Intelligentie buiten ons voorstellingsvermogen

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Intelligentie buiten ons voorstellingsvermogen

In de categorie Biolgie stond in de thread Kunnen dieren denken het volgende:
Toch moet er volgens mij ergens buiten ons om nog een andere vorm van intelligentie zijn waar wij met onze beperkte geestelijke vermogens niet bij kunnen.
Een opmerking waar ongetwijfeld meer mensen onder ons over nadenken, dus is bij deze hier maar even een nieuwe thread gestart.

PS: Broris, bedoel je hiermee intelligent leven buiten aarde, of in een andere dimensie?
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: Intelligentie buiten ons voorstellingsvermogen

Ik denk dat deze thread uitkomt op wat veel mensen tegenwoordig het onbekende noemen, namelijk GOD!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Intelligentie buiten ons voorstellingsvermogen

Om nou gelijk god erbij te halen.. ;)

Ik denk dat er nog wel wat tussenvormen bestaan! Om even een vergelijking uit het dagelijks leven te nemen: ik denk niet dat mieren zich beseffen dat er mensen zijn. Zo af en toe wordt een mierengangenstelsel afgebrand door spiritus, dan weer valt er een enorm geconcentreerde lichtbundel op de rug van een collega-mier (zie ook Antz). Nare gebeurtenissen, die de mieren (mochten zij tot op dat niveau kunnen denken) zullen zien als goddelijke interventie. Toch blijkt de werkelijke reden vaak een 9 jarig jongetje te zijn :shock:

In dit geval denk ik niet dat mieren het voorstellingsvermogen hebben om zich te beseffen dat er iets groters is. Zo zijn er ongetwijfeld ook beestjes die enkel in 2 dimensies kunnen denken. Het zal lang duren (zoniet: nooit gebeuren) voordat dat deze 3 dimensies kunnen snappen.

Ik denk niet dat we ons meer dan 3 dimensies voor kunnen stellen, wat niet wegneemt dat ze er best zouden kunnen zijn! Wellicht bestaan er meer, en zijn er zelfs wezens die in deze hogere dimensies bestaan en ze begrijpen (en zich ook afvragen of er nog meer dimensies zijn...)
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: Intelligentie buiten ons voorstellingsvermogen

Miels schreef:In dit geval denk ik niet dat mieren het voorstellingsvermogen hebben om zich te beseffen dat er iets groters is. Zo zijn er ongetwijfeld ook beestjes die enkel in 2 dimensies kunnen denken. Het zal lang duren (zoniet: nooit gebeuren) voordat dat deze 3 dimensies kunnen snappen.

Ik denk niet dat we ons meer dan 3 dimensies voor kunnen stellen, wat niet wegneemt dat ze er best zouden kunnen zijn! Wellicht bestaan er meer, en zijn er zelfs wezens die in deze hogere dimensies bestaan en ze begrijpen (en zich ook afvragen of er nog meer dimensies zijn...)
Waar is de tijd dan gebleven, dat is toch zeker de 4de dimensie?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Intelligentie buiten ons voorstellingsvermogen

Miels bedoelt natuurlijk een 4e ruimtelijke dimensie. Je merkt de moeilijkheid als je wilt gaan rekenen met 3 dimensies. Je hele schoolcarriere krijg je 'slechts' twee dimensionale wiskunde x en y. De overstap naar drie oftewel ook een z, waarbij je ipv lijnen in vlakken moet gaan denken is zeer moeilijk!!!!

Zo zal een platlander rekenen in in een dimensie: alleen x en veel moeite hebben met x en y. Het bij verzinnen van de derde is dan natuurlijk onvoorstelbaar letterlijk.

In analogie kunnen wij ons niets voorstellen bij 4 ruimtelijke dimensies. We kunnen er moeizaam een beetje in rekenen maar verder dan een paar getallen komt het niet!

Re: Intelligentie buiten ons voorstellingsvermogen

In analogie kunnen wij ons niets voorstellen bij 4 ruimtelijke dimensies. We kunnen er moeizaam een beetje in rekenen maar verder dan een paar getallen komt het niet!


Ach, met wat lineare algebra kom je echt wel een heel end. Met de rekenmethodes daarvan worden sommen opgelost in vele honderdduizenden 'dimensies'. Dat is gewoon een kwestie van computerpower.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Intelligentie buiten ons voorstellingsvermogen

Een computer blijft ook maar een gereedschap.

Het niveau van denken verschil is eigelijk heel dicht bij. Denk aan hoe de europeanen de indianen benaderde die mensen offerde voor hun goden. Ze werden als dieren afgetekend.

Met chimpansees kun je ook niet lekker buurten. Terwijl die bijna dezelfde herseninhoud hebben dan wij.

Re: Intelligentie buiten ons voorstellingsvermogen

DePurpereWolf schreef:Een computer blijft ook maar een gereedschap.

Het niveau van denken verschil is eigelijk heel dicht bij. Denk aan hoe de europeanen de indianen benaderde die mensen offerde voor hun goden. Ze werden als dieren afgetekend.

Met chimpansees kun je ook niet lekker buurten. Terwijl die bijna dezelfde herseninhoud hebben dan wij.
De Europeanen dachten (denken?) zowiezo dat iedereen inferieur was aan het Arische ras. Of het nou Indianen waren of Indiers.

Waarschijnlijk worden we ooit wel eens ontzettend afgestraft als er een beschaving bij ons komt die alle lichtjaren die ons nu scheiden heeft kunnen overbruggen terwijl wij nog lekker (on)veilig op moeder Aarde zitten.

Berichten: 10

Re: Intelligentie buiten ons voorstellingsvermogen

DePurpereWolf schreef:Een computer blijft ook maar een gereedschap.

Het niveau van denken verschil is eigelijk heel dicht bij. Denk aan hoe de europeanen de indianen benaderde die mensen offerde voor hun goden. Ze werden als dieren afgetekend.

Met chimpansees kun je ook niet lekker buurten. Terwijl die bijna dezelfde herseninhoud hebben dan wij.
Het DNA van een Chimpansee komt toch ook met 97% (ofzo) over met dat van een mens?

Berichten: 77

Re: Intelligentie buiten ons voorstellingsvermogen

ik heb ook gelezen dat een Chimpansee 97% met de mens overeenkomt maar zij missen een belangrijk deel wat mensen wel hebben en dat is het gedeelte voor taal. (p.s. de hersens van een chimpansee zijn volgens mij ook 3X kleiner als menselijke hersenen).

Re: Intelligentie buiten ons voorstellingsvermogen

doen jullie allemaal vwo ofzo :shock:

Berichten: 77

Re: Intelligentie buiten ons voorstellingsvermogen

nee hoor gewoon HAVO maar van discoverychannel en internet kan je veel leren :shock:
als je onzichtbaar wilt zijn moet je sneller als het licht bewegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Intelligentie buiten ons voorstellingsvermogen

Helaas heb ik de universiteit al achter de rug :shock:

Maar om even op het topic terug te komen, ik denk dat intelligentie een erg vaag begrip is. Het is zo dat de mens in staat is erg complexe materie te begruipen en te onderzoeken en dit kun je intelligent noemen. Maar een dolfijn die kan "praten" met soortgenoten dmv sonar is ook intelligent te noemen. Of bacterien die kunnen overleven bij 110 graden celcius kun je ook intelligent noemen.

Maw. wat is de definitie van intelligentie?
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Berichten: 270

Re: Intelligentie buiten ons voorstellingsvermogen

Maw. wat is de definitie van intelligentie?
Mja lastige vraag natuurlijk. Ik zou met een poging uitkomen op: De snelheid en effectiviteit van het aanpassen bij een onbekend iets. ( omgeving, leerstof, etc ).

Vandale zegt:

in·tel·li·gen·tie (de ~ (v.))

1 verstandelijk vermogen

Berichten: 93

Re: Intelligentie buiten ons voorstellingsvermogen

The Don schreef:Helaas heb ik de universiteit al achter de rug   :shock:

Maar om even op het topic terug te komen,  ik denk dat intelligentie een erg vaag begrip is. Het is zo dat de mens in staat is erg complexe materie te begruipen en te onderzoeken en dit kun je intelligent noemen. Maar een dolfijn die kan "praten" met soortgenoten dmv sonar is ook intelligent te noemen. Of bacterien die kunnen overleven bij 110 graden celcius kun je ook intelligent noemen.

Maw. wat is de definitie van intelligentie?
Net als jij heb ik de uni ook al weer een tijdje achter de rug... maar als reactie op jouw stelling " wat is de definitie van intelligentie" denk ik dat intelligentie hetgeen is dat wij hebben afgesproken, namelijk het vermogen om problemen op te lossen uitmondend in een bepaald iq, per persoon verschillend. Of dit nog steeds een juist uitgangspunt is in deze veranderende wereld is echter de vraag, wellicht kunnen wij op dit forum nieuwe definities van intelligentie ontwikkelen, die de lading beter dekken dan de huidige, m.i. beperkte , definitie. ;)

Reageer