[Wiskunde] vijzelpomp in maple

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[Wiskunde] vijzelpomp in maple

We hebben de opdracht gekregen op een vijzelpomp wiskundig aan te pakken, dus er een functie van maken en hem 3D in maple plaatsen.

foto im een beeld te schetsen: http://www.vandezande.com/nl/index.htm

Het is dus een soort helix, spiraal rond een cilinder. Ik heb al gevonden:

x=a*cos(y)

z=a*sin(y)

met a element van [1/2,1]

Ik hoop dat dit al juist is

Maar mijn vraag is: Hoe zet je dit in Maple???

Berichten: 7.068

Re: [Wiskunde] vijzelpomp in maple

Maar mijn vraag is: Hoe zet je dit in Maple???
zo:

Code: Selecteer alles

x:=a*cos(y);

z:=a*sin(y);

plot3d([x,y,z], y = 0..10, a = 0.5..1);
vergeet niet dat je met "? plot3d" de helpsheet van het commando "plot3d" kan krijgen...

Berichten: 6

Re: [Wiskunde] vijzelpomp in maple

dankjewel, je hebt me in ieder geval een eind verder geholpen.

Ik heb nu deze 3 spiralen, maar ik zou ze liever op 1 grafiek zien. Kan iemand me hierbij helpen?

x:=a*cos(y);

z:=a*sin(y);

plot3d([x,y,z], y = 0..4*Pi, a = 0.5..1);

x:=a*cos(y+2*Pi/3);

z:=a*sin(y+2*Pi/3);

plot3d([x,y,z], y = 0..4*Pi, a = 0.5..1);

x:=a*cos(y+4*Pi/3);

z:=a*sin(y+4*Pi/3);

plot3d([x,y,z], y = 0..4*Pi, a = 0.5..1);

de eigenlijke opdracht is om hier ook nog een cilinder in te krijgen, maar dit zal ik eerst zelf nog eens zoeken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: [Wiskunde] vijzelpomp in maple

...maar ik zou ze liever op 1 grafiek zien. Kan iemand me hierbij helpen?
Is dit een opstapje?

Code: Selecteer alles

restart:with(plots):x:=a*cos(y):

> z:=a*sin(y):

> n:=plot3d([x,y,z], y = 0..4*Pi, a = 0.5..1):

> x:=a*cos(y+2*Pi/3):

> z:=a*sin(y+2*Pi/3):

> k:=plot3d([x,y,z], y = 0..4*Pi, a = 0.5..1):

> x:=a*cos(y+4*Pi/3):

> z:=a*sin(y+4*Pi/3):

> l:=plot3d([x,y,z], y = 0..4*Pi, a = 0.5..1):

> display({n,k,l});
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 6

Re: [Wiskunde] vijzelpomp in maple

ideaal, dit is precies zoals ik het wil. Nu enkel nog een cilinder erin krijgen...

iemand een ideetje?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Wiskunde] vijzelpomp in maple

driese schreef:ideaal, dit is precies zoals ik het wil. Nu enkel nog een cilinder erin krijgen...

iemand een ideetje?
Een cilinder is gewoon een cirkel met een afstand in je z richting. Dus je geeft eerst een cirkel aan in x en y en geeft vervolgens een waarde voor z.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 6

Re: [Wiskunde] vijzelpomp in maple

Alvast bedankt voor de snelle en goeie reacties.

Ik kan nu wel een cilinder zetten, maar hij staat loodrecht op men spiralen... :roll: Ook komen er altijd een deel blauwe letters onder. Er moet ergens een fout in zitten.

Het is eigenlijk de bedoeling dat de cilinder in de spiralen zit. iemand een idee?

dit heb ik nu staan:

Code: Selecteer alles

restart:with(plots):

x:=a*cos(y):

z:=a*sin(y):

n:=plot3d([x,y,z], y = 0..4*Pi, a = 0.5..1):

x:=a*cos(y+2*Pi/3):

z:=a*sin(y+2*Pi/3):

k:=plot3d([x,y,z], y = 0..4*Pi, a = 0.5..1):

x:=a*cos(y+4*Pi/3):

z:=a*sin(y+4*Pi/3):

l:=plot3d([x,y,z], y = 0..4*Pi, a = 0.5..1):

c:=display(plot3d([cos(y),sin(y),s],y=0..4*Pi,s=0..4*Pi));

display({n,k,l,c}, title="schroefboor");

Reageer