The greatest mystery is not that we have been flung at random between the profusion of matter and of the stars, but that within this prison we can draw from ourselves images powerful enough to deny our nothingness.
Andre Malraux

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 februari 2006 - 22:56

bedankt voor de hulp

en ik heb nog een vraag, als een soort gevolg: stel dat we schijnbaar rechtdoor gaan om naar de zon te reizen (hypothetisch), is het dan zo dat we eigenlijk een gekromde baan hebben?

En wat is recht dan? Als jij nu bijvoorbeeld op een grote draaiende molen rechtdoor naar het middelpunt zou lopen dan loop je er recht op af, iemand die vanboven uit een vliegtuig naar jou kijkt ziet je in een spiraalbeweging lopen. Dus het grootste probleem zit hem er eigelijk in wat je recht wil noemen? Vanuit welk standpunt wil je het bekijken als standaard?

eterna

eterna

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2006 - 14:37

even een herformulering van de vraag:

stel dat je van de aarde naar de zon reist, reis je dan op een plat oppervlak of op een gekromd oppervlak?

(of je nu met een rechte op een spiraalvormige baan zit, doet er eigenlijk niet toe)

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 19 februari 2006 - 14:42

De ruimte waar je dan door reist is in ieder geval niet-euclidisch, dus je kunt van een 'gekromd oppervlak' spreken - hoewel 'oppervlak' een beetje een misleidend woord is in dit verband.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures