Springen naar inhoud

Zoutwaterdieren in een zoetwateromgeving

• Log in om te kunnen reageren

robindr

robindr

• >100 berichten
  • 207 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2006 - 16:27

Ik was zonet mosselen aan het wassen om straks klaar te maken(lekker ;-)) toen ik me plots afvroeg hoe lang zo'n mossel in een zoetwatermilieu zou kunnen overleven. Maar ook andere dieren zoals vissen.
Hoe lang houdt een zoutwatervis het vol in gewoon kraantjeswater als de temperatuur van het water natuurlijk dezelfde is als zijn normale habitat.

Gelieve dit natuurlijk niet proefondervindelijk te willen testen lol ;-)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 februari 2006 - 17:28

niet lang, door de osmotische druk gaat er van alles kapot op cellulair niveau wat je niet kapot wilt hebben. ik geef het hooguit een zieltogend uurtje voor een vis sterft. Hoe kleiner het organisme, hoe sneller het sterft.

Naast de weg: er bestaan zoetwatermosselen, als je dat nog niet wist :roll:
Appareo decet nihil munditia?

robindr

robindr

• >100 berichten
  • 207 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2006 - 19:05

door de osmotische druk gaat er van alles kapot op cellulair niveau wat je niet kapot wilt hebben

Inderdaad, osmose zal een reden zijn, daar dacht ik ook aan, maar hoe komt het dat de mossels die ik deze namiddag heb gewassen na 2u 30m in kraantjeswater te hebben gestaan nog altijd springlevend zijn? En ze zijn niet echt schuw van het water aangezien ze hun schelpo open hebben staan. Na een tikje erop sluiten ze terug vlot.
Blijkbaar zijn ze toch beter bestand dan men denkt. Natuurlijk zijn dit mosselen en geen vissen, de cellulaire structuur zal bij vissen, vooral de kieuwen dan, wsl gevoeliger zijn.

Naast de weg: er bestaan zoetwatermosselen, als je dat nog niet wist

Yep idd, deze zijn wel aanzienlijk groter dan de gewone, maar of ze even lekker zijn... ik betwijfel het ;-)

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 februari 2006 - 19:34

geen idee, nooit geprobeerd. Er zijn natuurlijk wel mechanismen om een normale concentratie aan zout te reguleren in het lichaam. Ik denk dan aan verschillende kwelderplanten die zout uitscheiden (lamsoor, aan de onderkant vn het blad vind met zoutkristallen) of opslaan (zeekraal, dat veel vocht bevat en dus ook veel zout daarin kan opslaan, en ook nog eens best lekker is). De mechanismen bestaan dus om er tegen te kunnen, om de zoutconcentratie in de eigen cellen op een stabiel niveau te houden. Zullen die dan ook worden toegepast in dieren?
Appareo decet nihil munditia?

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2006 - 21:30

Wel in bepaalde vogelsoorten en reptielen die overtollig zout kwijt moeten. Verder hebben zoutwatervissen volgens mij wel een bepaalde tolerantie voor zoet water, maar andersom niet. Echt zeker ben ik hier echter niet van.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 februari 2006 - 22:20

Zalm, paling
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Archeopteryx

Archeopteryx

• >250 berichten
  • 590 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2006 - 23:16

De feiten: er zijn waterdieren die de osmotische waarde van hun omgeving aannemen, en er zijn waterdieren de hun eigen interne osmotische waarde zelfstandig reguleren.
Er zijn waterdieren die maar zeer beperkt van interne osmotische waarde kunnen wisselen (zoals wij, een beetje te hoge osmotische waarde en we worden echt heel ziek) en er zijn dieren die een hoge tolerantie hebben voor schommelingen in de interne osmotische waarde, de genoemde zalm is hier een goed voorbeeld van.

Een zoetwatervis heeft intern een hogere osmotische waarde dan zijn omgeving, er treedt dus diffusie van zout uit het lichaam op en osmose van water het lichaam in. Omdat er sprake is van een verschil in concentratie moet de vis dit doen door actief transport, actief zout innemen en actief zeer veel plassen.
Bij zeevissen gaat dit precies omgekeerd.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures