Springen naar inhoud

[Automatiseren]

• Log in om te kunnen reageren

bagyman

bagyman

• >100 berichten
  • 135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2006 - 11:59

hoi,

ik wil graag iets automatiseren... alleen ik heb een vraag... kan ik ergens boeken kopen of op internet vinden wat de beginfase is??? hoe moet ik het aanpakken???
in NL graag als het niet kan dan in EN is ook goed...

Dank U :roll:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 februari 2006 - 12:16

Ik heb mijn koffiezetapparaat in zoverre geautomatiseerd dat hij aan een tijdschakelaar hangt zodat ik, als ik 's ochtends de keuken binnenstap gelijk de lekkere geur van koffie ruik.

Of bedoel je eerder de volautomatische productie van computerchips?

wat ik maar wil zeggen, je vraag is nogal breed en vaag.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

bagyman

bagyman

• >100 berichten
  • 135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2006 - 13:04

nou het gaat eigenlijk ik wil een staafje slijpen onder bepaalde hoeken... dat doe ik nu met de hand en ik wil doen met een soort robotarm... en zo nauwkeurig mogelijk... dan heb ik gehoord dat er boeken en links zijn hoe je het eerst alles schematisch moet onderbrengen...

En dat is wat ik zoek, hoe ik het schematisch met regeltechniek moet aanpakken, maar schematisch is mijn prioriteit...

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 16 februari 2006 - 13:41

Voordat je je van alles op de hals haalt, mag ik vragen waarom je het wilt automatiseren? Professionele robotarmen zijn nogal duur namelijk. Bij een stage van me hebben we eens onderzocht of het verstandig was om ipv conventioneel draaien, boren en zagen over te gaan op een geautomatiseerd systeem. Hoewel er toch tienduizenden producten per jaar doorheen gingen (weliswaar verschillende vormen en afmetingen, maar in basis gelijk) zou de investering zich niet binnen afzienbare tijd terugverdienen. En dat terwijl we van 5 personeelsleden terug konden naar 1Ĺ.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

bagyman

bagyman

• >100 berichten
  • 135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2006 - 14:23

nou het wordt niet een robotarmo maar in die richting... veel goedkoper... daarom wil ik alles in de kaart eerst brengen voordat ik daaran begin... en de boeken die ik daarbij nodig heb kan ik nergens vinden... ik wil dus alleen SCHEMATISCH op dit moment alles op kaart brengen. bijv wat zijn de stapper ervoor... het gaat nu niet om de kosten dus...

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 16 februari 2006 - 14:36

Boeken of websites weet ik zo even niet. Maar deze stappen moet je eerst doen:
  • Het proces van het slijpen in kaart brengen. Dus aanvoer-instellen-slijpen-afvoeren-inpakken oid.
  • Vervolgens stel je jezelf de vraag "Wat wil ik automatiseren?" Dus alleen het slijpen zelf, de aan-of afvoer, het inpakken, het instellen enz? Ofwel, leg je grenzen vast.
  • Dan ga je kijken welke overige wensen je hebt. Denk hierbij aan de doorvoersnelheid, de flexibiliteit van het systeem, volledige automatisatie of mag er nog een operator bij nodig zijn, enz.
  • Dan een hele belangrijke vraag: "Kan ik dit zelf maken of moet ik een bedrijf in de arm nemen?" Geen uitleg nodig denk ik.
Het traject dat hierna komt is heel erg afhankelijk van deze 4 zaken, dus dat kan ik niet eenvoudig uitleggen. Ik hoop dat ik je zo wel een beetje op weg heb geholpen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

bagyman

bagyman

• >100 berichten
  • 135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2006 - 14:39

1ste stap heb ik gedaan al... alleen dat schema hmm... tnx voor de hulp :roll:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures