Springen naar inhoud

[Scheikunde] C, H en S aantonen in Katoen.

• Log in om te kunnen reageren

Desperate

Desperate

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2006 - 18:39

Hallo,

Ik hoop dat we hier wat hulp kunnen krijgen met het oplossen van onze opdracht.

We moeten een plan van aanpak maken waarin staat hoe je kunt onderzoeken welke van de volgende 3 stoffen voorkomt in de ontleedbare stof katoen: C, H, S

Ik hoop dat we hierbij wat hulp kunnen krijgen
ALvast heel erg bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 februari 2006 - 19:21

(De grote van je letters en topic titel zijn aangepast)

Waar je naar kunt kijken is wat de verbrandingsproducten zijn van katoen. Als H verbrand komt er water uit (H bind met zuurstof), dit kan je aantonen door het door kalkwater te laten gaan (wordt troebel, wittig). C heeft ook een verbrandings product (CO2, kan je ook makkelijk aantonen) Zowiezo verwacht ik dat als je je katoen verbrand dat er dan zwarte rook vanaf komt, dit is pure C. Dus als je een glazen plaatje erboven houd en er komt roet op dan weet je dat er C in zat. Verder kan je ook een verbrandingsproduct met S aantonen.

Kan je hier wat mee?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Desperate

Desperate

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2006 - 19:37

Ik snap het niet helemaal...

(bedankt voor het aanpassen)(Alvast wel bedankt!!!)

Desperate

Desperate

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2006 - 19:41

hoe kan je het verbrandingsproduct aantonen?

als je H verbrand komt er water uit..hoe kan je waterstof verbranden

en hoe kan je dat ontleden? door thermolyse, elektrolyse?

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 februari 2006 - 21:02

Even een kleine correctie: met kalkwater toon je koolzuur aan.

Je kan gewoon een stukje katoen verbranden. De rookgassen vang je op, bijvoorbeeld met een trechter en leid je door kalkwater heen. Dit wordt troebel door de vorming van krijt, waarmee je koolzuur, dus ook koolstof hebt aangetoond.

De rookgassen zullen op een koud oppervlak deels condenseren tot een vloeistof. Door deze vloeistof op wit kopersulfaat te druppelen (dat blauw wordt) kan je aantonen dat hier water in zit.

Zwavel vormt zwaveldioxide. Dit kan je aantonen door de rookgassen door broomwater te leiden. Dit ontkleurt dan.
β-Damascenon en maneschijn

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures