Exotoxine en endotoxine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 28

Exotoxine en endotoxine

hallo allemaal,

Wat is het verschil tussen een exotoxine en een endotoxine ?

kan iemand mij misschien hiermee helpen ?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Exotoxine en endotoxine

Misschien heb je wat aan deze site.

In het kort: endotoxinen zijn componenten van de bacteriele celwand (en zitten dus vast) en exotoxinen worden door de bacterien uitgescheiden.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 28

Re: Exotoxine en endotoxine

dank je wel

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Exotoxine en endotoxine

Deze namen zijn ook af te leiden

exo = buiten (zie ook exoskelet)

endo = binnen (zie ook enodplasmatisch reticullum)

Dit geeft vaak al een hele duidelijke eerste indruk waar het verschil nu in zit.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1

Re: Exotoxine en endotoxine

Hallo

Kan iemand me helpen met de moleculaire structuur van endo- en exotoxines?

Dank je

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Exotoxine en endotoxine

pfff, er zijn zoveel verschillende toxines....het zijn iig eiwitten, want ze worden door de bacterie geproduceerd. Ze bestaan dus uit aminozuren, maar folding@home (kijk maar eens op de link in mijn sig, copy/peesten in een nieuwe browser) leert je dat daar onnoemlijk veel mogelijkheden in zitten.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Exotoxine en endotoxine

Het zijn niet altijd eiwitten: endotoxinen zijn lipopolisacchariden (lipiden met suikerketens) en exotoxinen zijn eiwitten. Voor een algemene structuur van endotoxinen zie b.v. deze link.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 3

Re: Exotoxine en endotoxine

beste mensen,

ik heb een vraagje.. in het ziekenhuis zijn ze niet blij met de ESBL producerende bacterien (extended spectrum beta-lactamase ). nu zegt de ene site (rivm) dat ze enkel ESBL kunnen zijn als ze gram-negatief zijn en endotoxines maken. de andere site zegt dat Staphylococcus aureus en de enterococcus spp. ook esbl producerend kunnen zijn..

weet iemand wat nu het goede is en hoe het komt dat de S.aureus wel (dat weet ik 100% zeker) vaak wordt aangetroffen bij een esbl besmetting...

hens85 :roll:

Berichten: 18

Re: Exotoxine en endotoxine

dan voeg ik ook nog maar het een en ander eraan toe.

exotoxinen worden inderdaad uitgescheiden; ook zijn het eiwitten. ze zijn over het algemeen in heel lage dosis al erg schadelijk. het toxisch effect wordt veroorzaakt doordat een deel van het eiwit een enzymatische werking heeft. de rest van het eiwit is verantwoordelijk voor de binding van het toxine aan het celmembraan en het binnendringen van het toxine in de cel.

exotoxinen zijn in 2 groepen ingedeeld:

- Neurotoxinen: zoals tetanus en botulinumtoxine. deze binden selectief aan de pre-synaptische kant van de zenuwen. hebben dus een remmende werking op de zenuwen.

-ADO-ribolyserende toxinen: zoals difterie en Pseudomonas exotoxine A en S. deze activeren alle adenylaatcyclase met een overproductie cAMP als gevolg. hierdoor worden veel ionen en water uitgescheiden. ze veranderen eiwitten in de gastheercel.

dan zijn er de Endotoxine: endotoxinen behoren tot de structurele delen van de celenveloppe van de bacterie. de bekendste en belangrijkste zijn de lipopolysacchariden van gramnegatieve bacterien. Lipid A is het toxisch deel van de lipoproteine

Berichten: 18

Re: Exotoxine en endotoxine

aan Hens,

ze zijn niet blij met ESBL producerende bacterien (MRSA) omdat deze lactamase aanmaken. dit lactamase breekt de functionele groepen van antibiotica af. ze zijn er dus resistent tegen. S. aureus, de belangrijkste is er een van. de resistente vorm noemen ze ook MRSA (meticiline resistente S. aureus.)

de enterokokken, met name E. feacalis en E. feacium maken bij mijn weten geen lactamase. hoewel ze wel resistent tegen veel antibiotica zijn. maar op basis van aminoglycosidemodificerende enzymen. deze breken dus gentamicine (anitb) af. ze zijn resistent tegen penicilline omdat gewoonweg de receptoren op het membraan veranderd zijn..

hoop dat je er iets aan hebt,,,

groeten, Tom

Berichten: 3

Re: Exotoxine en endotoxine

beste tomazzzz..

tnx voor de uitleg in je stukje.. nu zit alleen nog met de vraag waarom zegt dan de rivm in een artikel (ik citeer even)

(...)"De bacteriën die ESBL's kunnen produceren (Klebsiella, Escherichia coli), zijn Gram-negatieve bacteriën die een zogenoemd endotoxine maken. "(...)

en bij mijn weten is de S.aureus toch echt een positieve kok.. of is deze kok coagulase negatief? en kan het daarom wel?

groetjes hens :roll:

Berichten: 18

Re: Exotoxine en endotoxine

Beste hens,

ok, nog eens alles bij elkaar. duidelijk en overzichtelijk;

in gramnegatieve bacterien zit het beta-lactamase in de periplasmatische ruimten, door gram positieve bacterien wordt het uitgescheiden in het medium. om resistent te zijn moeten deze beta-lactamasen van de bacterie dus het AB bereiken voordat het zijn werk kan doen.

betalactamasen hydrolyseren de betalactam ringen van pinicillinen en cefasporinen, waardoor deze antibiotica hun werking verliezen.

er zijn veel betalactamasen bekend met elke hun substraatvoorkeur. we onderscheiden penicillinasen , cefalosporinen en de breed-spectrum-betalactamasen.

de gemuteerde (resistente) bacterien bestrijden ze overigens meestal met amoxcilline en clavulaanzuur (combinatie van) dit zijn remmers van plasmide gecodeerde betalactamasen.

en oja, S. aureus is coaglase positief, S epidermidis coagulase negatief. dat is ook een belangrijk punt om ze onderling uit elkaar te halen. Staphylokokken zijn inderdaad gram-positief

Groeten, Tom

Berichten: 3

Re: Exotoxine en endotoxine

beste tom,

hartelijk bedankt voor je uitleg.. ik ben er een stuk wijzer van geworden.zal ff uitleggen waarvoor ik het nodig had, is misschien wel leuk

we moeten op school beschrijven hoe een postoperatieve wond infectie ontstaat. welke oranisme de oorzaak zijn, wat esbl daar mee van doen heeft en hoe je het dan kunt analyseren en behandelen. dit moet in het kader van microbiologische orientatie. ik zit in het tweede jaar HLO. nogmaals hartelijk bedankt voor je medewerking..

groeten hens

:roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Exotoxine en endotoxine

In het stukje van het RIVM duiden ze met gram negatief enkel op de genoemde voorbeelden van de coli en de klebs. Een Aureus is idd ook een ESBL vormer. En niet elke beta lactamase is het zelfde. Zo is het BL dat wordt gemaakt door de genen van het eigen DNA van de bacterie vaak sterker dan die van een BL coderend plasmid. Het is vooral goed letten op combinaties van antibiotica resistentie om de ESBL er uit te halen.
The fantastic world of microbiology

Gebruikersavatar
Berichten: 27

Re: Exotoxine en endotoxine

Een Aureus is idd ook een ESBL vormer.
Als ik het goed heb worden deze β-lactam positieve aureus stammen ook wel MRSA's genoemd. Doordat het beta lactamase de werking van methicillin( een β-lactam antibiotica ) remt. MRSA staat voor ' methicillin resistant Staphylococcus aureus ', maar kan dus ook voor meer antimicrobiele middelen resistent zijn.

Determinatie van een ESBL vormer kan worden gedaan door middel van een E-test van de firma abbiodisk, meer informatie over deze methode en ESBLs kun je vinden op http://www.abbiodisk.com/bd_litt_epl.html

Reageer