Springen naar inhoud

[Meetkunde en Fysica] Ruimtehoek

• Log in om te kunnen reageren

Lux

Lux

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2006 - 12:50

Zie eerst onderstaande "images":

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Onderstaande is van een mede student:

Vloeroppervlak = 7 x 11,10 m˛
Lamp hangt 2,90 m boven de vloer
dω = 7 x11,10/[(2,9)˛ + 1˛ ] = 77,7/9,47 = 8,20 steradiaal

Nu mijn vraag:

Van waar komt die 1 in het kwadraat?

Bij voorbaat dank

:roll:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 februari 2006 - 23:49

Vloeroppervlak = 7 x 11,10  m˛
Lamp hangt 2,90 m boven de vloer
dω = 7 x11,10/[(2,9)˛ + 1˛ ] = 77,7/9,47 = 8,20 steradiaal

Nu mijn vraag:

Van waar komt die 1 in het kwadraat?

Is die 1 niet gewoon een foutje? ik zou eerder iets verwachten in de trant van:

7 x11,10/[(2,9)˛ + (3,5x5,55)]= 2.79 steradiaal

wiskundigen, help........ :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 februari 2006 - 16:33

Geplaatste afbeelding

hierboven hoe ik denk dat het bedoeld is. links bovenaanzicht, rechts een poging tot een perspectivisch zij-aanzicht. Het gele bolletje is een lamp. De zwarte cirkel de wand van een denkbeeldige bolvormige ruimte rondom die lamp.

1 opgave (zie thumbnails van TS)
We nemen een vloeroppervlak onder de lamp met een afmeting van 7,5 x 7,5 m , en laten dat in die bol zakken totdat de hoekpunten van die vloer allevier binnenin de bol rusten. De lamp (die in het middelpunt van de bol hangt) bevindt zich nu 2,5 m boven de vloer. De straal van de bol is hiertoe groot genoeg gekozen.

Lichtstralen gaan overal vanaf de lamp naar de bol. Maar niet door de vloer heen.
Een deel van het boloppervlak ligt dus in de schaduw van de vloer. Het oppervlak van dit beschaduwde deel van de bol moet je kunnen uitrekenen als deel van het gehele boloppervlak, en dus kunnen uitdrukken in steradialen. Hiermee weet je via wat omrekening hoeveel procent van het door de lamp rondom uitgezonden licht rechtstreeks op de vloer valt.

Als we er even van uitgaan dat deze lezing van de situatie klopt, is dan de berekening in de thumbnail juist???? Zoniet, dan heb ik mogelijk mijn vloer verkeerd in de bol geplaatst. En hoe moet hij dan wel in de bol om die in de thumbnail gebruikte uitwerking te verklaren?

Geplaatste afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures