Springen naar inhoud

Opheffing visverbod zeekomkommers + Nieuwe pekarisoort

• Log in om te kunnen reageren

Darwinfreak

Darwinfreak

• >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2004 - 16:29

volgende twee berichten op de teletekst,afgelopen week
1) Opheffing visverbod zeekomkommers op Galapagoseilanden
Een rechtbank in equador heeft een verbond tussen vissers,milieugroepen en mensen uit de toeristische wereld om gen zeekomkommers meer te vissen verbroken,dus het is nu terug toegelaten op en rond de Galapagos. Persoonlijk vindik dit ronduit walgelijk want zo is de kans dat er voerbevissign gebuert of nog erger groot,en ten tweede vind ik het vreselijk van die "rechtbank" dat ze het samenwerken tussen de voorgenoemde groepen om tot een akkoord te komen verbreekt of bedreigd. Wat denk jij hiervan ?
2) Nieuw zoogdier ontdekt

Manaus (BR) - De Nederlander Marc van Roosmalen heeft in het Amazonegebied een nieuw soort zwijn gevonden. Het is voor het eerst in tien jaar dat een groot zoogdier is ontdekt.

Bioloog en avonturier Van Roosmalen heeft in het oerwoud van BraziliŽ het eerste grote zoogdier sinds tien jaar is ontdekt. Het zwijn behoort tot de familie der pekari's of navelzwijnen. Het nieuwe familielid is echter een stuk groter dan de bekende pekari's: hij is 1,3 meter lang en veertig kilo zwaar.

Het net ontdekte zoogdier is dezelfde dag nog opgegeten. Tijdens een expeditie in het oerwoud kwam Van Roosmalen een groep bewoners van een naburig dorpje tegen. Zij hadden net een groot dier levend gevangen, de 'reuzenpekari'. Nadat de ontdekking op film was gezet, vilden en roosterden de dorpsbewoners het zwijn. De bioloog weigerde een hapje mee te eten.

Van Roosmalen leeft al jaren in BraziliŽ. Hij doet onderzoek in een nauwelijks verkende regio van het Amazonegebied, tussen de rivieren Madeira en Tapajos. Daar heeft hij al twee nieuwe apensoorten, een nieuwe boomsoort en een onbekende soort flamingoplant gevonden. Bovendien ontdekte hij ook nog een 10.000 jaar oude landbouwtechniek voor in de Amazone. Deze methode was uitgestorven samen met haar indianenstam. Met archeologische vondsten heeft de wetenschapper de oude en natuurvriendelijke methode achterhaald. Time riep Van Roosmalen uit tot 'Hero for the Planet' van het jaar 2000.

Weet iemand nog meer bv een naam (in't latijn dus,ik neem aan met de naam van Roosmalen ) ofzo ? En wat vind je van deze ontdekking? Ik vidn het verwonderlijk dat het dier zich tot nu toe voor de mens verborgen heeft gehouden,en hoe hij dat gedaan heeft.
I love zoology! De ware wetenschapper verliest nooit het vermogen zich te verbazen.Het is de essentie van zijn bestaan. Darwin,1809-1882
Wallace,1823-1913

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2004 - 18:41

Interessant bericht! Ik heb wat gezocht maar niets gevonden, misschien moet hij nog een naam kiezen? Is daar eigelijk een procedure voor? Het lijkt me logisch dat degene die een soort als eerste beschrijft er de naam op plakt, maar hoe het precies in zijn werk gaat weet ik niet.

Ik heb wel gevonden dat hij ooit een aap naar een Nederlandse prins heeft genoemd. :shock:

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2004 - 18:49

De mens is goed met systemen te destabiliseren maar gelukkig zijn er plaatsen waar zijn voetjes nog niet goed geraakt zijn.
Congo is ook zo iets, de oceaan kennen we nog niet maar daar hebben we wel al ons radioactief voetje gezet.

Dus niet echt verwonderd, en wel blij met het laatste nieuws.

Bij het eerste nieuws: weet ik het niet echt. Het kan zijn dat het nog mee valt (hoe kan ik nogaltijd zo naiŽf zijn....)

greetz
xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Signor Casa

Signor Casa

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2004 - 21:52

Als het een heeel groot zwijn is past het het best dat het naar een
politicus word vernoemd (Bush of zo)

Darwinfreak

Darwinfreak

• >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2004 - 09:31

Wat een mening! Maar je hebt best gelijk,nhoor. Dehaene mag ook voor mijn part. Ik las zo'n 1,3 meter,dus zo vreselijk groot is die niet. Maar wel voor een pekari.
I love zoology! De ware wetenschapper verliest nooit het vermogen zich te verbazen.Het is de essentie van zijn bestaan. Darwin,1809-1882
Wallace,1823-1913

• Gast

Geplaatst op 01 december 2004 - 13:24

Ik wilde even zeggen dat Mark mijn oom is..!!en dan is het natuurlijk altijd weer extra leuk om te horen dat ie weer een nieuw iets ondekt heeft..!!!
Hoewel het dan wel weer heel raar is om m op tv te zien omdat ik hem ook maar een paar keer in mijn leven heb gezien,
omdat Brazilie toch niet echt naast de deur is..!!

Ik hoop dat ie snel weer wat nieuws ondekt want dan komt ie weer naar nederland..!!

kusjes...

• Gast

Geplaatst op 05 december 2004 - 21:26

Het beest schijnt al een naam te hebben, namelijk Tayassu maximus. Het zou voor Van Roosmalen ook wel wat onbescheiden zijn om een nieuw zoogdier naar zichzelf te vernoemen. Er is al wel een soort Amerikaans stekelvarken naar hem vernoemd, Coendou roosmalenorum Voss & Da Silva 2001.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures