Springen naar inhoud

gewicht per as berekenen

• Log in om te kunnen reageren

milamber

milamber

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2006 - 09:29

eerst even een introductie:
Ik ben dus truckchauffeur voor beroep en de wetten worden alsmaar strenger op gebied van maten en gewichten!In de "wetboek" spreken ze van gemeten gewicht op een assengroep maar recent doen ze ook strengere controles per as!
Per assengroep is dit perfect te bereken maar per as...Dus hier mijn hersenbreker:

FEITEN:
lengte oplegger: 15M
aankoppelpunt: op 1M van voorkant
as1: op 1M van achterkant
as2: op 2M van achterkant
as3: op 3Mvan achterkant
leeggewicht: 10000KG(homogeen)

lengte lading: 10M
begin van lading: op 2M van voorkant
gewicht: 20000KG(homogeen)

VRAAG:
Gewicht op aankoppelpunt,op as 1 ,op as 2 ,op as 3?(afzonderlijk)

Zo ,hier ga ik in de mist en graag een oplossing!
ik ben suf gerekend dus vraag ik jullie de job te doen.... :roll:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 februari 2006 - 09:47

Het zijn wel hele mooie ronde getallen voor "Feiten"..... Weet je zeker dat het geen huiswerk is :wink: ?

Maar laat eens zien tot waar je vastloopt dan?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 14 februari 2006 - 09:51

De job gaan wij niet voor je doen, maar we kunnen je wel een paar tips geven.

Om te beginnen: maak een schets. Hier geef je netjes op schaal aan waar de aangrijpingspunten zitten van de krachten, hoe groot die krachten zijn etc.
Vervolgens kijk je hoe de lading verdeeld is t.o.v. de aangrijpingspunten. Als een kracht van 10 kg evenredig verdeeld is over drie aangrijpingspunten die netjes verpreid zijn over het oppervlak, dan is dat dus 3,3 kg per aangrijpingspunt. Is er echter 1 aangrijpingspunt minder (bijvoorbeeld alleen 1 op 1/4 en 1 op 1/2 van het oppervlak) dan wordt het anders. Zie tekening.

Geplaatste afbeelding

De scheidingslijn ligt dus in het midden van de twee assen. As 2 moet dus meer last dragen dan as 1. As 2 heeft ook nog eens meer moment om rekening mee te houden.

Op de manier kun je van alle aangrijpingspunten berekenen hoeveel kracht te moeten dragen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

milamber

milamber

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2006 - 10:01

Dit is zeker geen huiswerk!!!!
Het is gewoon letterlijk uit mijne duim gezogen in 2 minuten tijd.....
wel het zwaartepunt bereken van de oplegger en van de lading is geen probleem,ook de druk in kg op het koppelpunt en assengroep vormt ook geen probleem.
Maar ik zie niet hoe ik de druk afzonderlijk van de assen kan bereken.
ik weet ook dat dit afhankelijk is als je de lading verlegd en dergelijke...

Ik weet ,dit ziet er zeer "softie" uit maar voor mij is het een dringend probleem gezien ik opnieuw investeer in nieuw rollend materieŽl en deze keer wil ik het "volgens het boekje" en ook zelf eens onder ogen zien!(de constucteur doet er te simpel over...)

grts

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 februari 2006 - 11:32

Je topictitel heb ik wat aangepast, motivatie hebben we hier niet echt nodig om threads te bekijken :wink:
Appareo decet nihil munditia?

Tux

Tux

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2006 - 23:16

Ik zal je even op weg helpen:

Ik neem aan dat je bekend bent met het principe Moment = Kracht x Arm.

Laten we de verschillende punten een letter geven:
A = Aankoppelpunt
B = As 1
C = As 2
D = As 3
Verder zijn er nog de twee 'zwaartekrachten'
LaTeX zwaartekracht op vracht
LaTeX zwaartekracht op oplegger

Aangezien de oplegger met vracht in dit voorbeeld stilstaat of een constante snelheid heeft, kunnen we de volgende bewering gebruiken:

LaTeX

Dus: (CCW = counterclockwise)
LaTeX

Dit is een vergelijking met drie onbekenden, en die is niet zomaar op te lossen. Daarom is het nodig om nog meer moment vergelijkingen te maken, zodat het aantal onbekenden gelijk is aan het aantal vergelijkingen. Met wat proberen en rekenen moet je er nu wel uit kunnen komen denk ik.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 23 februari 2006 - 15:07

Kun je niet elk stel wielen met bijbehorende as op een weegbrug zetten,lijkt me het eenvoudigste,dus geen ingewikkelde mechanica-berekeningen.
Misschien ook mogelijk via krikken met meters?

Fedde

Fedde

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2006 - 02:43

Moeilijk berekenen. De ene as van de oplegger kan veel harder op de grond drukken dan de andere i.v.m. het verschil in vering en/of kanteling van de oplegger naar achteren. Hierbij ga ik uit van assen die compleet onafhankelijk van elkaar geveerd zijn (elk een eigen set bladveren bijvoorbeeld) en ook geen luchtvering hebben. Zit er een pendelconstructie tussen de assen (als de ene as omhoog gaat (vergeet de veren zelf even), dan gaat de andere as automatisch omlaag. Zijn de hefbomen voor de voorste en de achterste as even lang, dan steunt er op beide assen evenveel gewicht. Bij luchtvering (is gebruikelijker) heb ik geen idee hoe het zit. Als je geen luchtvering hebt en ook geen pendelconstructie, dan kan je het alleen beekenen aan de hand van hoe ver beide assen ingeveerd zijn.
Uitleggen is niet mijn sterkste punt.
Als ik zeker weet dat ik gelijk heb, zeg ik dat.
Als jij kan bewijzen dat het niet klopt, zal ik dat tandenknarsend toegeven.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 maart 2006 - 13:26

Ergens moet die totale last naar beneden drukken,dus als je in een bepaalde veersituatie asdrukken gaat bepalen is de totale som van de asdrukken gelijk aan de totale "trein"-belasting!
Die lasten kunnen wel varieren door het verschil in beladen,maar de som blijft gelijk!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures