Springen naar inhoud

hoe een benzine motor zuinig te laten lopen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

lovri

    lovri


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2004 - 21:49

:shock: ben in het bezit van een unimog 304 uit 1959.Een ontzettend sterke mecedes vrachtwagentje.Een 6 cilinder 2200cc met maar 90PK,maar met een ongelooflijke koppel,portaal assen,sper,hoog en lage gearing en voor en achterwiel aangedreven.Kan een helling van 70% aan in de eerste versnelling.Is zo aerodynamisch als een flatgebouw.Heeft een brandstofgebruik van ongeveer 1:5.Wat ik zou willen is met wat aanpassingen de motor zuiniger te laten lopen;daarbij mag ook best wat geknabbeld worden aan de prestaties.De sper en voorwielaandrijving zijn dan ook uitgeschakeld.O ja, ik rijd ook op gas.
Ben benieuwd!
Louis de Vries

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jort

    Jort


  • >100 berichten
  • 115 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2004 - 11:07

Het zuiniger laten lopen van een benzinemotor komt volgens mij neer op zaken als het vergroten van de compressieverhouding, ander motormanagement (inteligentere injectie, variabele kleptiming etc.) Volgens mij is het zeer lastig deze zaken zelf aan te passen zonder de hele motor te moeten verbouwen: dan zou je er beter een modernere vrachtwagenmotor in kunnen zetten.

Wat wel haalbaar is zijn zaken als spoilers en 'het nieuwe rijden' in acht nemen, maar of dit werkelijk zal leiden tot een gunstiger brandstofverbruik is maar de vraag.
aha!

#3

Bro

    Bro


  • >1k berichten
  • 1072 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juni 2004 - 12:07

Kan je niet 2 of 3 cilinders uitzetten als je ze niet nodig hebt? Sommige auto's doen dat automatisch, zoals de cadillac 16 (v16 1000pk)

Geplaatste afbeelding

#4


  • Gast

Geplaatst op 20 juni 2004 - 13:12

Dat zou mooi zijn, maar in 1959 was die techniek nog niet beschikbaar denk ik. Zelf bouwen lijkt mij zo niet nog moeilijker.

#5

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 juni 2004 - 12:35

Je zou eens een uitlaatgasanalyse moeten doen.. kijken hoe veel onverbrande koolwaterstoffen er uit de uitlaat komen. Aan de hand daarvan kun je kijken of je het mengsel kunt aanpassen. Anders ben ik bang dat het op 'hardware' aankomt..
Is je compressieverhouding nog in orde? Je kunt dit gemakkelijk zelf meten als je het gereedschap ervoor hebt..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures