Evenwicht in een fles prik

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Evenwicht in een fles prik

Zojuist viel m'n fles sinas om. Sinds dit forum vraag ik me dan af hoe dingen eigenlijk precies gebeuren, en zo ook in dit geval.

Hoe zit het met het gas-evenwicht in deze fles? Als de fles half vol zit, en je draait de dop er goed op, ontstaat er een mooi evenwicht van de CO2. Hoe kan het dat dit evenwicht verschuift als de fles omvalt? Tenminste, ik neem aan dat dit verandert, omdat als ik vervolgens de fles open draai hij veel meer sist.

Als we het er toch over hebben: Wanneer je een flink glas inschenkt en er nog maar een klein in de fles zit, en je er vervolgens de dop op draait, zal een groot gedeelte van de CO2 in de drank diffunderen naar de lucht erboven. Maar hoe relevant is dit? Hoeveel procent van de concentratie gas zou de vloeistof ongeveer verlaten?
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Evenwicht in een fles prik

Bij de fles in "aangeslagen" toestand kan je aan de buitenkant van de fles niks zien, je zou dus zeggen dat op moleculaire schaal iets gebeurd is. Ik denk dat de druk verhoogd is. Zodat bij het opendraaien van de fles het drukverschil groter is zodat de belletjes kans krijgen om zich te ontwikkelenl. En dit zorgt er voor dat de fles overloopt.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Evenwicht in een fles prik

Ik denk dat de druk verhoogd is
Maar hoe kan de druk nu spontaan verhogen? In een gesloten systeem blijft de druk gelijk (tenzij je de temperatuur verandert, maar dat gebeurt niet). En er wordt ook geen gas of iets toegevoegd, dus het aantal deeltjes in de fles blijft ook gelijk...
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Evenwicht in een fles prik

Een gedeelte van het opgeloste CO2 is uit de vloeistof gekomen. En opgelost CO2 heeft een veel grotere dichtheid van het gas CO2.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Evenwicht in een fles prik

Een gedeelte van het opgeloste CO2 is uit de vloeistof gekomen.
Ja, ok... En dat bedoel ik dus: Hoe kan dat?? De verhoudign tussen CO2(opgelosd) en CO2(g) zou bij gelijkblijvend systeem toch steeds weer terug moeten keren in een evenwichtstoestand? Dit zal op den duur wellicht ook wel weer gebeuren, maar ik vraag me nu dus af hoe het kan dat dat evenwicht verschuift door schudden of vallen van de fles.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Evenwicht in een fles prik

Na een uurtje wachten is het evenwicht wel weer teruggekeerd en zal de fles als je hem open doet niet meer overstromen.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Evenwicht in een fles prik

Na een uurtje wachten is het evenwicht wel weer teruggekeerd
Uiteraard. Ook dat had ik je op basis van mijn ervaringen van de afgelopen 25 jaar kunnen vertellen. :shock: Maar goed, dat geeft nog steeds geen antwoord op de vraag hoe het komt dat in het uur ervoor het evenwicht anders was!
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Evenwicht in een fles prik

Heb ik net uit zitten leggen. :shock:

Door schudden neemt druk toe. Dit komt omdat er een beetje opgelost gas uit de vloeistof gasvormig wordt. Op dit moment is het evenwicht dus veranderd.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Evenwicht in een fles prik

Tsja, ik blijf zeuren... (lijk wel een vervelend kind :shock: )
Dit komt omdat er een beetje opgelost gas uit de vloeistof gasvormig wordt.
Waarom dan?? Ik zie nog niet met welke wet/regel dat te maken heeft...
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Evenwicht in een fles prik

euh en als je thermo dynamica toe past? Flesje valt => energie verhoogt doordat er een botsing is tss fles en grond? Ik ben dit niet zeker maar lijkt me logische richting om in te denken. Met de druk kom je precies niet verder.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: Evenwicht in een fles prik

Volgens mij gebeurd er het volgende als je de fles laat vallen:

Door de val komt er (potentiele/kinetische) energie vrij, die door de vloeistof wordt geabsorbeerd. Dit is dus feitelijk een warmtetoename van de vloeistof.

Als je een vloeistof verwarmd (analogie: kokend water) kan er minder gas in opgelost zitten. Dit gas komt dus vrij, en veroorzaakt een hoge druk in de vrije ruimte in de fles.

Het duurt een tijd voordat dit gas weer oplost, omdat het contact oppervlak bovenin de fles maar heel klein is.

Re: Evenwicht in een fles prik

Hoi, volgens mij zitten jullie een beetje in de verkeerde richting te denken, want wat ik weet is namelijk het volgende:

in een fles (bv.Sinas) met prik zit koolzuur opgelost. De formule voor Koolzuur is H2CO3 Deze stof is instabiel en valt bij een tik of een klap (of dus bij een val op de grond) uit elkaar in H2O en CO2. CO2 is dan gasvormig en dit zorgt voor de verhoogde druk. De H2O zorgt voor de watrige smaak als je frisdrank te lang laat staan waardoor de koolzuur eruit is.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb kunnen helpen. Anders moet je het maar laten weten,

Groeten :shock:

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Evenwicht in een fles prik

Deze stof is instabiel en valt bij een tik of een klap (of dus bij een val op de grond) uit elkaar in H2O en CO2.
Is dit reversibel? Met andere woorden: is het zo dat wanneer je de fles laat staan het er weer H2CO3 ontstaat?

Zo niet, waar blijft dan de CO2? Want bij het opendraaien van de fles als deze weer een paar uur stil heeft gestaan gebeurt er niets meer.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: Evenwicht in een fles prik

Martijn schreef:Deze stof is instabiel en valt bij een tik of een klap (of dus bij een val op de grond) uit elkaar in H2O en CO2.
Is dit reversibel? Met andere woorden: is het zo dat wanneer je de fles laat staan het er weer H2CO3 ontstaat?

Zo niet, waar blijft dan de CO2? Want bij het opendraaien van de fles als deze weer een paar uur stil heeft gestaan gebeurt er niets meer.
Als je hem laat staan sist hij inderdaad niet meer, maar de koolzuur is er wel uit... Het is dus geen reversibel proces. Misschien is dit een idee: Je weet dat de zee één van de grootste opnemers is van CO2. DUS water kan op de een of andere manier CO2 opnemen. Zou het niet zo zijn dat het CO2 in die fles ook op die manier opgenomen wordt? :shock:

Re: Evenwicht in een fles prik

ik he altijd geleerd dat koolzuur gewoon CO2 is.

Volgens mij is H2CO3 iets anders.

Reageer