[natuurkunde] Warmtecapaciteit calorimeter

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[natuurkunde] Warmtecapaciteit calorimeter

Mijn bevindingen zijn:

massa aluminium blokje: 80 gram

massa water: 0,200 kilogram

begintemperatuur water: 20 graad celcius

begintemperatuur blokje: 100 graad celcius

Eindtemperatuur water + blokje in calorimeter: 25 graad celcius

hoe warmtecapaciteit calorimeter te berekenen door middel van een aluminium blokje van 100 graad celcius in calorimeter met 200ml water van 20 graad celcius.

HELP !!

ALS IK EEN GEGEVEN NIET GENOTEERT HEB ZEG HET DAN EVEN.

Vriendelijke Groeten,

Dwarf

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [natuurkunde] Warmtecapaciteit calorimeter

Ik snap je proef niet. maar als ik het goed begrijp licht de calorimeter in het water, en dan word er een aluminium blokje bij gedaan?

Je weet hoeveel warmte het aluminium blokje heeft afgestaan.

Je weet hoeveel warmte het water heeft opgenomen.

Het verschil hiertussen in de energie die de calorimeter (wat dan dan ook is) heeft opgenomen.
\(\Delta Q_{\calorimeter}=C\Delta T = |\Delta Q_{alumi\nium}| - |\Delta Q_{water}| \)
kom je hiermee verder, je ziet dat je alles weet behalve de C welke je moet berekenen.

Maar ik vraag me af of ik de vraag wel snap.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] Warmtecapaciteit calorimeter

In een ideale calorimeter blijft volgens mij de totale hoeveelheid warmte constant.

Een calorimeter mag dus zelf geen warmtecapaciteit hebben, of beter, moet er een hebben van waarde oneindig.

warmtecapaciteit noem ik even C, massa m en temperatuur T

C.m.TAl[/sup] + C.m.TH2O[/sup] = constant.

reken dit uit voor je beginsituatie, idem voor je eindsituatie. Het verschil in warmte is dan blijkbaar toch door je calorimeter opgenomen.

Deze had in het begin dan waarschijnlijk de temperatuur van 20°C, net als het water erin, en aan het eind dus net als de gehele inhoud een temperatuur van 25°C.

Het verschil tussen C.m.TAl[/sup] + C.m.TH2O[/sup] in de beginsituatie en C.m.TAl[/sup] + C.m.TH2O[/sup] in de eindsituatie zal dan verklaard moeten worden uit C.m.(25-20)calorimeter[/sup].

De massa van de calorimeter is niet gegeven, en dus is de C van de calorimeter niet te berekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [natuurkunde] Warmtecapaciteit calorimeter

Jan, ik heb altijd iets anders geleerd

er zijn twee soorten dingen

Soortelijke warmte , met symbool "c" met eenheid J Kg-1 K-1

en de warmtecapaciteit met symbool (grote) "C" met eenheid J K-1

hieruit volgt dat
\(c \cdot m = C\)
dus de warmte capaciteit beslaat ook het gewicht.

verder.

Begin geen subscript en sluit af met supscript (dat levert rare taferelen op :wink: )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] Warmtecapaciteit calorimeter

Ja, een lullig foutje in de code en dat 6 x gekopieerd... :roll:

Zo had ik het bedoeld:
In een ideale calorimeter blijft volgens mij de totale hoeveelheid warmte constant.  

Een calorimeter mag dus zelf geen warmtecapaciteit hebben, of beter, moet er een hebben van waarde oneindig.

warmtecapaciteit noem ik even C, massa m en temperatuur T

C.m.TAl + C.m.TH2O = constant.

reken dit uit voor je beginsituatie, idem voor je eindsituatie. Het verschil in warmte is dan blijkbaar toch door je calorimeter opgenomen.

Deze had in het begin dan waarschijnlijk de temperatuur van 20°C, net als het water erin, en aan het eind dus net als de gehele inhoud een temperatuur van 25°C.  

Het verschil tussen C.m.TAl + C.m.TH2O in de beginsituatie en C.m.TAl + C.m.TH2O in de eindsituatie zal dan verklaard moeten worden uit C.m.(25-20)calorimeter.  

De massa van de calorimeter is niet gegeven, en dus is de C van de calorimeter niet te berekenen.
En Antoon schrijft verder:
Soortelijke warmte , met symbool "c" met eenheid J Kg-1 K-1  

en de warmtecapaciteit met symbool (grote) "C" met eenheid J K-1
en heeft daar bij nader inzien groot gelijk in, zodat de warmtecapaciteit die die calorimeter idealiter niet zou mogen hebben toch te bepalen is. Want soortelijke warmte is inderdaad warmtecapaciteit per gram stof..... :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [natuurkunde] Warmtecapaciteit calorimeter

Er zit 200ml water in de calorimeter en dan word er dat blokje aluminium in de calorimeter gedaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [natuurkunde] Warmtecapaciteit calorimeter

dan zou ik mijn manier gebruiken, uit mijn eerste post .
In een ideale calorimeter blijft volgens mij de totale hoeveelheid warmte constant.

Een calorimeter mag dus zelf geen warmtecapaciteit hebben, of beter, moet er een hebben van waarde oneindig.


Het lijkt mij eerder dat hij juist dat de ideale calorimeter een oneindig kleine warmtecapaciteit heeft. Anders zou het geheel nooit warmer worden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: [natuurkunde] Warmtecapaciteit calorimeter

Opgenomen warmte = Afgestane Warmte

0,2 . 4200 . 5 + C .5 = 0,08 . 880 .75

4200 + C.5 = 5280

C = 216 J /K

Berichten: 4

Re: [natuurkunde] Warmtecapaciteit calorimeter

aadkr schreef:Opgenomen warmte = Afgestane Warmte

0,2 . 4200 . 5 + C .5 = 0,08 . 880 .75

4200 + C.5 = 5280

C = 216 J /K


Dankje dat zocht ik!! Ik kwam er alleen echt niet uit :roll: maar nu ik het zie zeg ik oohjaa zoo was het.

Berichten: 4

Re: [natuurkunde] Warmtecapaciteit calorimeter

\(Q_{Opgenomen energie}= Q_{Afges\tane energie }\)
\(Q_{Water} + Q_{Calorimeter} = Q_{Alumi\nium Blokje}\)
\(M_{water} * C_{water} * \Delta_T + C_{\calorimeter} * \Delta_T = M_{Alumi\nium} * C_{Alumi\nium} * \Delta_T\)
\( 0,100 * 4180 * 7,7 + C_{\calorimeter} * 7,7 = 0,0762 * 880 * (96-20)\)
\(3218,6 + C_{\calorimeter} * 7,7 = 5096,256 \)
\( C_{\calorimeter} * 7,7 = 5096,256-3218,6 \)
\( C_{\calorimeter} * 7,7 = 1877,656 \)
\( C_{\calorimeter} = \frac{1877,656}{7,7} \)
\( C_{\calorimeter} = 243,8514286 \)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] Warmtecapaciteit calorimeter

Antoon schreef:
Jan van de Velde schreef:

In een ideale calorimeter blijft volgens mij de totale hoeveelheid warmte constant.

Een calorimeter mag dus zelf geen warmtecapaciteit hebben, of beter, moet er een hebben van waarde oneindig.
Het lijkt mij eerder dat hij juist dat de ideale calorimeter een oneindig kleine warmtecapaciteit heeft. Anders zou het geheel nooit warmer worden.
warmtecapaciteit is het aantal joules energie nodig voor één graad opwarming. En ja, Antoon heeft wéér gelijk, ik ben niet in mijn beste doen de laatste dagen :P . Hij moet juist meewarmen met een minimum aan energie-onttrekking aan zijn inhoud.
massa aluminium blokje: 80 gram

massa water: 0,200 kilogram

begintemperatuur water: 20 graad celcius

begintemperatuur blokje: 100 graad celcius

Eindtemperatuur water + blokje in calorimeter: 25 graad celcius
0.200*4180*(20-25) + 0,080*880*(100-25)= -4180+5280=-1100 J

C van de calorimeter dus -1100/(20-25)= 220 J/K

(gegevens uit BINAS gehaald)

:roll: mijn zwakke moment is voorbij. Jouw 4 J/K verschil met mijn antwoord zit in de 4200 J/(kg.K) die jij gebruikt, en de 4180 vermeld in BINAS.

Ik vind 220 J/K een mooi rond getal voor een schoolopgave..... :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer