[Elektriciteit] Frequentie in een geleider

Moderator: physicalattraction

Berichten: 380

[Elektriciteit] Frequentie in een geleider

Ik heb nog een aantal vragen over de frequentie van elektriciteit in een geleider wie weet antwoord? :roll:

1.kan bij toenemende frequentie door een primaire spoel van een trafo de inductie spanning in de secundaire spoel evenredig toenemen tot groter dan de aangelegde klemspanning?

(Dit omdat de snelheid van het inducerende magneetveld in een spoel de inductiespanning bepaald.)

2.De weerstand van een condensator neemt bij een toenemende wisselspanning af.Dit gaat toch net zolang tot de laad en ontlaadsnelheid vd condensator is bereikt?Daarna kan de condensator toch als een ohmse weerstand gezien worden?

3.Als de frequentie in een lc keten toeneemt dan neemt toch ook het vermogen in de lc keten toe tot de maximale laad en ontlaadsnelheid van de condensator bereikt is?

Wil je antwoorden zonder met formules te smijten?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Elektriciteit] Frequentie in een geleider

1.kan bij toenemende frequentie door een primaire spoel van een trafo de inductie spanning in de secundaire spoel evenredig toenemen tot groter dan de aangelegde klemspanning?
Ja, maar ik snap even niet goed of jij en ik met klemspanning hetzelfde bedoelen. Als ik thuis 460 V uit het stopcontact zou willen halen, kan dat ook nog met een trafo met x windingen in de primaire en 2x windingen in de secundaire spoel. Daar heb ik dus niet noodzakelijk een hogere frequentie voor nodig.

Het is wel zo, snellere verandering van stroomsterkte geeft sterker magnetisch veld. Of dat ook recht evenredig is met de frequentie van de spanningswisseling, daar heb ik zo gauw geen antwoord op.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] Frequentie in een geleider

De verhouding tussen de primaire en secundaire spanning in een trafo is alleen afhankelijk van de verhouding van de windingaantallen en niet van de frequentie.

Je kunt niet de secundaire spanning opvoeren door de frequentie op te schroeven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Elektriciteit] Frequentie in een geleider

Je kunt niet de secundaire spanning opvoeren door de frequentie op te schroeven.
Waar zit dan mijn begripsfout:

Ik neem een staafmagneet en haal die langzaam door een spoel aangesloten op een voltmeter. De naald slaat een beetje uit, omdat mijn magneetveld langzaam verandert.

Zelfde staafmagneet, zelfde spoel, ik haal de staaf sneller door de spoel, mijn voltmeter slaat verder uit. Het magneetveld van de staaf is steeds even sterk, het enige wat ik verander is de snelheid waarmee de staaf door de spoel gaat.

Mijn (domme?) conclusie: hoe sneller ik het magneetveld verander, hoe hoger de spanning.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] Frequentie in een geleider

Jan,

wat dacht je van de zelfinductie van de primaire wikkeling? :wink:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Elektriciteit] Frequentie in een geleider

Ahrrremm, :roll:

tja, zeer vermoeiende week geweest met drie heel lange dagen en drie héél korte nachten. Eens even goed gaan uitslapen morgen.

truste
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 380

Re: [Elektriciteit] Frequentie in een geleider

wat dacht je van de zelfinductie van de primaire wikkeling?
Dus de snelheid waarmee het magnetisch veld van een elktromagneet wordt opgebouwd?Of bedoel je de tegen EMK.

De vraag:

2.De weerstand van een condensator neemt bij een toenemende wisselspanning af.Dit gaat toch net zolang tot de laad en ontlaadsnelheid vd condensator is bereikt?Daarna kan de condensator toch als een ohmse weerstand gezien worden?

Re: [Elektriciteit] Frequentie in een geleider

solarplanet schreef:Ik heb nog een aantal vragen over de frequentie van elektriciteit in een geleider wie weet antwoord? :roll:  

1.kan bij toenemende frequentie door een primaire spoel van een trafo de inductie spanning in de secundaire spoel evenredig toenemen tot groter dan de aangelegde klemspanning?

(Dit omdat de snelheid van het inducerende magneetveld in een spoel de inductiespanning bepaald.)

2.De weerstand van een condensator neemt bij een toenemende wisselspanning af.Dit gaat toch net zolang tot de laad en ontlaadsnelheid vd condensator is bereikt?Daarna kan de condensator toch als een ohmse weerstand gezien worden?

3.Als de frequentie in een lc keten toeneemt dan neemt toch ook het vermogen in de lc keten toe tot de maximale laad en ontlaadsnelheid van de condensator bereikt is?

Wil je antwoorden zonder met formules te smijten?
1:Bij toenemende frequentie in de primaire spoel zal zijn impedantie(schijnbare weerstand)doen toenemen.De stroom zal dalen door de primaire spoel en het magnetisch veld zal steeds sneller wisselen en steeds minder krachtig.De impedantie van de primaire zal zo hoog worden,dat er van stroom nog nauwelijks sprake is.Je secondaire geeft er snel de brui aan.

2:Bij toenemende frequentie daalt de impedantie van de condensator,dit tot een zeer lage schijnbare weerstand.Een condensator kun je nooit als een ohmse weerstand aanzien.Alleen een defecte condensator heeft een ohmse weerstand.

3:Om meer vermogen te krijgen in de kring moet je er meer vermogen insteken.

Berichten: 380

Re: [Elektriciteit] Frequentie in een geleider

2:Bij toenemende frequentie daalt de impedantie van de condensator,dit tot een zeer lage schijnbare weerstand.Een condensator kun je nooit als een ohmse weerstand aanzien.Alleen een defecte condensator heeft een ohmse weerstand


Maar zeeman de schijnbare weerstand kan toch niet lager worden als de maximale laad snelheid van een c bereikt is.
Stop de overbevolking

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] Frequentie in een geleider

Wat is de maximale laadsnelheid?

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: [Elektriciteit] Frequentie in een geleider

solarplanet schreef:1.kan bij toenemende frequentie door een primaire spoel van een trafo de inductie spanning in de secundaire spoel evenredig toenemen tot groter dan de aangelegde klemspanning?

(Dit omdat de snelheid van het inducerende magneetveld in een spoel de inductiespanning bepaald.)
Neen, de wikkelverhouding primair/secundair bepaalt de secundaire spanning tov de primaire spanning.

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: [Elektriciteit] Frequentie in een geleider

2.De weerstand van een condensator neemt bij een toenemende wisselspanning af.Dit gaat toch net zolang tot de laad en ontlaadsnelheid vd condensator is bereikt?Daarna kan de condensator toch als een ohmse weerstand gezien worden?
Toenemende wisselspanning: aannemende dat je hiermee waarschijnlijk de hoeksnelheid van de wisselspanning in rad/sec bedoelt: de capacitieve reactantie van een condensator is omgekeerd evenredig met de hoeksnelheid van de wisselspanning. Dus bij f=50, 100, 1000 Hz, is de hoeksnelheid w=100.(pi), 200.(pi) en 2000.(pi), de Capacitieve reactantie is evenredig met 1/C.100.(pi), 1/C.200.(pi) en 1/C.(2000).pi. Als f= oneindig, is Xc = 0 Ohm. De schijnbare weerstand voor wisselspanning is dan 0 Ohm. De Ohmse weerstand van een condensator in theorie oneindig groot. In werkelijkheid heeft een condensator een verliesfactor, waarbij voor de inwendige verliezen een denkbeeldige Ohmse weerstand wordt aangenomen. Deze denkbeeldige verliesweerstand staat parallel geschakeled aan de condensator. Deze weerstand neem je normaal aan als oneindig groot. De tussenstof, het dielectrucum van de condensator bepaalt de grootte van de denkbeeldige verliesweerstand of verliesfactor. Ik zou het verhaal over maximale laad- en ontlaadsnelheid even vergeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: [Elektriciteit] Frequentie in een geleider

3.Als de frequentie in een lc keten toeneemt dan neemt toch ook het vermogen in de lc keten toe tot de maximale laad en ontlaadsnelheid van de condensator bereikt is?
Bij een LRC kring kan onderscheid gemaakt worden in een parallel of seriekring.

Je kan ook mengvormen van beide soorten kringen aannemen.

Omdat je over keten praat, neem ik seriekring aan. De stroom is hierbij de gemeenschappelijke component. Er kan sprake zijn van serie resonantie. Die treedt op als de Inductieve reactantie = Capacitieve reactantie, dus als Xl = Xc.

dus w.L = 1/w.C -> w^2.L.C =1 of w^2=1/(L.C). -> w = (1/(L.C)^0,5.

Bij w=o is Xc=oneindig en Xl=0 er vloeit geen stroom

w=oneiding Xc== en Xl= oneindig er vloeit geen stroom

indien Xl=Xc is de schijnbare weerstand van de schakeling minimaal = 0,

de stroom is maximaal, dit noemen we stroom resonantie.

Als je de frekwentie van 0 verhoogt val er eerst meer stroom gaan lopen, de inductieve weerstand neemt toe, de capacitieve weerstand neemt af. Dan kom je op het punt van stroom resonantie, verhoog je de frekwentie verder na het punt van stroom resonantie, dan neemt de inductieve weerstand verder toe en de capacitieve weerstand neemt verder af. De seriekring gedraagt zich tussen 0 en resonantie CAPACITIEF en tussen resonantie en oneindig INDUCTIEF.

De kring is zuiver inductief of capacitief, maw er is altijd een faseverschuiving tussen spanning en stroom van 90 graden. Bij stroomresonantie is de kring ohms, gelijk aan een kortsluiting met R=0 Ohm.

Bij een parallelkring is het verhaal iets anders, maar het principe is gelijk. Bij resonantie is de schijnbare impedantie van de kring oneindig hoog, de stroom door de spoel is gelijk maar tegengesteld aan de stroom door de condensator. De totale stroom naar (LC) is dan Ic+Il=0.

Is w=0 dan is Xc= oneindig, Xl =0

w= oneindig, dan is Xc=0 en Xl = oneindig

tussen f=0 en resonantie gedraagt de kring zich INDUCTIEF

tussen f=resonantie en oneindig gedraagt de kring zich CAPACITIEF.

De kring heeft dus een Inductief of Capacitief karakter, alleen op het moment van resonantie is de impedantie ONEINDIG groot en de stroom NUL.

Berichten: 380

Re: [Elektriciteit] Frequentie in een geleider

Wat is de maximale laadsnelheid?


De tijd waarin een condensator zich laden (ontladen kan),waarbij de Uc max geworden is en het voor de c. onmogelijk is deze in een nog kortere tijd opteladen.!Op dat moment zal volgens mij de schijnbare weerstand gelijk blijven.
Stop de overbevolking

Re: [Elektriciteit] Frequentie in een geleider

Wie beweert er dat bij zeer hoge frequentie de condensator zich volledig moet opladen om te kunnen functioneren ?Zelfs als je maar een klein gedeelte van zijn capaciteit gebruikt loopt er een stroom in funktie van spanning en impedantie.Zet die condensator parallel op een hoogfrequente bron(meetzender) en de spanning klapt in elkaar.De condensator gedraagd zich nu als een kortsluiting.Dit kun je nagaan met de oscilloscoop.Bij verhogen van de frequentie zal je de amplitude van je signaal zien afnemen.Met functie generator,meetzender en oscilloscoop kun je in praktijk de theorie testen.

Reageer