Springen naar inhoud

interview

• Log in om te kunnen reageren

baskuuuhhh

baskuuuhhh

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2006 - 15:11

ik moet een opdracht doen voor school.. ik moet het debat tussen het empirisme en het rationalisme uitwerken. hierbij heb ik ook een interview nodig. als ik mensen uit mijn vriendenkring zal interviewen zal ik denk ik niet de antwoorden krijgen die ik hoop te krijgen. daarom plaats ik het interview op dit forum, in de hoop dat jullie willen reageren. dit zou mij een stuk verder kunnen helpen! dus dat zou hartstikke fijn zijn:)

alvast bedankt!

Hier volgen de vragen:

1. Weet je uberhaupt wat empirisme en rationalisme betekend?
Is het antwoord Ja, sla dan het schuin gedrukte stukje hieronder over..

Empirisme en Rationalisme zijn 2 verschillende en tegenstrijdige filosofische stromingen. Bij het empirisme gaat men er van uit, dat kennis uit ervaring opkomt. Je doet kennis op, door middel van het waarnemen met de zintuigen. Het is dus zintuiglijke kennis.
Het rationalisme is een filosofische stroming die zich baseert op de rede. De rede is het menselijke verstand. Men gaat er dus van uit dat men kennis op doet door na te denken, en zo ideen worden gevormd.

2. Welke stroming vind je op dit moment beter bij jezelf passen, en waarom denk je dat?

3. Ben je het eens met de volgende stelling: Er is niets in de hersenen wat niet eerst in de zintuigen is geweest.

4. Denk je dat zintuiglijke indrukken voldoende zijn voor het verkrijgen van kennis?

5. Denk je dat alleen het denken voldoende zal zijn voor het verkrijgen van kennis?

6. Immanuel Kant laat het empirisme en rationalisme bij elkaar komen. Tegen rationalisten zegt Kant: Het denken is niet voldoende voor het verkrijgen van kennis. Tegen de empiristen zegt Kant: De zintuigen zijn niet voldoende voor het verkrijgen van kennis. Ben je het eens met Immanuel Kant? Laat ook weten waarom

7. Stel je gaat iemand ontmoeten waar een heleboel verhalen over verteld worden. Bedenk je dan van te voren hoe diegene waarschijnlijk zal zijn, of bedenk je pas achteraf hoe je diegene vindt.

8. Zou je kunnen beschrijven wat je van het empirisme vindt?

9. Zou je kunnen beschrijven wat je van het rationalisme vindt?

10. Denk je dat je een empirist of een rationalist bent?

Bedankt voor het meewerken aan dit interview/onderzoek, de resultaten zullen worden verwerkt in mijn Praktische opdracht voor filosofie.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures