[Natuurkunde] Zuighoogte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

[Natuurkunde] Zuighoogte

Stel je hebt een pomp die een onderdruk creëert van 20kPa en daarmee in staat is om 1,5 liter water per seconden aan te zuigen (voor mij is alleen de zuigkant van belang). Als ik nou in plaats van dat water lucht wil pompen, hoeveel (kilo) lucht kun je dan met deze pomp aanzuigen (bij die 20kPa onderdruk en een open reservoir)?

Zelf dacht ik dat het misschien zou kunnen zijn dat je de massastroom van het water bepaald (25*10^-3 kg/s) en dan kijkt naar de dichtheid van lucht (1,25 kg/m3 bij 10 graden Celsius). En vervolgens die 1,25 kg/m3 * 25*10^-3 kg = 50m3 per seconden kan aanzuigen. Maar dit lijkt mij veel te makkelijk :roll: .

Wie o wie kan mij helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Zuighoogte

Dat is ook veel te gemakkelijk. Het is ten eerste sterk afhankelijk van het type pomp, de meeste waterpompen zijn niet geschikt om ook lucht mee te verpompen.

Ten tweede, lucht is samendrukbaar en "uitrekbaar" in tegenstelling tot water (alla, dat is bij water vrijwel te verwaarlozen), en dus zal lucht zich in een zuiger-cilindersysteem heel anders gedragen dan water.

Met gegevens over de pompcapaciteit met water kun je dus hoegenaamd niets zeggen over de capaciteit van diezelfde pomp als je hem lucht wil laten verpompen. Goede kans dat ie het niet eens doet...... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer