[Mechanica] Snelheid van satelliet om planeet

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 11

[Mechanica] Snelheid van satelliet om planeet

Hallo, ik heb een probleem waar ik niet uit kom.

Er is mij gegeven:

de diameter en dichtheid van een planeet en de afstand van de satelliet tot de planeet.

(en het uitgangspunt dat de planeet perfect spherisch is)

Verder helemaal niets.

Daarmee moet ik de snelheid van de satelliet bepalen.

Zonder massa van de satelliet en gravitatie constante, kom ik er niet uit.

Wie kan mij helpen??

En wie kan het mij ook uitleggen?

Voor degene die willen rekenen:

Diameter = 1600 km

Dichtheid = 5200 kg/m3 (best veel volgens mij, maar dat staat er echt)

Afstand tot planeet oppervlak = 630 km

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Mechanica] Snelheid van satelliet om planeet

Zonder massa van de satelliet en gravitatie constante, kom ik er niet uit.
Het mooie van de gravitatieconstante is dat ie precies is wat ie zegt te zijn, namelijk constant. Die geldt dus tussen zon en aarde, maar ook tussen maan en aarde, of tussen de aarde en een satelliet, kortom tussen alle lichamen.

en die massa van je satelliet valt weg in vergelijkingen tussen de centripetale kracht gevormd door de aantrekkingskracht, en de centrifugale kracht als gevolg van de baan van de satelliet om je planeet. :P

alla, volgens mij dan toch...... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [Mechanica] Snelheid van satelliet om planeet

De massa van de satelliet mag je doorgaans weglaten omdat zie zo belachelijk klein is in vergelijking tot de massa van de planeet waar hij omheen draait. De gravitatieconstante zul je toch echt nodig hebben om dit vraagstuk op te lossen. In het kort:

- Bereken massa planeet (volume * dichtheid)

- Gebruik
\(V = \sqrt{\frac{\mu}{r}}\)
, waarbij
\(\mu = G\cdot M_{planeet}\)
Da's alles..hoewel ik vermoed dat je die formules al kende maar alleen informatie te kort kwam om ze op te lossen. De waarde van de universele gravitatieconstante (G in de formule) zul je even op moeten zoeken. :roll:

Noot: die formule geldt voor een cirkelbaan. Voor een elliptische baan geldt een algemenere formule, waarbij de momentane afstand en de halve lange as een rol spelen - maar ik denk dat die niet nodig is hier?

Reageer