[fysica] Mengen van water met verschillende temp. Eindtemp?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[fysica] Mengen van water met verschillende temp. Eindtemp?

Hoi,

ik heb moeite met volgende ( VFO - vraag ):

1 kilogram koud water bij 5°C wordt toegevoegd aan 5,0 kg warm water bij 65°C. De invloed van het vat is te verwaarlozen, er is geen warmteverlies naar de omgeving. De eindtemperatuur van het water is dan gelijk aan:

A. 10°C

B. 15°C

C.35°C

D.55°C

Sorry jongens, dit is waarschijnlijk een zeer makkelijke, maar ik heb geen notities van dit gedeelte, dus is het bijgevolg nogal moeilijk voor mij om hier een deftige uitleg over te geven ...

kan iemand bij dus helpen met de uitleg rond dit vraagje?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [fysica] Mengen van water met verschillende temp. Eindtemp?

je hebt een totale energie.

dat is
\(E_{\tot}=Q_{koud water} + Q_{wa\rm water} = m_kcT_k + m_wcT_w\)
snap je dit nog? (temperatuur in kelvin, en Q is de warmte energie)

deze totale energie kan je uitrekenen

dan krijg je een dot water van in totaal 6Kg aan gewicht. met daarin het nog maar één temperatuur. aangezien energie behouden blijft krijg je
\(E_{\tot}=Q_{samen}=m_{samen}cT_{samen}\)
formule omvormen en je bent er.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [fysica] Mengen van water met verschillende temp. Eindtemp?

Anders (en zeker minder mooi dan Antoon) gezegd kan je gewoon het gemiddelde nemen van 65+65+65+65+65+5. Immers je hebt vijf keer een kilo met 65 graden en 1 keer een kilo met 5 graden. Antoon's verhaal is wat algemener.

(je topictitel kan voortaan wel wat duidelijker, ik heb het aangepast voor je, maar voor in het vervolg)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [fysica] Mengen van water met verschillende temp. Eindtemp?

Antoon neemt graden Kelvin, hij neemt dus het absolute nulpunt als referentie.

Maar dat hoeft niet, je kunt elke temp. als referentie gebruiken, b.v. 0 graden C.

Dan krijg je dit:

1 kg bij 5 graden: 1*5 = 5 WE

5 kg bij 65 graden: 5*65 = 325 WE

325+5 = 330WE, delen door 6kg = 55 graden

WE staat voor warmte-eenheden. Zijn in dit geval kcal, maar dat doet er verder niet zo veel toe omdat je ze toch weer wegdeelt.

Toegegeven, het is eigenlijk dezelfde rekensom als die van SQ, maar op een andere manier gepresenteerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [fysica] Mengen van water met verschillende temp. Eindtemp?

Toegegeven, het is eigenlijk dezelfde rekensom als die van SQ, maar op een andere manier gepresenteerd.


Ach het is iig een bevestiging dat ik geen onzin praat. :roll:
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [fysica] Mengen van water met verschillende temp. Eindtemp?

SQ, ik vind jou methode veel mooier.

Toen ik mijn methode opschreef dacht ik al dat het een omslagtige manier was, maar ik kon niet zeggen waar het omslagtig was. De eindtemperatuur is bij twee de zelfde vloeistoffen natuurlijk onafhankelijk van de soortelijke warmte.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [fysica] Mengen van water met verschillende temp. Eindtemp?

Toen ik mijn methode opschreef dacht ik al dat het een omslachtige manier was


dat omslachtige valt ook wel mee, want een beetje handige jongen ziet gelijk dat die warmtecapaciteiten gelijk zijn. En dan zie je gelij warmee je rekening moet houden in het geval van twee ongelijke vloeistoffen. En zo geweldig veel ingewikkelder wordt het er allemaal niet door, al is de formule wat afschrikwekkender... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer