Natrium hydroxide... naoh

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

Natrium hydroxide... naoh

Is dit hetzelfde als Sodium hydroxide?

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: Natrium hydroxide... naoh

ja

Re: Natrium hydroxide... naoh

Volgens mij bestaan de huidige gootsteenontstoppers niet meer uit puur NaOH. Het hoogste dat ik ben tegengekomen, is 45%.

Berichten: 11

Re: Natrium hydroxide... naoh

Ik heb vorige maand (na heel lang zoeken) nog een flesje met zuivere NaOH op de kop kunnen tikken. Deze NaOH zit in parels en wordt verkocht onder de naam caustic soda oftewel bijtende soda. (van het merk Tendo)

De meeste supermarkten verkopen idd een waterige oplossing van natriumhydroxide. Deze waterige oplossing noemt men natronloog. Waarom ze (bijna) geen caustic soda meer verkopen, maar wel natronloog blijft voor mij een groot raadsel...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Natrium hydroxide... naoh

Ook de gootsteen ontstopper van kruitvat is 99-100 % NaOH, de meeste bouwmarkten verkopen "Caustic Soda": NaOH. Gewoon even op de fles kijken: als er 99% natriumhydroxide op staat is het goed.

De werking als gootsteenontstopper berust voor het grootste deel op de warmteontwikkeling als NaOH in water oplost, dus lijkt het me zinloos om hiervoor natronloog te gebruiken, dat is al opgelost. Natuurlijk zal natronloog wel wat ontvetten en wat organisch materiaal aantasten, maar toch is het een mindere keuze

Berichten: 34

Re: Natrium hydroxide... naoh

waarom zit er in sommige gootsteenontstoppers eigenlijk

een soort aluminium korreltjes

(ik weet niet zeker of het aluminium is , maar het lijkt er wel op )

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Natrium hydroxide... naoh

In sommige gootsteen ontstoppers zitten aluminiumkorrels. De samenstelling is dan meestal 1% aluminium en 99% natriumhydroxide.

Als je hier water bij gooit vindt een chemische reactie plaats tussen het aluminium en het natronloog. Los van de oploswarmte komt dan ook nog de reactiewarmte van deze reactie vrij waardoor vette vloeibaar worden en hiermee de buis vaak weer schoon wordt. Bij de ractie ontstaat waterstof gas, waardoor ook nog een werveling ontstaat als een soort draaikolk. Dit zou ook helpen bij het verwijderen van het vuil.

Re: Natrium hydroxide... naoh

ik heb onlangs NaOH in poedervorm gevonden. en de kleur was zwart! weet er iemand of dit kan? misschien heeft iemand de pot wel voor iets anders gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Natrium hydroxide... naoh

ik heb onlangs NaOH in poedervorm gevonden. en de kleur was zwart! weet er iemand of dit kan? misschien heeft iemand de pot wel voor iets anders gebruikt.
je zegt het zelf al, NaOH in poedervorm is al onwaarschijnlijk, omdat het erg hygroscopisch is, maar dan ook nog zwart? Waarschijnlijk is het een andere stof ja.
Appareo decet nihil munditia?

Re: Natrium hydroxide... naoh

ja inderdaad,

bij ons op de opleiding hebben zw NaOH in witte korrels, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat het natriumhyrdoxide is.

Re: Natrium hydroxide... naoh

als je een zoutoplossing electolyseert krijg je toch ook een naoh oplosing

of vergis ik me :shock:

Berichten: 338

Re: Natrium hydroxide... naoh

Anonymous schreef:als je een zoutoplossing electolyseert krijg je toch ook een naoh oplosing

of vergis ik me ;)


Als je een zoutoplossing hebt en het zout is NaOH, dan heb je al een NaOH-oplossing en hoef je het niet eerst nog te electrolyseren. :shock:

Re: Natrium hydroxide... naoh

nee :shock:

maar H2O+NACL=NaOH+Cl2

of niet

Re: Natrium hydroxide... naoh

Anonymous schreef:nee :shock:

maar H2O+NACL=NaOH+Cl2

of niet
Dat zou wel lekker zijn!

Stukje vlees....zout erop.......natronloog eten!

Heerlijk...

Denk het niet ;)

Re: Natrium hydroxide... naoh

:shock:

electrolyse natuurlijk

Reageer