[warmteleer] Vraag over calorimetrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[warmteleer] Vraag over calorimetrie

ik weet niet of dit écht bij klassieke natuurkunde hoort, aangezien ik dit onderwezen krijg bij Fysica.

2 vraagstukken kreeg ik en zijn onmogelijk voor mij. We moesten ze thuis afmaken, maar kan het gewoon niet !

'k Zit in 4 Latijn wiskunde; geeft U misschien een idee waar we zitten en waarover we het hebben.

Vraagstukken zijn:

1) Een waterput is 30m diep. Een luchtbel stijgt van de bodem tot het vrij vloeistofoppervlak. Als we de temperatuur als constant mogen beschouwen, dan zal het volume ongeveer:

A: viermaal groter zijn

B: driemaal groter zijn

C: viermaal kleiner zijn

D: driemaal kleiner zijn

2) Een stalen fles is met 20,0l zuurstofgas nder een druk van 2026 . 10^3 Pa gevuld. Hoeveel keer kan men hiermee een gasmeter met inhoud van 10,0l onder een druk van 10,13. 10^4 Pa vullen?

Berichten: 42

Re: [warmteleer] Vraag over calorimetrie

filmfreakjeh schreef:1) Een waterput is 30m diep. Een luchtbel stijgt van de bodem tot het vrij vloeistofoppervlak. Als we de temperatuur als constant mogen beschouwen, dan zal het volume ongeveer:

A: viermaal groter zijn

B: driemaal groter zijn

C: viermaal kleiner zijn

D: driemaal kleiner zijn

2) Een stalen fles is met 20,0l zuurstofgas nder een druk van 2026 . 10^3 Pa gevuld. Hoeveel keer kan men hiermee een gasmeter met inhoud van 10,0l onder een druk van 10,13. 10^4 Pa vullen?
1) met de formule P1.V1=P2.V2 De druk in water stijgt met 1 atm per 10m, daaruit volgt dan dat P1=4atm P2=1atm. Het volume zal dus 4 keer groter zijn aan de oppervlakte.

2) Ook hier kan je met ongeveer dezelfde formule werken. P1V1= x(P2V2). x is daarbij het aantal keer dat men een gasmeter kan vullen. x = 40. Je kan zelf proberen en zien of je eraan geraakt.

Berichten: 12

Re: [warmteleer] Vraag over calorimetrie

Ik snap uw redenering voor vraagstuk 1 helemaal niet.

Hoe komt u aan de 40 bij vraagstuk 2??

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [warmteleer] Vraag over calorimetrie

P1*V1=P2*V2.

elke 10 meter die je naar beneden gaat in het water, daarvoor stijgt de druk met 1 atm. Aangezien je op 30 meter zit, zal de druk onder aan dus 4 atm. bedragen.

neem voor het volume onder aan de put als voorbeeld even 2 m3

P1= 4

V1= 2

P2= 1

V2= x

4*2=1*x

4*2/1=x=8

8 m3 is dus het volume van de luchtbel boven aan de put. 8/2=4 dus de luchtbel is met een factor 4 vergroot.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12

Re: [warmteleer] Vraag over calorimetrie

Is dit ook goed:

Laten we stellen dat een grote P druk is, en een kleine p ro is (massadichtheid)

dus...

Gegeven: h = 30m

Gevr: V2

Opl: P1 . V1 = P2 . V2

(P0 + p . g . h ) . 1V1 = p0 . 4V1

P0 + p . g . h = 4Po

==> p . g . h = 4Po - Po

==> p . g . h = 3Po

==> h = 3Po / p . g

h = 3. 1013 / 1000 . 9,81 (want luchtdruk en massadichtheid van water is gekend)

h = 29,81 = 30

De hoogte, die gegeven is, is 30 dus het klopt.

Ik had het achteraf zo gedaan, maar het blijkt gans anders te zijn dan jullie. Is dat van mij ook goed?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [warmteleer] Vraag over calorimetrie

Ik had het achteraf zo gedaan, maar het blijkt gans anders te zijn dan jullie. Is dat van mij ook goed?
Nee, die klopt niet. Onderin de put heb je een druk van 30 meter waterkolom + 1013 mbar. Jij stelt die 30 m waterkolom gelijk aan 1013 mbar (bij benadering juist) maar vergeet dat óp dat water ook nog eens de atmosferische druk ligt.

onderin de put heerst dus bij benadering 4052 mBar, aan het wateroppervlak nog slechts 1013 mbar. De eerste is 4 x zo groot als de laatste, dus het volume wordt ook 4 x zo groot.

netter is het de atmosferische luchtdruk gelijk te stellen aan 100 kPa, en die 30 meter waterkolom ook om te rekenen naar pascal, 30 kg/cm2. 9,81 m/s2= 294,3 kPa, totaal dus 394 kPa

Die 4 x is dus hoe dan ook een afronding, maar in multiple choice geldt niet het goede, maar het beste antwoord......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer